عمل استنت قلب چیست؟

عمل استنت قلب چیست؟

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

عمل استنت قلب چیست؟ همانگونه که می دانید با پیشرفت علم و تکنولوژی عمل های جراحی هم خیلی متنوع شده اند. درست است که خیلی از شما از مشکلات قلبی می ترسید و نگران هستید که به آنها دچار نشوید اما به هرحال آنقدر همه چیز پیشرفته شده که خیلی از عمل های جراحی قلب موفقیت آمیز هستند و پزشکان در این زمینه تبحر پیدا کرده اند. یکی از این عمل‌ ها که فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران می تواند انجام دهد، عمل استنت قلب است که در این مقاله برایتان توضیح می دهیم این عمل جراحی دقیقاً چیست.

عمل جراحی استنت قلب چیست؟

بهتر است که از همین اول تعریف دقیقی از این عمل جراحی داشته باشیم تا شما اطلاعات کلی و پایه ای در مورد آن به دست بیاورید. در واقع قسمتی از پروسه درمانی آنژیوپلاستی شامل استنت گذاری عروق قلبی می‌ شود. زمانی که پزشک تشخیص دهد شما گرفتگی عروق دارید، گاهی اوقات استنت قلب را برایتان انجام می دهد که گذاشتنِ استنت در شریان ها و رگ های مسدود شده باعث باز شدگی آن ها می شود.

زمانی که شریان را از طریق بالن باز می کند، استنت هم داخل آن می گذارند تا باز بماند. در واقع استنت باعث حمایت از دیواره های شریان شده و مانع از تنگ  شدن مجدد شریان بعد از آنژیوپلاستی خواهد شد. استنت شبیه به همان فنر است و عاملی برای جلوگیری از مسدود شدن شریان ها بعد از عمل می باشد.

عمل استنت قلب چیست؟

چگونگی قرار دادن استنت در رگ های گرفته

اگر بخواهید مراحل استنت گذاری داخل قلب را بدانید، باید بگوییم که فرایند گذاشتن استنت توسط بهترین دکتر قلب تهران یعنی دکتر جوزانی شامل موارد زیر است:

          اول استنت را در شریان به محلی که انسداد و گرفتگی وجود دارد؛ هدایت می‌ کنند.

         به صورتی که استنت روی بالن سوار شده و در نوک لوله هدایت کننده قرار می گیرد.‌

          سپس در محل انسداد و گرفتگی عروق بالن را باز می کند.

          با انجام این کار استنت هم حالت گشاد شدگی پیدا می‌ کند و داخل شریان می ماند.

          در نتیجه جریان خون بهتر حرکت می‌ کند و این ناحیه که دچار گرفتگی شده، تا ابد باز می ماند.

          زمانی که مطمئن شوند استنت در جای اصلی خودش قرار گرفته، لوله هدایت کننده و بالن را از بدن بیمار بیرون می آورند و از وضعیت قلب تصاویری تهیه می کنند تا ببینند که وضعیت جریان خون از شریان که به تازگی آن را باز کرده اند، چگونه است.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
انواع آنژیوگرافی قلب

دارو های تجویزی بعد از استنت داخل قلب

بعد از این که عمل استنت قلب انجام می شود، پزشک یک سری داروها برای شما تجویز می کند. مهم ترینِ آنها اسپیرین و پلاویکس است.

کاهش خطر حمله قلبی با استنت

استنت داخل قلب شامل لوله های توری کوچک می شود که از طریق آنها شریان را بعد از آنژیوپلاستی باز می کنند. در واقع نوع داروییِ آنها وجود دارد که باعث ایجاد یک پوشش پلیمری می شود تا از گرفتگی دوباره شریان و عروق جلوگیری کند.

نوع دارویی آن بهتر است. فنر ها یا استنت های دارویی تاثیرگذاری بیشتری دارند و طبق مطالعات انجام شده، می تواند امنیت را ایجاد کند اما نکته ای که وجود دارد، این است که شما مدت زمان طولانی تحت درمان با داروهای رقیق کننده خون قرار می‌ گیرید تا فنر به خاطر لخته شدن خون دوباره بسته نشود.

کلام آخر

اگر پزشک تشخیص دهد که شما به آنژیوگرافی نیاز دارید، قبل از انجام کار حتماً شما را به مراکز انجام اکوی قلب تهران می‌ فرستند و آزمایش هایتان را بررسی می‌ کنند. قبل از آنژیوگرافی احتمالا حدس می‌ زند که شما به استنت و فنز نیاز دارید یا خیر؛ اما به هر حال در طول انجام عمل، شاید بسیاری از تصمیمات عوض شود اما اگر به استنت نیاز داشته باشید، ما در این مقاله صحبت کردیم که این عمل دقیقاً چگونه است و چه فوایدی دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − ده =