رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی

رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی :یکی از بیماری هایی که امروزه  تعداد زیادی از افراد جامعه را درگیر خود نموده بیماری قلبی می باشد. متأسفانه دلایلی باعث گردیده تا قشر جوان نیز دچار این بیماری و عوارض آن گردند امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی راه های جدید و دستگاه های مجهزی برای تشخیص علائم این بیماری و درمان آن در اختیار افراد جامعه قرار گرفته است. با توجه به این مقدمه در مقاله پیشرو ضمن ارائه اطلاعاتی در مورد بیماری قلبی پیرامون یکی از راه های تشخیص و معالجه بیماری قلبی بنام آنژیوگرافی صحبت می کنیم.در ادامه این نوشته از وب سایت دکتر جوزانی می خواهیم بدانیم رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی چگونه است؟

بیماری قلبی چیست؟

در نگاه اول شاید خیلی از افراد با شنیدن نام بیماری قلبی بیاد سکته قلبی بیافتند و بیماری قلبی را در آن و عوارض بعد از آن ببینند. اما بیماری قلبی تعریف دیگری دارد و آن عبارت است از:

بیماری قلب و رگهای خونی که در اصطلاح پزشکی به آن بیماری قلبی عروقی نیز گفته می شود شامل بیماری های گوناگونی می باشد که عوارض آن به خود قلب و عروق آن آسیب خواهد رساند. مشکلاتی که این بیماری ها برای خود قلب ایجاد می کنند را می توان مشکل دریچه قلب، ماهیچه ها و عضلات قلب را نام برد. برخی از این بیماری ها نیز به عروق منتهی به قلب آسیب خواهند زد. مانند گرفتکی و تنگی عروق. برای تشخیص بیماری قلبی و این که آیا خود قلب درگیر شده است و یا عروق منتهی به آن در ادامه توضیح خواهیم داد. در نهایت نیز رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی را بررسی می کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص انژیوگرافی قلب

رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی

رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی

بیماری های مربوط به خود قلب

بیماری مربوط به قلب آن دسته از بیماری هایی هستند که خود قلب را درگیر می کنند. مانند موارد زیر:

بیماری تنگی دریچه میترال: خون از طریق دریچه میترال به قلب باز می گردد که در صورت مشکل در این دریچه کار خون رسانی دچار اختلال و مشکل خواهد شد.

افتادگی دریچه میترال: این عارضه و مشکل می تواند موجب نارسایی دریچه میترال گردیده عوارضی را به همراه داشته باشد.

بیماری های مادرزادی

بیماری آریتمی یا نامتظمی ضربان قلب

آنژین یا درد قفسه سینه

و موارد دیگر که هر کدام علائم و نشانه های خاص خود را داشته و تشخیص آن فقط با پزشک متخصص قلب می باشد.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
عمل استنت قلب چیست؟

بیماری های عروق قلب

رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی اهمیت زیادی دارد که با توجه به نوع بیماری قلبی باید به نکات بهترین دکتر قلب توجه داشت. برخی از بیماری ها عوارض خود را در عروق خون رسان مربوط به قلب نشان می دهند

بیماری های شریان های محیطی که تاثیر آن بربرخی از نواحی بدن مانند پاها و دست ها می باشد و علت آن نیز نازک شدن این شریان ها در نواحی گفته شده از بدن می باشد.تشکیل پلاک در رگ های خونی که منجر به گرفتگی این رگ ها و در نتیجه عدم  خون رسانی خوب خواهد شد.

بیماری های مربوط به شریان های خونی انواع دیگری نیز داشته که تشخیص و نحوه درمان آن برعهده  بهترین متخصص قلب می باشد.

رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی

رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی

آنژیوگرافی چیست؟

همانگونه که گفته شد برای تشخیص و درمان مشکل قلبی راه های مختلفی وجود دارد که آنژیوگرافی یکی از آنها می باشد‌. در ابن نوشته نیز ما به بررسی رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی می پردازیم. اما در تعریف آنژیوگرافی می توان گفت عبارت است از:

تصویر برداری با اشعه ایکس از عروق خونی با استفاده از مواد کنتراست که به جریان خون تزریق شده و تصاویری از عروق خونی گرفته می شود. می توان گفت که در آنژیوگرافی میزان جریان خون در رگ ها بررسی خواهد شد. در آنژیوگرافی پزشک مواردی را که احتمال پلاک در رگ ها وجود داشته باشد را مشخص نموده و در مورد روش درمان تصمیم گیری خواهد نمود.

روش انجام آنژیوگرافی

عمل آنژیوگرافی از دو طریق دست و پا انجام خواهد شد. در انجام فرایند آنژیوگرافی با تشخیص پزشک و با استفاده از تجهیزات خاص از طریق رگ های دست و پا وسیله لوله مانند بسیار نازکی(کتتر) به نزدیکی عروق قلبی برده می شود و ماده حاجب آنژیوگرافی که معمولا متشکل از مشتقات یددار می باشد در رگ ها به آرامی تزریق می گردد و تصویربرداری انجام می شود. تزریق ماده حاجب باعث می گردد تا خونی که در رگ ها جریان دارد برای پزشک قابل مشاهده باشد. البته این ماده حاجب از مسیر ادرار خارج می گردد. روش آنژیوگرافی امروزه به عنوان یک روش استاندارد و مورد تایید جوامع پزشکی شناخته می شود.

رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی

در این مورد بایستی گفت چون عمل آنژیوگرافی برای افرادی است که دارای بیماری های قلبی می باشند مسلما رژیم های خاصی از قبل توسط پزشک به آنها توصیه می شود. اما حتما بایستی بعد از عمل آنژیوگرافی از خوردن چربی های حیوانی خودداری نموده و از موادغذایی استفاده کنند که چربی های غیر اشباع فراوانی داشته باشد. این را بایستی در نظر گرفت که هدف کاهش کلسترول (LDL) و افزایش میزان (HDL) و حفظ آن می باشد. از دیگر مواردی که از لحاظ رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی بر روی آن بایستی متمرکز گردید عبارت است از استفاده از میوه ها و سبزیجات مختلف که سرشار از فیبر می باشند.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
چه مواردی باعث غلظت خون می شود؟

استفاده از غلاتی مانند بلغور گندم، بلغور جو دوسر  گندم کامل  برنج قهوه ای و ذرت در کاهش کلسترول کمک شایانی می کند. استفاده از غذاهایی که دارای امگا 3 می باشند مانند ماهی سالامون و شاه ماهی  نیز مهم است. نکته مهم دیگر در افرادی که عمل آنژیوگرافی انجام داده اند استفاده از لبنیات و گوشت کم چرب می باشد. استفاده از سوپ رقیق و آبگوشت کم چربی و کم نمک نیز از مواردی است که در رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی گنجانده می شود. استفاده از چای و قهوه کم رنگ به مقدار کم در طول هفته ضرری ایجاد نخواهد نمود.

بیشتر بخوانید: مراکز انجام اکو قلب

سخن آخر

در این نوشته از وب سایت دکتر جوزانی ما به بررسی رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی پرداختیم. در مورد رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی حتما بایستی فرایند برنامه ریزی تغذیه زیر نظر پزشک متخصص قلب و با همکاری پزشک متخصص تغذیه باشد. بهتر است در این مورد نظر پزشک خود را بر هر نظر دیگری ارجحیت بدهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =