قرص پرانول 20 برای چیست؟

قرص پرانول 20 برای چیست؟ دکتر جوزانی کهن در این زمینه شما را راهنمایی می کند

5/5 - (1 امتیاز)

قرص پرانول 20 چیست و چه کاربردی دارد؟ قرص پرانول 20 چه عوارضی دارد؟ چه افرادی می توانند قرص پرانول 20 را مصرف کنند؟ بهترین متخصص قلب و عروق در تهران کیست؟ چگونه میتوان به فوق تخصص انژیوگرافی در تهران  دسترسی پیدا کرد؟

قرص پرانول 20 چیست؟

داروی پرانول به صورت قرص، محلول و تزریقی موجود است. پرانول از دسته داروی مسدود کننده گیرنده های بتا است و این دارو در درمان بیماری­های زیادی از جمله بر روی عملکرد قلب و عروق خونی اثر دارد. این قرص برای درمان فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم و شرایطی مانند این موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرص پرانول 20 با کاهش ضربان قلب باعث منظم شدن و تبدیل گشتن به ضربان قلب نرمال می شود. این عمل می­تواند منجر به کاهش فشار خون در عروق خونی گردد و به پیشگیری از ضربان نامنظم قلبی کمک کند. همچنین این قرص برای جلوگیری از سردردهای میگرنی و درد قفسه‌ی سینه نیز بکار می­رود و با کاهش فشار خون بالا موجب جلوگیری از سکته‌ی مغزی و حملات قلبی  می­شود.

قرص پرانول 20 برای چیست؟

قرص پرانول ۲۰ برای درمان­های دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که در لیست زیر به برخی از آن­ها اشاره شده است:

  • فشار خون بالا

  • لرزش و رعشه

  • ریتم غیر طبیعی قلب

  • آرامش اعصاب

  • کنترل استرس

  • اختلالات ترس

  • فئوکروموسیتوم

عملکرد قرص پرانول 20 به این صورت است که موجب جلوگیری از فعالیت بعضی مواد شیمیایی در بدن می­ شود که بر روی قلب و عروق خونی تأثیر می‌گذارد، که این عمل باعث کاهش ضربان قلب، فشار خون و فشار قلب می‌شود.

قرص پرانول 20 برای چیست؟

قرص پرانول 20 برای چیست؟

نکات ضروری درباره قرص پرانول ۲۰

  • توقف خودسرانه مصرف دارو

درمان با قرص پرانول 20 ممکن است طولانی مدت باشد. لذا دارو را تا زمانی که پزشک توصیه کرده است مصرف کنید. در صورت مصرف طولانی مدت، قطع ناگهانی این دارو می تواند عوارضی داشته باشد، به همین دلیل لازم است قطع دارو زیر نظر پزشک قلب و عروق مثل دکتر زهرا جوزانی کهن به تدریج انجام شود.

پزشک در دوره درمان، به مرور زمان میزان مصرف دارو را کاهش می‌دهد تا از عوارض ناگهانی آن جلوگیری شود.

  • اثر بر روی دیابت

این قرص در کاهش میزان قند خون می‌تواند موجب عدم ایجاد علایم هیپوگلیسمی مانند تعریق، لرز و یا افزایش ضربان قلب شود .

توصیه می شود افراد دیابتی حتماً با توصیه دکتر متخصص زهرا جوزانی، از این دارو استفاده کنند و قند خون خود را به طور منظم اندازه‌گیری کرده و نتیجه را با پزشک در میان بگذارند.

  • تداخل دارویی قرص پرانول 20 با الکل

مصرف این دارو همراه با الکل می­تواند منجر به افت شدید فشار خون شود که می­تواند سلامتی شما را تهدید نماید و توصیه نمی­شود.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
هولتر مانیتورینگ قلب چیست؟ کارکرد آن بر روی بدن

بطور کلی مصرف اين دارو در موارد زير بايد با احتياط فراوان صورت گيرد:

  • سابقه آلرژي

  • آسم نايژه‌اي

  • برونشيت غير آلرژيك

  • نارسايي احتقاني قلب

  • ديابت

  • افسردگي رواني يا سابقه ابتلاء به آن

قرص پرانول 20 برای چیست؟

قرص پرانول 20 برای چیست؟

عوارض جانبی پرانول

از عوارض مصرف این دارو می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش ضربان قلب

  • خشکی چشم

  • احساس خستگی

قرص پرانول 20 برای چیست؟

از عوارض ناشی از مصرف زیاد این قرص می توان موارد زیر را نام برد:

 

  • احساس خستگی

  • کاهش توان جنسی

  • اسهال و یبوست

در صورت عدم بهبود این موارد در طی چند روز باید به بهترین دکتر قلب تهران مراجعه کرد.

