بیماری دریچه ای قلب

بیماری دریچه ای قلب چیست؟ بیماری دریچه ای قلب زمانی گفته می شود که هر دریچه ای در قلب آسیب دیده یا بیمار باشد. دلایل متعددی برای بیماری دریچه وجود دارد.

انواع حفره ها در قلب

قلب طبیعی دارای چهار حفره (دهلیز راست و چپ و بطن راست و چپ) و چهار دریچه است.

دریچه میترال، که دریچه دو لتی نیز نامیده می شود ، به جریان خون از دهلیز چپ به بطن چپ اجازه می دهد.

دریچه سه لتی اجازه می دهد تا خون از دهلیز راست به بطن راست جریان یابد.

دریچه آئورت اجازه می دهد تا خون از بطن چپ به سمت آئورت جریان یابد.

دریچه ریوی اجازه می دهد تا خون از بطن راست به سمت شریان ریوی جریان یابد.

دریچه ها باز و بسته می شوند تا خون جریان یافته به قلب و سپس از قلب را کنترل یا تنظیم کنند. سه دریچه قلب از سه برگچه یا فلپ تشکیل شده است که با هم کار می کنند و باز و بسته می شوند تا جریان خون در آنها جریان یابد. دریچه میترال فقط دو لت دارد.

لتهای سالم دریچه قلب قادر به باز و بسته شدن کامل در طول ضربان قلب هستند اما دریچه های بیمار ممکن است به طور کامل باز و بسته نشوند. هر دریچه ای در قلب می تواند بیمار شود.

دریچه های بیمار زمانی که که کاملا بسته نشوند می توانند «نشت» کنند. این حالت نارسایی نامیده می شود. اگر این اتفاق بیفتد خون به داخل محفظه ای که از آن بیرون آمده نشت می کند و نمی توان خون کافی را از طریق قلب به جلو هل داد. در این صورت باید به بهترین دکتر قلب مراجعه کرد.

نوع متداول دیگر بیماری دریچه قلب زمانی اتفاق می افتد که دهانه دریچه باریک و سفت شده و دریچه قادر به باز شدن کامل هنگام تلاش خون برای عبور نیست. به آن تنگی گفته می شود.

اگر دریچه های قلب بیمار هستند، قلب نمی تواند به طور موثر خون را در سراسر بدن پمپ کند و مجبور است برای پمپاژ، بیشتر کار کند، در حالی که خون به داخل محفظه نشت می کند یا در برابر یک دهانه باریک است. این می تواند منجر به نارسایی قلبی، ایست قلبی ناگهانی (هنگامی که ضربان قلب متوقف می شود) و مرگ شود.

همچنین بخوانید : دستگاه قلب مصنوعی

بیماری قلبی

بیماری روماتیسمی قلب اغلب دریچه میترال (که فقط دو جزء دارد) یا دریچه آئورت را تحت تاثیر قرار می دهد، اما هر دریچه ای می تواند تحت تأثیر قرار گیرد و بیش از یک دریچه درگیر شود.

اکو قلب و آمادگی های قبل از آن

دریچه آئورت دولتی (فقط دارای دو برگچه به جای سه لت معمولی است) و در حدود 1 تا 2 درصد از جمعیت رخ می دهد و در بین مردان شایع تر است.

در سال 2017 ، 3،046 مورد مرگ به دلیل بیماری روماتیسمی دریچه ای قلب و 24،811 مورد مرگ به دلیل بیماری قلبی دریچه ای غیر روماتیسمی در ایالات متحده گزارش شده است. سالانه نزدیک به 25000 مرگ در ایالات متحده به دلیل بیماری دریچه قلب ناشی از علل دیگری غیر از بیماری روماتیسمی است. مرگ ناشی از بیماری های دریچه ای قلب بیشتر به دلیل بیماری دریچه آئورت است.

بیشتر بخوانید : دریچه آئورت چیست؟

علت بیماری دریچه ای قلب چیست؟

دلایل متعددی برای بیماری دریچه ای قلب وجود دارد از جمله شرایط مادرزادی (متولد شدن با آن)، عفونت ها، شرایط دژنراتیو (فرسودگی با افزایش سن) و شرایط مرتبط با سایر انواع بیماری های قلبی.

بیماری روماتیسمی می تواند پس از عفونت باکتریایی که باعث ایجاد گلو درد می شود رخ دهد. عفونت می تواند باعث ایجاد زخم در دریچه قلب شود. این شایع ترین علت بیماری دریچه در سراسر جهان است.

اندوکاردیت یک عفونت در لایه داخلی قلب است که در اثر عفونت شدید در خون ایجاد می شود. عفونت می تواند روی دریچه های قلب قرار گیرد و به لتها آسیب برساند. مصرف داخل وریدی مواد مخدر نیز می تواند منجر به اندوکاردیت و ایجاد بیماری دریچه قلب شود.

بیماری مادرزادی دریچه قلب نوعی ناهنجاری دریچه های قلب است مانند از دست دادن یکی از لتهای آن. شایع ترین دریچه ای که دارای نقص مادرزادی است، دریچه آئورت دو لتی است که به جای سه برگ، فقط دارای دو برگچه است. در صورت وجود بیماری می توانید به بهترین دکتر قلب مراجعه نمایید.

انواع دیگر بیماری های قلبی

نارسایی قلبی- نارسایی قلبی زمانی رخ می دهد که قلب نتواند خون و اکسیژن کافی را برای حمایت از سایر اندام های بدن پمپ کند.

آترواسکلروز به تجمع پلاک در داخل رگ خونی اشاره دارد. پلاک از چربی، کلسیم و کلسترول تشکیل شده است.

آنوریسم آئورت قفسه سینه- برآمدگی یا باد کردن جایی که آئورت در قفسه سینه است.

در صورت بروز این بیماری ها حتما به بهترین متخصص قلب مراجعه نمایید.