کاربرد داروها در بهبود بیماری قلبی-وب سایت دکتر جوزانی

کاربرد داروها در بهبود بیماری قلبی

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

برای آن که بدانید کاربرد داروها در بهبود بیماری قلبی چیست تا انتها ما را همراهی نمایید.بیماری‌های قلبی، مجموعه‌ای از بیماری‌هاست که در ارتباط با عروق و قلب می‌باشند و باعث اختلال در جریان گردش خون سراسر بدن میگردند. اختلال در کار هر یک باعث آسیب به مغز و یا حتی کلیه می‌شود. این اختلالات می‌تواانند به دلایل مختلفی چون ژنتیکی، سایر بیماری‌ها، عدم کنترل و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و غیره ایجاد شوند. ضروری است که افراد مبتلا به بیماری های قلبی در طی درمان و حتی بعد از انجام آنژیوگرافی یا آنژیوپلاستی جهت کنترل بیماری خود، از داروهای تجویز شده توسط متخصصین قلب و عروق استفاده نمایند.

انواع مختلفی از داروهایی که برای بیماران قلبی عروقی تجویز می‌شوند، وجود دارد. شناخت داروهای تجویز شده، پیروی از دستور مصرف آن‌ها و آگاهی ازعوارض جانبی داروها، برای بیماران قلبی و همچنین برای کسانی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند ضروری است.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص انژیوگرافی قلب

کاربرد داروها در بهبود بیماری قلبی-وب سایت دکتر جوزانی

یکسری از داروهای کاربردی که نقش مهمی در بهبود بیماری قلبی عروقی دارند و توسط متخصصین قلب تجویز می‌شوند در ادامه ذکر شده‌ است:

داروهای مهار کننده‌های ACE در بهبود بیماری قلبی:

این داروها از طریق کاهش سطح آنژیوتانسینII، منجر به گشاد شدن عروق خونی شده و مقاومت را کاهش می‌دهند. با این کار جریان خون راحت‌تر انجام می‌شود ودر نتیجه کار قلب نیز آسان‌تر و کارآمدتر می‌شود.

داروهای این خانواده برای درمان یا بهبود علائم بیماری‌های فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده می‌شوند. نمونه‌ای از داروهای این خانواده شامل بنازپریل (لوتنسین)، کاپتوپریل (Capoten)، آنالاپریل(Vasotec)، پریندوپریل (آسون)، کویناپریل (آکوپریل) می‌باشند. این داروها در مراقبت‌های بعد از حمله قلبی نیز نقش مهم و حیاتی دارند.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص انژیوگرافی قلب

داروهای مهار کننده‌های ACE:-وب سایت دکتر جوزانی

مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسینII یا ARBها:

از داروهای این خانواده در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و نارسایی قلبی، جهت کاهش فشار خون استفاده می‌گردد. مکانیسم اثر آن‌ها به این صورت است که آن‌ها برای ایجاد جریان خون راحت‌تر، سطح برخی مواد شیمیایی که باعث تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شوند را کاهش می‌دهند. بعلاوه می‌توانند سطح برخی مواد شیمیایی که موجب تجمع نمک و مایعات در بدن می‌شوند را نیز کاهش ‌دهند. نمونه‌ای از داروهای این خانواده شامل لوزارتان (کوزار) و والسارتان (دیووان) هستند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که داروهای ARBها نیز، جهت بهبودی بیماران پس از حمله قلبی بسیار مفید می‌باشند.

بیشتر بخوانید: مراکز انجام اکو قلب

مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسینII یا ARBها:-وب سایت دکتر جوزانی

مسدود کننده‌های بتا:

این دارو به عنوان عوامل مسدود کننده بتا آدرنرژیک نیز شناخته می‌شود. داروهای این خانواده ضربان قلب و نیروی انقباض را کاهش می‌دهند، به این صورت این داروها منجر به کاهش فشار خون و ضربان قلب کندتری می‌شوند. در بیماران مبتلا به آریتمی قلبی (ریتم غیر طبیعی قلب)، آنژین(درد قفس سینه) و دارای فشار خون بالا استفاده می‌شوند.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
هزینه انجام عمل قلب باز چقدر است؟

بعلاوه برای جلوگیری از حملات قلبی در آینده در بیمارانی که دچار حمله قلبی شده‌اند نیز استفاده می‌شود. نمونه‌ای از این داروها شامل نادولول (کورگارد)، پروپرانولول (ایندرال) و بیزوپرولول(Zebeta) می‌باشند.

مسدود کننده‌های بتا:-وب سایت دکتر جوزانی

مسدود کننده‌های کانال کلسیم:

مسدود کننده‌های کانال کلسیم می‌توانند با تأثیرگذاری بر بخش‌های مختلف بدن و عملکردشان، موجب برطرف کردن عارضه‌هایی که فرد بیمار به آن‌ها مبتلا است، ‌شوند. کلسیم دارای اثرات مختلفی در بدن (مانند انقباضات عضله قلب) می‌باشد. متخصصین قلب و عروق مسدود کننده‌های کانال کسیم را برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا، آنژین و آریتمی‌های قلب تجویز می‌کنند. نمونه‌ای از این داروها شامل آملودیپین (نورواسک)، دیلتیازم (کاردیزم) و نیفدیپین (پروکاردیا) می‌باشند.

مسدود کننده‌های کانال کلسیم:-وب سایت دکتر جوزانی

داروهای ضد پلاکت و درمان ضد پلاکت دوگانه برای بهبود بیماری های قلبی:

داروهای این خانواده با جلوگیری از چسبیدن پلاکت‌های خون به یکدیگر، از تشکیل لخته‌های خون جلوگیری می‌کنند. بنابراین تجویز این داروها توسط پزشکان در بیمارانی که دچار حمله قلبی، آنژین ناپایدار، سکته مغزی ایسکمیک، حملات ایسکمیک گذرا(TIA) و سایر اشکال بیماری‌های قلبی عروقی شده‌اند باعث جلوگیری از لخته شدن خون می‌شود.

نمونه‌هایی از داروهای ضد پلاکتی شامل آسپرین، کلوپیدوگرل (پلاویکس) و پراسوگرل (افینت) می‌باشند. بعلاوه برای برخی بیماران، آسپرین همراه با داروی ضد پلاکت دیگر تجویز می‌شود. این درمان به عنوان درمان ضد پلاکت دوگانه (DAPT) نیز شناخته می‌شود.

داروهای ضد پلاکت و درمان ضد پلاکت دوگانه:-وب سایت دکتر جوزانی

داروهای کاهنده کلسترول در بهبود بیماری های قلبی:

به طور کلی کلسترول، موجب عایق‌بندی اعصاب می‌شود و همچنین به بدن جهت تولید سلول‌های جدید و ترشح هورمون کمک می‌کند. اما تجمع آن در رگ‌های خونی موجب شکل‌گیری پلاک و تنگ شدن عروق می‌گردد و زمانی که در اثر شکستن این پلاک‌ها لخته خونی تشکیل می‌شود عروق مسدود می‌شوند. نمونه‌هایی از داروهای کاهنده کلسترول شامل استاتین‌ها، بایل اسید رزین‌ها، مشتقات اسید فیبریک، اسید نیکوتین می‌باشند.

داروهای کاهنده کلسترول:-وب سایت دکتر جوزانی

گشاد کننده عروق:

داروهای گشاد کننده عروق می‌توانند از طریق شل کردن عروق، موجب درمان نارسایی قلبی، کنترل فشار خون بالا و بهبود جریان خون در بدن شوند. پزشکان متخصص قلب برای بیمارانی که قادر به استفاده از بازدارنده‌های ACE نیستند می‌توانند از گشاد کننده‌های عروق تجویز ‌نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 9 =