از عوارض جانبی جدی ناشی از مصرف این قرص می توان موارد زیر را نام برد:

واکنش­های آلرژیک جدی مانند:

  • علائم پوستی

  • خارش

  • تورم (صورت، زبان و گلو)

  • گیجی شدید

  • اختلال تنفسی

  • سردی دستها و یا پاها

  • نداشتن‌علائم‌ تغییرات میزان قند خون

قرص پرانول 20 برای چیست؟

 

اگر تعداد بسیار زیادی از این دارو یکباره مصرف شود  فرد تشنج کرده و به آسیب­های مغزی جبران‌ناپذیری دچار خواهد شد.

تنگی نفس ناشی از مصرف قرص :

زیاده روی در مصرف این قرص موجب کم شدن ضربان قلب و  مشکل تنفس می­شود. لذا افرادی که دارای مشکلات تنفسی و ریوی هستند باید از مصرف خودسرانه این قرص خودداری کنند.

 تداخلات دارویی پروپرانول ۲۰ با سایر داروها:

مصرف این دارو به همراه برخی داروها ممکن است بر روی نحوه عمل پرانول اثر گذاشته و در بدن اختلالاتی ایجاد می­کند.

مصرف پرانول 20 بهتر است یا 10

مصرف قرص پرانول در دوز های 10 تا 80 بنا به تجویز پزشک مورد نظر و به نسبت شدت بیماری ممکن است متفاوت باشد. بر این اساس بهترین گزینه این است که تعیین دوز دارو را به بهترین متخصص قلب واگذار نمایید و از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری نمایید.

این قرص ها با توجه به کاربرد های گسترده ای که در سیستم قلب به عهده دارند در دوز های مختلف تجویز می شوند و دوز ثابتی برای همه بیماران نمی توان در نظر گرفت.

مصرف خودسرانه قرص پرانول چه مضراتی دارد؟

قرص پرانول در دوز های مختلف برای بیماری های مرتبط با فشار خون و اعصاب تجویز می شود لذا مصرف خودسرانه آن می تواند خطرات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

این دارو جدا از مشکلاتی که در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم در صورت مصرف خودسرانه بیمار را تا حد مرگ نیز بکشاند. بدین صورت که اگر فردی به صورت یکدفعه ای چندین قرص یکجا بدون تجویز پزشک از قرص پرانول استفاده کند باعث ایجاد تشنج و آسیب های جدی در مغز می شود. در نتیجه در صورت بروز علایم جدی و یا هر گونه مصرف اشتباه و یا خودسرانه سریعا به بهترین دکتر قلب مراجعه نمایید.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
مراقبت های لازم پس از عمل جراحی قلب

مصرف قرص پرانول 20 در دوران بارداری و شیردهی

مصرف قرص پرانول طیف درمانی گسترده ای دارد و برای مصرف آن لزومی ندارد حتما شما بیماری فشار خون داشته باشید. در نتیجه تجویز آن بنا به صلاح دید پزشک معالجتان می تواند انجام شود.

یکی از گروه بیمارانی که برای مصرف و یا عدم مصرف این قرص سوالات زیادی از مراکز درمانی می کنند مادران باردار و شیرده می باشند. تا به امروز گزارشی مبنی بر خطرات مصرف قرص های پرانول برای مادران ذکر نشده است.

این در صورتی است که اگر قصد بارداری دارید و یا در گروه افراد در خطر قرار دارید می توانید با پزشک خو مشورت نمایید تا داروی جایگزین برای شما تجویز نماید.

با این وجود این قرص از طریق شیر ما در به نوزاد منتقل نمی شود و با اطمینان می توانید مصرف آن را تا زمان اتمام دوره درمانی خود ادامه دهید.

