رژیم های ناسالمرو ارتباط آن با بروز بیماری های قلبی

رژیم های ناسالم و ارتباط آن با بروز بیماری های قلبی

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

رژیم های ناسالم و  بيماری‌های قلبي عروقي به سرعت در حال تبديل شدن به علت اصلي مرگ و میر در سراسر جهان هستند. این بیماری‌ها موجب صرف هزینه‌های بسیار بالا می‌شوند و می‌توان گفت که علت ابتلابه بسیاری از بیماری های قلبی عروقی تغذیه ناسالم می‌باشد. بنابراين، شناخت رژيم غذايي مناسب جهت پيشگيری از بيماری‌های قلبي عروقي مهم می باشد.

بیماری‌های قلبی عروقی و رژیم های ناسالم

به طور کلی بیماری‌های قلبی‌ عروقی روند آهسته‌ای دارند و غالبا در مراحل اولیه فاقد علامت خاصی می‌باشند. به عنوان مثال ممکن است عواملی چون فشارخون بالا و یا کلسترول بالا از دوران کودکی وجود داشته باشد و برای چندین سال تشخیص داده نشوند. بنابراین بررسی، تشخیص و کنترل به موقع عوامل خطرساز می‌توانند بهترین راهکار برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی باشند.

بهبود شیوه زندگی سالم به خصوص بر اساس مطالعات جدید علاوه بر اینکه موجب پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شوند می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون سرطان و دیابت را نیز کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص اکوکاردیوگرافی قلب

رژیم های ناسالم و ارتباط آن با بروز بیماری های قلبی

نقش رژیم‌های ناسالم و ارتباط آن‌ها با بروز بیماری قلبی

بر اساس مطالعات جدید، تغذیه ناسالم نقش مهمی بر میزان مرگ‌‌ و میرهای بیماران قلبی دارند. رژیم تغذیه ناسالم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مصرف پایین غلات کامل و سبوس ‌دار

  • مصرف پایین مغزهای خوراکی

  • مصرف پایین میوه‌ و سبزیجات

  • مصرف پایین چربی امگا 3 و ماهی

  • مصرف بیش از حد نمک

  • مصرف بیش از حد مواد قندی و نشاسته‌ای

  • مصرف بالای چربی های ناسالم

مصرف بیش از حد نمک، چربی‌های ناسالم و اشباع، مواد قندی و نشاسته‌ای مانند برنج، ماکارونی، شیرینیجات، نوشابه و غیره باعث افزایش وزن، بالا رفتن فشارخون و چربی خون شده که در نهایت می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های قلبی عروقی گردند. بنابراین باید در برنامه غذایی روزانه از مصرف بیش از اندازه آنان خودداری نمود.

بر اساس نتایج مطالعات میزان مرگ ‌های ناشی از بیماری های قلبی مرتبط با تغذیه ناسالم بین کشورهای مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال مصرف پایین مغزهای خوراکی در کشورهای نروژ و سوئد با بروز بیماری های قلبی مرتبط است. و یا در بسیاری از کشورهای واقع در اروپای مرکزی و شرقی و آسیای مرکزی مصرف پایین غلات نیز با بروز بیماری های قلبی مرتبط است. به بیان دیگر مصرف بالای محصولات تهیه شده با آرد سفید و تصفیه شده، موجب افزایش ابتلا به بیماری های قلبی می‌شود.

بیشتر بخوانید: مراکز انجام اکو قلب

نقش رژیم‌های ناسالم و ارتباط آن‌ها با بروز بیماری قلبی

توصیه‌های تغذیه‌ای جهت پیشگیری از بیماری قلبی و رژیم های ناسالم:

می‌توان گفت که یک رژیم غذایی سالم و دارای تنوع احتمال ابتلا به بیماری قلبی را می‌تواند کاهش دهد. بر اساس شواهد به دست آمده استفاده از رژیم غذایی که در ادامه ذکر شده است می‌تواند حفاظت لازم را در برابر بيماری های قلبي عروقي فراهم آورد.

  • چربي هاي غیر اشباع و غير هيدروژنه به عنوان فرم غالب چربي مورد استفاده در رژيم غذايي

  • غلات کامل به عنوان فرم اصلي کربوهيدرات ها

  • ميوه ها و سبزيجات فراوان

  • مقدار کافي چربي های امگا 3

  • منع مصرف نمک بیش از اندازه

همان طور که گفته شد در این رژیم باید میزان چربی های ناسالم و اشباع کاهش یابد. چربی‌های اشباع  یا همان چربی های ناسالم سطح کلسترول LDL را افزایش می‌دهند. اما چربی‌های اشباع نشده با باند چندگانه به کاهش کلسترولLDL  کمک می‌کنند. ‌می‌توان گفت که چربی‌های ناسالم در گوشت های فراوری شده و پر چربی چون سوسیس و کالباس و غیره، لبنیات پر چرب، روغن های جامد و کره و غیره وجود دارند که بهتر است مصرف آنها به حداقل برسد.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
اکو قلب و امادگی های قبل از آن

بعلاوه استفاده از ماهی به جهت داشتن اسیدهای چرب امگا 3 به حفاظت و سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. چربی‌های امگا 3 را می‌توان در روغن ماهی و ماهی‌های روغنی از جمله ماهی آزاد، قزل‌آلا، ساردین و ماهی تون یافت. همچنین بدن انسان می‌تواند چربی‌های امگا 3 را از روغن موجود در گردو و روغن‌های هسته انگور و کلزا و سویا بسازد.

بیشتر بخوانید: بهترین دکتر قلب

توصیه‌های تغذیه‌ای جهت پیشگیری از بیماری قلبی:

رژیم های ناسالم و سالم

میوه‌ها و سبزیجات نیز به جهت دارا بودن ویتامین ها و آنتی اکسیدان‌ها و فیبر بالا، در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی بسیار موثر هستند. و افرادی که در رژیم غذایی خود بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که به ندرت میوه و سبزی مصرف می‌کنند فشارخون و قند خون پایین تری داشته و کمتر در معرض ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی قرار دارند.

بعلاوه اين رژيم تغذیه ای می‌تواند همراه با فعاليت جسمي منظم، خودداري از سيگار کشيدن و حفظ وزن ايده آل بدن، از بیشتر بيماری های قلبي عروقي جلوگيری کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + پانزده =