گرفتگی عروق کرونر و ایست قلبی

گرفتگی عروق کرونر و ایست قلبی چه رابطه ای با یکدیگر دارند؟

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

گرفتگی عروق کرونر و ایست قلبی چه رابطه ای با یکدیگر دارند؟ سیستم قلبی عروقی شامل قلب و عروق خونی می‌باشد که طیف وسیعی از مشکلات می‌توانند سلامت این سیستم را تهدید کنند. سکته قلبی، روماتیسم قلبی و بیماری عروق کرونر نمونه‌ای از مهم‌ترین اختلالاتی هستند که ممکن است در سیستم قلبی عروقی به وجود آیند.

بیماری عروق کرونر (CAD) شامل التهاب و انباشته شدن و رسوب چربی در لایه داخلی این عروق می‌باشد که موجب تنگی این عروق شده و می‌تواند موجب کاهش جریان خون به قلب شود. از طرفی دیگر یکی از مشکلات پر خطر برای بیماران قلبی، ایست قلبی می‌باشد که با بیماری عروق کرونری در ارتباط است و این بیماری می‌تواند موجب ایست قلبی شود.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص اکوکاردیوگرافی قلب

 

گرفتگی عروق کرونر و ایست قلبی چه رابطه ای با یکدیگر دارند؟

بیماری عروق کرونر:

به طورمعمول مسدود شدن شریان کرونر جزو بیماری‌های شایع قلب است که به علت تشکیل پلاک‌های چربی (از نوع لیپوپروتتین کم چگال) در دیواره داخلی شریان ایجاد می‌شود. این انسداد موجب کاهش جریان خون به قلب شده و می‌تواند باعث حمله قلبی، سکته قلبی و یا مرگ گردد. علایم این بیماری بسته به محل گرفتگی و نوع عروق متفاوت است. پارگی این پلاک‌ها موجب تشکیل لخته خونی و انسداد بیشتر شریان شده که در نهایت ممکن است موجب سندرم حاد عروق کرونر ‌شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص انژیوگرافی قلب

گرفتگی عروق کرونر و ایست قلبی

علایم نشان دهنده گرفتگی عروق قلبی شامل استفراغ، درد قفسه سینه،اضطراب شدید و احساس ضعف می‌باشد.

جهت تشخیص ریسک این بیماری، متخصص قلب و عروق میزان فشار خون، کلسترول خون، قند خون بیمار خود را اندازه‌ گیری خواهد کرد. همچنین متخصص قلب و عروق می‌تواند از طریق نوارقلب، اکوی قلب، آنژیوگرافی، تست ورزش (تست استرس)، اسکن هسته‌ای قلب، گرفتگی عروق کرونر را تشخیص دهد.

جهت برطرف کردن انسداد شریان و بازگرداندن جریان طبیعی خون در آن، پزشک متخصص از روش‌هایی چون استفاده از داروها، آنژیوپلاستی، استنت گذاری و یا جراحی استفاده می‌نماید. اگر جریان خون ظرف چند ساعت احیا گردد، معمولا آسیب عضله قلبی به حداقل می‌رسد و زندگی بیمار به خطر نمی‌افتد.

ایست قلبی:

ایست قلبی به عنوان توقف گردش خون است که در این حالت عضله قلب هیچگونه انقباضی ندارد و قلب هیچ خروجی و جریان خونی ندارد. در واقع در زمان ایست قلبی، عملکرد الکتریکی ضربان قلب، تنفس و هوشیاری بیمار از بین می‌رود. در اصل علت ایجاد ناگهانی این عارضه اختلال الکتریکی قلب است که باعث اختلال در پمپاژ خون و توقف جریان خون به سایر اندام‌ها می‌شود و در صورتی که درمان فوری انجام نشود می‌تواند موجب مرگ ناگهانی نیز گردد.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
شلی دریچه قلب یا شلی دریچه میترال

عواملی که منجر به ایجاد این عارضه می‌شوند شامل :

  • داشتن سابقه شخصی یاخانوادگی ایست قلبی

  • بیماری عروق کرونر

  • حمله قلبی

  • داشتن سابقه شخصی یا خانوادگی بیماری های مختلف قلبی از جمله نارسایی قلبی، اختلالات ریتم قلب، نقص مادرزادی قلب و کاردیومیوپاتی

  • افزایش سن که می‌تواند خطر بروز این عارضه را افزایش دهد.

  • بیماری مزمن کلیوی

  • استفاده از مواد مخدر از قبیل آمفتامین یا کوکایین

  • تغذیه نادرست و عدم تعادل مواد معدنی مانند پتاسیم کم یا منیزیم کم

  • جنسیت، چرا که احتمال ابتلای مردان به این عارضه حدود دو تا سه برابر بیشتر است.

بیشتر بخوانید: بهترین دکتر قلب

ایست قلبی:-وب سایت دکتر جوزانی

در هنگام ایجاد ایست قلبی ناگهانی، کاهش جریان خون به مغز موجب بیهوشی می‌شود و اگر به سرعت ریتم قلب به حالت عادی برنگردد، آسیب مغزی نیز ایجاد می‌شود که در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

ارتباط بین گرفتگی عروق کرونر و ایست قلبی

در بیشتر مواقع ایست قلبی ناشی از مسدود شدن عروق کرونر می‌باشد، در واقع در این زمان پلاک ها و چربی ها آنقدر رگ‌های خونی را باریک می‌کنند که خون غنی از اکسیژن به اندازه ی مورد نیاز قلب به آن نمی‌رسد. در این زمان به طور ناگهانی قلب ضربان خود را متوقف ‌می‌کند و مانع جریان خون به سایر نقاط بدن می‌شود و در نهایت ممکن است منجر به مرگ گردد. از آنجاییکه ایست قلبی ناگهانی با بیماری عروق کرونر در ارتباط است، عواملی که موجب این بیماری می‌شوند اغلب موجب ایست قلبی ناگهانی نیز می‌گردند. این عوامل عبارتند از:

  • سابقه خانواگی ابتلا به بیماری عروق کرونر

  • بالا بودن فشار خون

  • بالا بودن کلسترول خون

  • سبک زندگی ناسالم و بی‌تحرک

  • چاقی

  • دیابت

ارتباط بین گرفتگی عروق کرونر و ایست قلبی-وب سایت دکتر جوزانی

ایست قلبی معمولا در هنگام افزایش فعالیت بدن یا ورزش، هیجان و یا استرس، قرار گرفتن در معرض سرما (استرس سرمایی)، غذا خوردن سنگین اتفاق می‌‌افتد. اما ممکن است ایست قلب در زمان استراحت نیز ایجاد شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 20 =