نارسایی قلبی چه علتی دارد؟

نارسایی قلبی زمانی اتفاق میوفتد که عضله قلب به حد کافی نمی تواند خون را پمپاژ کند.

تنگ شدن رگ ها در قلب (بیماری عروق کرونر) یا فشار خون بالا در دراز مدت عضله قلب را ضعیف کرده و این عضله را سفت می کند.

عواملی که باعث نارسایی قلب می شوند ممکن است قابل بازگشت نباشند.اما فعالیت هایی وجود دارند که سبب بهبود بخشیدن این بیماری می شود.

عواملی که سبب بهبود بخشیدن نارسایی قلب می شوند عبارتنداز :ورزش کردن بصورت روزانه،رژیم غذایی به گونه ایی که سدیم را در آن کم استفاده کنید،کنترل استرس،کاهش وزن.

عملکرد این بیماری به چه گونه می باشد؟

در این نوع بیماری،ممکن است حفره ی بطن ها سفت شوند و به اندازه کافی پر نشوند.گاهی اوقات ممکن است عضله قلب آسیب ببیند و ضعیف شود و دیواره بطن ها کشیده شوند و این عمل تا جایی پیش رود که قلب توانایی پمپاژ خون را نداشته باشد.

نارسایی قلبی این ویژگی را دارا می باشد که میتواند بطن چپ و راست و یا هر دو طرف آن را مختل کند.

در اکثر اوقات نارسایی قلبی از سمت چپ آغاز  می شود.

عوامل دخیل بر این بیماری:

برای این که با عوامل دخیل بر بیماری های قلب آشنا شوید می توانید با بهترین متخصص آنژیوگرافی قلب یعنی خانم دکتر زهرا جوزانی کهن ارتباط برقرار نمایید.

بیماری عروق کرونر یا حمله قلبی:

بیماری عروق کرونر یکی از همه گیر ترین بیماری های قلبی می باشد. به طور کلی این بیماری باعث می شود که

جریان خون را کاهش داده و حمله قلبی را در پی دارد.

بالا بودن فشار خون:

اگر فردی دارای فشار خون بالایی باشد قلب به اجبار باید بیشتر و سخت تر کار کند و در دراز مدت این فشار آوردن به قلب باعث تضعیف شدن عضله قلب نیز می شود.

دریچه های قلب:

وظیفه اصلی دریچه های قلب هدایت خون در جهت های مناسب است.اگر در فردی این دریچه ها آسیب ببیند عضله قلب را مجبور میکند تا کارکرد خود را افزایش دهد و این عملکرد در دراز مدت سبب ضعیف شدن قلب می گردد.

آسیب دیدن عضله قلب:

در بعضی از افراد ممکن است عضله قلب شان آسیب ببیند که این امر عواملی دارد که عفونت،مصرف الکل و داروهای شیمی درمانی مهم ترین آن ها می باشند.

میوکاردیت:

یکی از مهم ترین عوامل نارسایی قلب میوکاردیت یا التهاب عضله قلبی می باشد. این بیماری در اکثر اوقات در اثر ویروس به وقوع می پیوندد و سبب آسیب به بطن چپ می شود.

تاثیر ورزش بر قلب

مادرزادی بودن:

در برخی موارد که ریشه ی مادرزادی دارد قلب و بعضی از قسمت های آن بطور صحیح رشد نکرده است.

آریتمی قلب:

آریتی قلب همان ضربان غیر طبیعی قلب است  که ممکن است باعث ضعیف شدن عضله قلب نیز شود.

دیگر بیماری های تاثیر گذار:

بیماری های زیادی در نارسایی قلبی تاثیر گذار خواهند بود از جمله بیماری هایی مانند:دیابت،تیروئید،افزایش آهن بدن و هم چنین افزایش پروتئین خون در وقوع این بیماری تاثیر گذار خواهند بود.

علائم این بیماری:

نارسایی قلبی ممکن است به صورت حاد و یا به صورت مزمن باشد.

• به صورت مکرر احساس خستگی و ضعف می کنید.
  • تنگی نفس یکی دیگر از علائم این بیماری است.
  • افزایش وزن به صورت ناگهانی و جمع شدن مایعات در بدن.
  • وقوع سرفه به گونه ایی باشد که بطور ناگهانی بوجود آید.
  •   متورم شدن پاها و مچ پا.
  • به صورت متوالی سرفه همراه با خلط خونی سفید یا صورتی ایجاد می شود.
  •  آسیت یا متورم شدن شکم
  • در افرادی که از این بیماری رنج می برند ممکن است  کاهش اشتها و حالت تهوع به آن ها دست  دهد.

پیشگیری:

برای جلوگیری از نارسایی قلبی و کاهش علائم آن میتوانید سبک زندگی تان را تغییر دهید.

• عدم استفاده از سیگار و ترک سیگار
  • سعی کنید وزن خود را براساس فرمول  BMI ایده آل نگه دارید.
  • عدم استفاده از فست فود
  • دیابت و فشار خون خود را کنترل نمایید.
  • سعی کنید در محیط هایی رفت و آمد و یا زندگی نمایید که هیچ گونه اظطراب و استرسی در آن ها وجود نداشته باشد.

پس از این که شما علائم این بیماری را مشاهده کردید بدون کوچکترین وقفه سعی کنید به راه های شناخت بهترین متخصص قلب مراجعه نمایید.