Effects of nitroglycerin on heart diseases

اثرات نیتروگلیسیرین بر روی بیماری های قلبی

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

اثرات نیتروگلیسیرین : ترکیبات نیتروگلیسیرین از جمله داروهای اصلی در کنترل درد قفسه سینه یا آنژین در بیماران مبتلا به تنگی عروق کرونر می‌باشد و به فرم‌های متنوعی در دسترس این بیماران قرار می‌گیرند. نیتروگلیسیرین متعلق به داروهای کلاس نیترات می‌باشد. زمانی که عضله قلبی، خون را به اندازه کافی دریافت نمی‌کند آنژین ایجاد می‌شود. نیتروگلیسیرین می‌تواند از طریق گشادی عروق خونی که ایجاد می‌کند منجر به افزایش جریان خون در قلب شود.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص قلب

 

 

 

اثرات نیتروگلیسیرین بر روی بیماری های قلبی

اثرات نیتروگلیسیرین بر روی بیماری های قلبی

داروی نیتروگلیسیرین

داروی نیتروگلیسیرین با نام تجاری نیتروکاردین، متعلق به داروهای کلاس نیترات است. فرم زیر زبانی نیتروگلیسیرین از شایع ترین فرم‌های مصرفی می‌باشد که برای درمان حملات قلبی شدید و درد مربوط به آن استفاده می‌شود. فرم اسپری نیتروگلیسیرین نیز برای درمان حملات قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پماد نیتروگلیسیرین و فرم ترانس درمال آن به اندازه دو فرم زیرزبانی و اسپری سریع عمل نمی‌کنند و برای حملات حاد آنژین مناسب نیستند. بعلاوه برای درمان نارسایی احتقانی قلبی ، حمله قلبی و فشار خون بالا ، در حین عمل قلب باز از نیتروگلیسیرین به صورت داخل وریدی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین دکتر قلب

اثرات نیتروگلیسیرین بر روی بیماری های قلبی

اثرات نیتروگلیسیرین بر روی بیماری های قلبی

آنژین قلبی (آنژین صدری) چیست؟

در اثر کاهش خون‌رسانی به عضله قلبی مخصوصا در هنگام فعالیت درد قفسه سینه یا آنژین ایجاد می‌شود. که با استراحت و جبران اکسیژن قلب، درد کاهش می‌یابد. در شرایطی که به عضله قلبی اکسیژن به میزان کافی نرسد ایسکمی یا همان کمبود اکسیژن رخ می‌دهد و شایع‌ترین علت کاهش خون‌رسانی به عضله قلب، گرفتگی عروق کرونر است. این عروق بدلیل ایجاد پلاک‌های چربی تنگ می‌شوند که به آن تصلب شرایین یا آترواسکلروزیس گفته می‌شود.

آنژین قلب انواع مختلفی دارند که شامل:

آنژبن واریانت یا پرینزمتال: این نوع آنژین بدلیل اسپاسم عروق تغذیه کننده قلب ایجاد می‌شود و منجر به تنگی موقت این عروق می‌شود. در اثر این تنگی خون‌رسانی به قلب حتی در شرایط استراحت نیز کاهش می‌یابد. معمولا آنژین واریانت با درمان دارویی بهبود می‌یابد.

آنژین پایدار: این نوع آنژین معمولا در هنگام فعالیت بدنی شدید همچون بالا رفتن از پله‌ها و ورزش ایجاد می‌شود. چرا که در این زمان قلب نیاز به اکسیژن بیشتری دارد ولی بدلیل باریک شدن عروق تغذیه‌ کننده قلب خون‌رسانی به قلب به خوبی صورت نمی‌گیرد. بعلاوه افرادی که دارای آنژبن پایدار هستند در شرایطی چون هوای سرد، استرس‌های عصبی، کشیدن سیگار نیز دارای درد در قفسه سینه خود می‌شوند.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
تاثیر مصرف سیگار بر قلب و عروق

آنژین ناپایدار: زمانی که پلاک‌های چربی جدار عروق کرونردچار پارکی  شوند، لخته خونی ایجاد شده سریعا باعث توقف در خون‌رسانی به عضله قلب می‌شود. وجود لخته‌هایی که انسداد کامل ایجاد نمی‌کنند ولی منجر به تنگ شدن قسمت‌هایی از رگ خون‌رسان به قلب می‌شوند، آنژین ناپایدار ایجاد می‌کند. افراد مبتلا به آنژین ناپایدار دارای وضعیت خطرناکی هستند که نیازمند درمان سریع می‌باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص اکوکاردیوگرافی قلب

 

اثرات نیتروگلیسیرین بر روی بیماری های قلبی

اثرات نیتروگلیسیرین بر روی بیماری های قلبی

چگونگی عملکرد داروی نیتروگلیسیرین بر بیماری‌های قلبی:

خون بازگشتی باید توسط قلب از راه ریه‌ها به درون سرخرگ‌ها پمپ شود. عضلات قلب باید انرژی مورد نیاز جهت پمپاژ خون بدرون سرخرگ‌ها را برخلاف فشار بالای آن‌ها، تولید و استفاده کنند. که این تولید انرژی نیاز به اکسیژن دارد. حال آنکه آنژین قلبی به علت جریان ناکافی خون و به دنبال آن کمبود اکسیژن به عضله قلب ایجاد می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که تمامی نیترات‌ها از جمله نیتروگلیسیرین، موجب متسع کردن سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها در سراسر بدن می‌شوند. در افراد مبتلا به آنژین، داروی نیتروگلیسیرین عروق خونی را متسع می‌کند با این کار خون و اکسیژن به تمامی عضلات قلب منتقل می‌شود و عمل خون‌رسانی به قلب بهبود می‌یابد. بعلاوه در اثر عملکرد داروی نیتروگلیسیرین، در سرتاسر بدن تمامی عروق گشاد می‌شوند و  خون در میان رگ‌های گشاد شده توزیع می‌شود.

همین امر موجب می‌شود که قلب کار کمتری انجام دهد و نیاز به اکسیژن و خون کمتری داشته باشد.

چگونگی استفاده از نیتروگلیسیرین در درمان بیماری‌های قلبی:

برای پیشگیری و یا درمان حملات حاد آنژین صدری، تنها یک قرص نیتروگلیسیرین زیر زبانی و یا یک اسپری (آن را بر زیر زبان اسپری کرده و دهان را بسته) میتوان استفاده نمود.  نیتروگلیسیرین زیرزبانی و فرم اسپری آن به سرعت از طریق مخاط دهان جذب می‌شود و بسیار موثر است. اما اگر درد قفسه سینه پس از 3 دوز نیتروگلیسرین زیرزبانی بهبود نیافت، بیمار باید به بیمارستان منتقل گردد.

همچنین برای پیشگیری از حملات حاد آنژین صدری می‌توان از پماد نیتروگلیسیرین نیز به طور معمول هر 4-6 ساعت استفاده کرد. البته نباید پماد در تماس با پوست دست قرار گیرد چرا که به راحتی می‌تواند جذب شود. نوع دیگر مصرف این دارو به صورت پدهای چسبنده است که برای پیشگیری از درد قلبی استفاده می شوند و بعد از ۱۲ ساعت از روی پوست برداشته می شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =