عوارض داروی پروپرانولول برای زنان باردار چیست؟

عوارض داروی پروپرانولول برای زنان باردار چیست؟

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

عوارض داروی پروپرانولول برای زنان باردار چیست؟ پروپرانولول یک داروی بتابلاکر است که درمان کننده بیماری های بسیاری چون مشکلات و آریتمی قلبی، افزایش فشار خون، میگرن و استرس می باشد. درست است که داروی پروپرانولول در بعضی از بیماری ها باید مصرف گردد ولی در دوران بارداری باید برای مصرف آن تحت نظر پزشک قرار گرفت.

عوارض داروی پروپرانولول در بارداری

موارد مصرف داروی پروپرانولول:

این دارو در گروه مسدود کننده های بلاکر قرار دارد و یکی از داروهای پر تجویز در زمینه درمان اختلالات قلبی و تپش قلب، درمان فیبریلاسیون دهلیزی، پیشگیری از درد قفسه سینه به دنبال آنژین، پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی، درمان فشار خون، درمان اضطراب و ناآرامی ها، پیشگیری از حملات میگرنی و کاهش علائم تیروئید پرکار (تیروتوکسیکوز) می باشد.

موارد مصرف داروی پروپرانولول

دوز مصرفی داروی پروپرانولول در میان بزرگسالان نرمال و زنان باردار

  • دوز مصرفی داروی پروپرانولول در میان افراد بزرگسال نرمال به شرح زیر است:
  • در افراد بزرگسال دارای عارضه فشار خون بالا دوز تجویز شده داروی پروپرانولول 40 میلی گرم و دو بار در روز است.
  • در افراد بزرگسال که دارای اختلال آنژین صدری هستند دوز مورد استفاده 80 تا 320 میلی گرم در روز است.
  • در بزرگسال مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی سه مرتبه و تا 30 میلی گرم در روز تجویز می گردد.
  • در بیمارانی که دچار انفارکتوس میوکارد شده اند دوز سفارش شده در ابتدا 40 میلی گرم در روز است که پس از گذشت یک ماه می توان دوز را به 80 میلی گرم در روز افزایش داد.
  • در بالغینی که درگیر بیماری میگرن هستند دوز اولیه مورد استفاده پروپرانولول 80 میلی گرم در روز است ولی دامنه دوز موثر آن تا 240 میلی گرم در روز نیز خواهد رسید.

بیشتربخوانید: بهترین متخصص اکوکاردیوگرافی قلب

دوز مصرفی داروی پروپرانولول

در رابطه با زنان باردار، مطالعات و بررسی های انجام شده نشان می دهند که دوز بیشتر از 160 میلی گرم، برای جنین دارای اثرات مضر و مخاطره آمیز می باشد. در حین بارداری این دارو از بالا رفتن بیش از حد فشار خون می تواند جلوگیری نماید و خطر بیماری های قلبی که بواسطه بالا رفتن فشار خون ایجاد می شوند را کاهش دهد لذا مصرف آن در دوران بارداری زیر نظر پزشک تا حدی که سلامت جنین را به خطر نندازد منعی ندارد.

زنان باردار وعوارض دارویی پروپرانولول برای آن ها

این دارو بر اساس اطلاعات و داده های سازمان غذا و داروی امریکا در دوران بارداری در رده C طبقه بندی شده است. مطالعات و تحقیقات داروهای متعلق به این رده، بر روی حیوانات انجام شده است و نتایج بررسی ها نشان داد که داروهای این رده دارای اثرات منفی بر روی جنین هستند. لذا در صورت ضرورت استفاده از دارو باید بیمار تحت نظر پزشک استفاده قرار گیرد.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
سوراخ قلب نوزاد یا ASD خطرناک است؟ راه های درمان آن - دکتر زهرا جوزانی کهن

بر اساس تحقیقات به عمل آمده مصرف این دارو موجب بروز زایمان زودرس می گردد. بعلاوه مطالعات نشان می دهند مادرانی که در دوران بارداری داروی پروپرانولول مصرف می نمایند دارای نوزدانی با جفت کوچک هستند، بعلاوه در صورت استفاده مادر از دارو جنین دارای رشد نا مناسب درون رحم است و یا اینکه در بدو تولد دارای مشکلاتی چون افسردگی خواهند داشت. البته تا به امروز گزارشی مبنی بر سقط ناشی از مصرف داروی پروپرانولول ارائه نشده است و نیاز به انجام مطالعات بیشتر در این زمینه می باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین دکتر قلب

زنان باردار وعوارض دارویی پروپرانولول

در بعضی مواقع نیز ضروری است که داروی پروپرانولول تنها در واخر بارداری و مدت زمان کوتاهی استفاده شود. در این موارد نوزاد پس از تولد برای مدت زمان کوتاهی دارای عوارض کوتاه مدت می شود که عوارض می تواندد با گذشت زمان بهبود یابند. به عنوان نمونه در ماه های پایانی بارداری در اثر استفاده از داروی پروپرانولول، برای مدت کوتاهی نوزاد دچار کاهش قند خون شود که در چنین حالتی چند روز نوزاد در بیمارستان بستری می شود تا مشکلات نوزاد برطرف شوند.

توصیه پزشک برای زنان باردار استفاده از داروهای بی خطر جهت درمان فشار خون و اضطراب است. بعلاوه زنان باردار با استفاده از داروهای گیاهی نیز می توانند اضطراب خود را کاهش دهند. البته خانم های باردار الزاما باید مصرف هر نوع دارو را زیر نظر پزشک متخصص خود انجام دهند. اما در صورت ضرورت و تجویز پزشک به منظور جلوگیری از عوارض و خطراتی چون مشکلات حاد قلبی نیاز است که از دارو مورد نظر استفاده شود.

گاهی نیز خود زنان باردار بدون مشورت با پزشک خود مصرف داروی پروپرانولول را قطع می کنند که این کار کاملا غلط می باشد. بدلیل اینکه بیماری فشار خون بالا در دوران حاملگی می تواند منجر به پره اکلامپسی (اختلالی که چندین اندام را درگیر می نماید) شود. که این عارضه خطر مرگ را برای مادر به همراه دارد. همچنین می تواند برای جنین اثرات جبران ناپذیری داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =