جدول فشار خون برای سنین مختلف

جدول فشار خون برای سنین مختلف

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

جدول فشار خون برای سنین مختلف چه اطلاعاتی را به ما می دهد؟ فشار خون در سنین مختلف چقدر است؟ فشار خون مناسب چقدر است؟ بهترین مختصص قلب جهت کنترل فشار خون در سالمندان؟ جدول فشار خون برای سنین مختلف چقدر باید باشد؟

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص قلب

جدول فشار خون برای سنین مختلف

فشار خون

فشار خون طبیعی برای زندگی ضروری است و بدون فشاردر گردش خون، اکسیژن و مواد مغذی از طریق شریان ها به بافت ها و اندام ها منتقل نمی شوند. فشار خون طبیعی 120/80 است، البته این موضوع بستگی به سن شما دارد. کنترل فشار خون یک راه مهم برای حفظ سلامت قلب در سالمندان است.

این امر به ویژه برای افراد مسن اهمیت دارد، زیرا خطر ابتلا به فشار خون بالا و پایین در سالمندان با افزایش سن افزایش می یابد. مراقبت از سالمند در خانه نقش مهمی در حفظ فشار خون طبیعی در سالمندان دارند و با کنترل روزانه از بالا آمدن یا کاهش شدید فشار خون در سالمندان جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: بهترین دکتر قلب

جدول فشار خون برای سنین مختلف چقدر است؟

فشار خون نیرویی است که خون شما بر دیواره شریان‌ها وارد می‌کند و رگ‌های خونی خون غنی از اکسیژن را از قلب به اندام‌های شما می‌رسانند. وقتی رگ ها سفت و باریک می شوند، فشار خون بالا می رود مانند فشار دادن قسمتی از شلنگ آب است که در این صورت آب با فشار قوی تری خارج می شود.

قلب انسان عضله ای به اندازه مشت است که باید در طول زندگی به طور متوسط ​​2.5 میلیارد بار ضربه بزند و بنابراین، حفظ فشار خون طبیعی و نرمال بسیار مهم است. فشار خون را می گویند: فشار خون سیستولیک بر دیاستولیک، مانیتور فشار خون اندازه گیری ها را بر حسب میلی متر جیوه نشان می دهد و همچنین به صورت mmHg ظاهر می شود.

در جدول فشار خون، فشار خون طبیعی برای بزرگسالان بین 90.60 میلی متر جیوه  تا 120.80 میلی متر جیوه است، این بدان معناست که هر چیزی کمتر از 90/60 میلی متر جیوه نشانه فشار خون پایین (هیپوتانسیون) است در حالی که هر چیزی بالاتر از 90/140 میلی متر جیوه نشانه فشار خون بالا است.

در واقع  دانستن این اعداد می تواند به شما کمک کند تا از سلامت خود بیشتر آگاه شوید و فشار خون بالا را بیشتر تشخیص دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص اکوکاردیوگرافی قلب

جدول فشار خون برای سنین مختلف

فشار سیستولیک مهم تر است یا دیاستولیک؟

به طور معمول، توجه بیشتری به فشار خون سیستولیک (شماره یک) به عنوان یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی در افراد بالای 50 سال داده می شود. در بیشتر افراد، فشار خون سیستولیک به طور مداوم با افزایش سن به دلیل افزایش سفتی شریان های بزرگ افزایش می یابد. افزایش طول مدت پلاک در شریان ها و افزایش بروز بیماری های قلبی عروقی می تواند یکی از دلایل افزایش فشار خون با افزایش سن باشد.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
مراقبت های بعد از عمل قلب باز چیست؟

با این حال، فشار خون سیستولیک بالا یا خوانش فشار خون دیاستولیک بالا می تواند برای تشخیص فشار خون بالا استفاده شود. طبق یک مطالعه اخیر، خطر مرگ ناشی از بیماری ایسکمیک قلبی و سکته مغزی با افزایش هر 20 میلی متر جیوه سیستولیک یا 10 میلی متر جیوه دیاستولیک در افراد 40 تا 89 ساله افزایش می یابد.

پیشگیری از فشار خون بالا و حفظ فشار خون طبیعی در سالمندان می تواند به پیشگیری از سکته مغزی، بیماری قلبی، نارسایی کلیه، مشکلات بینایی و سایر بیماری های جدی کمک کند. جلوگیری از فشار خون پایین که افت فشار خون نیز نامیده می شود، می تواند به سالمندان کمک کند تا از سرگیجه، سبکی سر، افتادن و شوک دوری کنند.

فشارسنج در منزل در کنترل فشار خون موثر هست. فشار خون بالا میتواند منجر به حملات قلبی و سکته شود. شما می توانید فشار خون بالا را بدون علائم تجربه کنید. به همین دلیل مهم است که فشار خون خود را به طور منظم چک کنید. حتی اگر می دانید فشار خون طبیعی دارید، باید تمام تلاش خود را برای سالم نگه داشتن آن انجام دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص انژیوگرافی قلب

جدول فشار خون برای سنین مختلف

فشار خون و سکته مغزی

مغز برای تغذیه بسیاری از عملکردهای خود به جریان خون بدون مانع نیاز دارد. فشار خون بالا و پایدار در نهایت رگ های خونی را ضعیف می کند و با گذشت زمان، این عروق ضعیف شده و خون به مغز نشت می کند. این ناحیه از مغز که توسط این شریان های آسیب دیده تغذیه می شود شروع به مردن می کند و باعث سکته می شود،

علاوه بر این، اگر لخته یک شریان باریک را مسدود کند، جریان خون متوقف می شود و سکته مغزی رخ می دهد. علائم سکته مغزی شامل بی حسی یا ضعف ناگهانی صورت، بازوها و پاها، به خصوص در یک طرف بدن، گیجی، مشکل در صحبت کردن یا دیدن و سردردهای شدید ناگهانی است.

پرستاران سالمند در منزل با کنترل روزانه فشار خون سالمندان بر اساس جدول فشار خون و برداشتن گام‌های موثر در تعادل آن و حفظ فشار خون طبیعی از عوارض جدی فشار خون بالا پیشگیری می‌کنند.

می ‌توان گفت که فشارخون جزو بیماری‌های مزمن بوده و می‌توان با توجه به چندین علایم آن را تشخیص داد. درواقع علایم فشارخون زمانی نمایان می‌شود که سطح فشار خون افزایش پیدا کرده باشد. در این شرایط بیمار باید حتماً تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد. از جمله مهم‌ترین علایم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خستگی و گیجی شدید

  • تاری دید

  • وجود درد در قفسه سینه

  • تنگی نفس

  • تپش قلب

  • ادرار خونی

  • حس کوبش در سینه

پیشنهاد ما به شما این است که پس ‌از مشاهده هر یک از این علایم سریعاً جهت درمان اقدام کرده و به بهترین دکتر قلب مراجعه کنید. تا بتوانید بر اساس شرایط شما اقدامات لازم را جهت درمان انجام دهید. لازم است بدانید که علایم دیگری همانند پرخاشگری، عرق زیاد، اختلال در خواب و چنین وجود لکه‌های خونی در چشم نیز می‌تواند خبر از فشارخون بالا دهد.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
حمله قلبی چیست؟

 چه چه عللی سبب فشار خون بالا می‌شود؟

وجود دلایل متعددی برای فشار خون بالا نیاز وجود دارد که در هریک در افراد مختلف ثابت نیست. می‌توان مهم‌ترین علل فشار خون بالا را موارد زیر دانست:

 کهولت سن

هرچه که سن افراد افزایش پیدا می‌کند، احتمال فشار خون  بیشتر می شود

 نژاد

معمولاً فشار خون در سیاه‌پوستان بیشتر از افراد سفید پوست است. همچنین مشکلاتی همانند سکته قلبی، نارسایی کلیوی و سکته مغزی نیز در سیاه‌پوستان بیشتر رواج دارد.

 ژنتیک

این مشکل در برخی اوقات ارثی است.

 اضافه وزن

قطعاً هر چقدر که وزن شما بیشتر باشد، برای تأمین مواد مغذی به بدنتان به اکسیژن بیشتری نیاز خواهید داشت. در نتیجه حجم خون در رگ‌ها افزایش پیدا کرده و سبب فشار خون بالا خواهد شد.

کم تحرکی

مهم‌ترین عامل فشار خون، کم‌ تحرکی است. درحقیقت قلب باید در هر بار انقباض بیشتر کار کند و  نیرویی بر سرخک ها وارد شود. بنابراین می توان گفت عدم تحرک کافی علاوه‌بر فشار خون بالا باعث اضافه وزن نیز خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + نه =