گشادی دریچه قلب آشنایی با عوارض و راه های درمان آن

گشادی دریچه قلب از جمله بیماری های قلبی می باشد که در افراد به شکل درد قفسه سینه، نفس تنگی، حمله قلبی و موارد دیگر نمایان می شود. گشاد شدن قلب زمانی رخ می دهد که حرکت خون رو به عقب انجام شود که در این حالت جهت جریان خون قلب برعکس می گردد.

این بیماری را گاها‌ بیماری ارثی قلب می دانند و گاها‌ مادرزادی می باشد. در این بیماری ریتم فیبریلاسیون دهلیزی و اختلالات قلبی ایجاد می شود. اختلالات دریچه قلب می تواند بر روی تمام دریچه ها تاثیر بگذارد. فلپ هایی در دریچه قلب وجود دارد که با ضربان های قلب باز و بسته می شوند. این فلپ ها باعث جریان خون از قلب به سایر اعضای بدن می شوند. دهلیزها اتاق های بالایی هستند و اتاق های پایینی بطن ها می باشند.

قلب چند دریچه دارد؟

قلب به طور کلی ۴ دریچه دارد که شامل دریچه سه لتی، دریچه ای ست که بین دهلیز سمت راست و بطن راست قرار گرفته است. دریچه ریوی بین بطن راست و شریان ریوی می باشد. بین دهلیز چپ و بطن چپ دریچه ای وجود دارد به نام دریچه میترال.

در بین آئورت و بطن چپ نیز دریچه ای ست که به آن دریچه آئورت گفته می شود. جریان خون از طریق دریچه سه لتی از دهلیز راست آغاز میشود دریچه ها به منظور گردش خون در بطن ها باز و بسته می شوند. زمانی که بطن ها از خون پر شود، به منظور رسیدن خون به نقاط دیگر بدن فشار به دریچه آئورت و دریچه ریوی وارد می شود و باعث باز شدن آن ها می گردد.

در این راستا آئورت خونی که دارای اکسیژن می باشد را به اندام های مختلف بدن می برد و دریچه ریوی خونی که دی اکسید کربن دارد را وارد ریه ها می کند. حرکت جریان خون به سمت جلو می باشد و حرکت به سمت عقب وجود ندارد و خون در قلب نشت نمی کند.

در صورتی که در کار دریچه های مختلف خللی ایجاد شود این روند از بین خواهد رفت. افرادی که دارای اختلال دریچه می باشند ممکن است علائمی نشان ندهند، از همین رو ادامه روند بیماری می تواند دیگر ارگان های قلب را دچار صدمه کند.

قلب چند دریچه دارد؟

علائم گشادی دریچه قلب

علائمی که ناشی از گشادی دریچه قلب می شود بسته به میزان بیماری و در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. افراد بسیاری اختلالات کم یا متوسط را با هیچ علائمی نشان نمی دهند. با این حال علائم این بیماری را می توان تنگی نفس، تپش قلب، خستگی، سرگیجه، سنکوب و سرفه دانست. همچنین ممکن است احتباس آب به شکل تورم اندام های تحتانی و یا شکم ایجاد شود.

علل گشادی دریچه قلب

اختلالاتی که در دریچه قلب ایجاد می شوند ممکن است متفاوت باشد. از همین رو علل گشادی دریچه قلب هم ممکن است عوامل زیر باشد. ممکن است بیماری به دلیل تب روماتیسمی باشد. تب روماتیسمی یک بیماری عفونی ست که توسط باکتری استرپتوکوک ایجاد می گردد.

اختلالات در عروق کرونر می توانند علت این بیماری باشند. تورم و باد کردن آئورت، حمله قلبی، رسوب کلسیم، تخریب میکسوماتوز و لوپوس عواملی هستند که می توانند گشادی دریچه قلب را باعث شوند.علل گشادی دریچه قلب

تشخیص بیماری

در صورتی که اختلالاتی در عضو قلب داشته باشید بهترین متخصص قلب ابتدا صدای قلب شما را گوش می دهد. با این کار می تواند ناهنجاری های مختلفی که در قلب شما ایجاد شده است را تشخیص دهد. بعد از آن به صدای ریه ها گوش می دهد تا اگر اختلالی در آن دیده شد، بتواند بیماری گشادی دریچه قلب را تتشخیص دهد. به منظور اطمینان در تشخیص از نوار قلب، اکو قلب و آنژیوگرافی استفاده می کنند. بنابراین شما نیاز داید با بهترین مراکز انجام اکو قلب در ارتباط باشید.

درمان گشادی دریچه قلب

درمان بیماری های قلب به عمق و شدت بیماری بستگی دارد از این رو پزشکان ابتدا درمان را با تغییر رژیم غذایی، ترک سیگار و قرار گرفتن تحت نظر پزشک شروع می کنند.

از داروهایی که برای کنترل بیماری استفاده می شوند، مسدود کننده بتا می باشد. داروهای ادرار آور نیز به کاهش علائم بیماری کمک می کند. گشاد کننده عروق می توانند رگ های خونی را باز و یا گشاد سازند.

در صورتی که شدت بیماری بیشتر باشد پزشک جراحی را پیشنهاد می دهد که در جراحی پیوند دریچه از انواع بافت ها و یا گزینه های حیوانی استفاده میشود.

درمان گشادی دریچه قلب