ضخیم شدن دیواره قلب، هیپرتروفی قلب چگونه درمان می شود؟

ضخیم شدن دیواره قلب اغلب توسط ژن های غیر طبیعی  عضله قلب انجام می شود . عضلات  قلب توسط این ژن ها منقبض و ضخیم می شود. بعد از سفت شدن عضله، قلب توانایی پمپاژ خون را از دست می دهد و خون رسانی به بدن با مشکل مواجه می گردد.

ضخیم شدن دیواره قلب کی اتفاق می افتد؟

هیپرتروفی یا ضخیم شدن دیواره قلب یک بیماری مزمن است که اگر درمان نشود اوضاع وخیم تر خواهد شد. همین امر می تواند عملکرد و وضعیت بدن را تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند باید سبک زندگی خود را مطابق با آن تنظیم نمایند. برخی از مشکلات جسمی با ایجاد این بیماری شدت می گیرند.

فیبریلاسیون دهلیزی از جمله بیماری هایی می باشد که با ایجاد ضخیم شدن دیواره و بطن چپ قلب فرد را مبتلا می کند. این مشکل می تواند لخته خون، سکته مغزی، مرگ ناگهانی، ایست قلبی ایجاد کند . در افراد زیر ۳۵ سال و ورزشکاران ضخیم شدن دیواره و هیپرتروفی گزارش شده است.

ضخیم شدن دیواره قلب چیست

انواع ضخیم شدن دیواره قلب

نوع انسدادی

در این نوع بیماری سپتوم بین دو بطن قلب ضخیم می شود. این مشکل باعث انسداد جریان خون از بطن چپ به آئورت می شود و جریان خون را کاهش می دهد. معمولا افرادی که بیماری کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک دارند به این مشکل دچار می گردند.

نوع غیر انسدادی

با این مشکل محفظه اصلی قلب ضخیم می شود و سفت می گردد که  پمپاژ خون به بدن کاهش می یابد و جریان خون به بطن نیز کم می شود. اما در این مورد انسداد رخ نمی دهد.

علائم ضخیم شدن دیواره قلب

در برخی موارد افرادی که مبتلا به این بیماری هستند علائمی ندارند اما در موارد دیگر ممکن است علائم ظاهر شوند که در ابتدای بیماری این علائم وجود نداشته اما با گذشت زمان علائم به وجود می آیند. بهتر است علائم ضخیم شدن دیواره قلب را بدانیم چراکه در بسیاری از موارد که بیماری توسط بهترین متخصص قلب زود تشخیص داده می شود می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

علائم ضخیم شدن دیواره قلب

برخی از این علائم به شکل زیر می باشد:

در زمان فعالیت جسمانی قفسه سینه درگیر درد می شود.

نفس تنگی در شرایطی که بدن فعالیت دارد.

خستگی بیش از حد.

احساس سبکی سر و سرگیجه.

تورم در پا، ساق پا و شکم ایجاد می شود.

علل کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک و ضخیم شدن دیواره قلب

از شایع ترین بیماری های قلب کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک می باشد که یک بیماری ژنتیکی است. این بیماری در تمام سنین رخ می دهد اما در معمول ترین حالت، ایجاد بیماری در افراد میانسال است.

در گزارشات پزشکی مشخص شده است که از بین ۵۰۰ نفر معمولا حدود یک نفر به بیماری مبتلا می گردد. اما مشکل و بیماری در بسیاری از افراد تشخیص داده نمی شود. از بین تمام افرادی که این بیماری را داشته اند تعداد بسیاری دچار کاردیومیوپاتی هیپرترفیک انسدادی می باشد و درصد کمتری به نوع غیر انسدادی مبتلا شده اند.

تشخیص ضخامت عضله قلب

این بیماری معمولا توسط کاردیولوژیست تشخیص داده می شود. که معمولا برای اطمینان از نوع بیماری فرد را به مراکز انجام اکو قلب و اکوکاردیوگرافی می فرستند. در این صورت بهترین متخصص اکوکاردیوگرافی قلب و تیم مراقبتی در صورت تایید بیماری درمان را آغاز می کند.

تشخیص ضخامت دریچه قلب

تشخیص بیماری

در ابتدا سوابق پزشکی و خانوادگی فرد مورد بررسی قرار می گیرد در این مرحله پزشک می خواهد بداند که در خانواده شما سابقه بیماری قلبی و ایست قلبی وجود دارد یا خیر. در مرحله دوم قلب و ریه مورد بررسی قرار می گیرد. استفاده از تست های تشخیصی مانند اکوکاردیو‌گرام  از راه مری : در این روش تشخیصی پروب در گلوی بیمار قرار می گیرد و بعد از آن وارد مری می شود.

درمانی برای ضخیم شدن دیواره قلب

به طور کلی برای این بیماری داروی خاصی وجود ندارد اما افرادی که مبتلا به بیماری کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک هستند گاها با تغییر سبک زندگی و مصرف برخی داروها باعث بهبود وضعیت بیماری می شوند. افراد دیگر که علائم بیماری در آن ها نشان داده شده است ممکن است برای درمان از برخی داروها استفاده گردد.

این داروها مانند مسدود کننده بتا و کلسیم  علائم قلبی را تا حدودی کاهش می دهند. داروها می توانند علائم بیماری قلبی را کاهش دهند اما ممکن است عوارض جانبی دیگری در فرد ایجاد کند.