این دارو، در گروه مسدود کننده های بتا قرار دارد. برای درمان فشار خون، ضربان نامنظم قلبی، لرزش و برخی شرایط دیگر مورد استفاده است. در عین حال از قرص پرانول 20 پس از حمله های قلبی هم استفاده می شود. نکته دیگر این که  برای جلوگیری از سردرد های میگرنی و درد قفسه سینه هم از آن استفاده می شود. درمان فشار خون بالا، می تواند برای جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی بسیار مناسب باشد. این دارو می تواند با مسدود کردن عملکرد برخی مواد شیمیایی در بدن شما، عمل کند. این موارد بر قلب و عروق خونی تاثیر دارند.

نحوه استفاده خوراکی قرص پرانول 20

این دارو باید با دستور پزشک مصرف شود. معمولا استفاده خوراکی از آن بین ۲ تا ۴ بار در روز است. بهتر است دارو را قبل از غذا مصرف نمود. اما اگر استفاده از آن ۴ بار در روز است، بهتر است قبل از خواب هم مصرف شود. اگر دوز دارو را به صورت مایع مصرف می کنید، حتما از قاشق مخصوص دارو استفاده کنید. قاشق های خانگی دوز مناسبی از دارو را ارائه نمی کنند. دوز مصرفی قرص پرانول 20 بر مبنای دستور پزشک و با توجه به شرایط شما و پاسخ به درمان است. در زمینه مصرف دارو باید آن را به طور منظم استفاده کنید. در این حالت می توانید بیشترین سود را از آن ببرید. بهتر است که آن را هر روز و زمان معینی استفاده کنید.

یکی از نکات مهمی که  در نحوه استفاده از این دارو باید توجه داشته باشید این است که از آن برای جلوگیری از درد قفسه سینه یا میگرن استفاده می شود. باید در این زمینه با مشورت پزشک از داروهااستفاده شود. بدون این که با پزشک خود مشورت کنید، مصرف دارو را به هیچ عنوان قطع نکنید. قطع ناگهانی قرص پرانول 20 می تواند مشکلات بسیاری پدید آورد و وضعیت شما را بدتر کند.در صورت داشتن علایم حاد میتوانید به یکی از مراکز اکو قلب تهران مراجعه فرمایید.

10 پاسخ
  1. Avatar
    احمد گفته:

    این قرص را با قرص سرترالین۵۰ باهم میشه استفاده کرد یا جدا از هم

    پاسخ
  2. Avatar
    احمد گفته:

    این قرص را با قرص سرترالین۵۰میشه باهم استفاده کرد یا باید فاصله بدهیم

    پاسخ
  3. Avatar
    احمد گفته:

    این قرص را با قرص سرترالین۵۰ میشه استفاده کرد یا فاصله بدهیم

    پاسخ
  4. Avatar
    فریبرزبهادرزهی گفته:

    باسلام ودرودخدمت دکترعزیز بنده چندسالی میشه که لرزش دست وطپش قلب دارم استرس زیاد که حتی نمیتونم یک قدم جلوتر برم ازشما دوست عزیزخواهشمندم که چیکارکنم حتی زودتر خوب بشم الان یکمدت هست که ازاین دارو استفاده میکنم کمی بهترم ولی بازم استرس رادارم مثلا همکارم باصدای بلند صحبت میکنن یاکسی یاجایی که درگیری یاشلوغ باشه مثل عروسی ها اصلا نمیتونم اونجا حضورداشته باشم چون همه میگن نگاه دستاش چقدر میلرزه

    پاسخ
  5. Avatar
    فریبرزبهادرزهی گفته:

    باسلام ودرودخدمت دکترعزیز بنده چندسالی میشه که لرزش دست وطپش قلب دارم استرس زیاد که حتی نمیتونم یک قدم جلوتر برم ازشما دوست عزیزخواهشمندم که چیکارکنم حتی زودتر خوب بشم الان یکمدت هست که ازاین دارو استفاده میکنم کمی بهترم ولی بازم استرس رادارم مثلا همکارم باصدای بلند صحبت میکنن یاکسی یاجایی که درگیری یاشلوغ باشه مثل عروسی ها اصلا نمیتونم اونجا حضورداشته باشم چون همه میگن نگاه دستاش چقدر میلرزه ازشماخواهشمندم که مرایاری کنید سپاس

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =