علائم واریس پا و راه های درمان آن چیست؟

علائم واریس پا و راه های درمان آن چیست؟ واریس پا چیست؟ بهترین دکتر جهت درمان واریس پا کیست؟ علائم واریس پاچیست؟ برای کسب اطلاعات کامل در این باره تا انتهای متن همراه ما باشید.

علائم واریس پا چیست؟

واریس پا یکی از شایع ترین بیماری های عروقی انسان است. رگ های واریسی سیاهرگ های بزرگی که ورم کرده و در هم پیچیده اند و اغلب به رنگ های آبی، قرمز یا رنگ خود پوست دیده می شوند.

واریس پا یکی از بیماری هایی است که علائمی مانند درد و سنگینی پا، بی قراری پا، متورم شدن مچ پا در اثر ایستادن طولانی مدت ، گرفتگی عضلات پا و در بعضی مواقع لخته های خونی و زخم های باز را به همراه دارد. علاوه بر آن بر روی زیبایی پوست هم تاثیر دارد و اعتماد به نفس مبتلایان را کم می کند. عروق عنکبوتی بیشتر در بانوان دیده شده است. در این مطلب ما راه های درمان این بیماری را بررسی خواهیم کرد.

علائم واریس پا و راه های درمان آن چیست؟

واریس پا به چه علت اتفاق می افتد؟

عروق عنکبوتی در اثر آسیب رگ های بدن ایجاد می شوند. در رگ های سالم هنگامی که قلب خون را به سمت اندام ها و عضلات در سراسر بدن می فرستد برای برگشتن دوباره ی خون از اندام های تحتانی به قلب مشکلی وجود ندارد و دریچه هایی که در رگ های پا هستند به صورت یکطرفه خون را به قلب برمی گردانند اما هنگامیکه این دریچه ها ضعیف می شوند خون به قلب بر نمی گردد و داخل رگ ها جمع می شود که این تراکم باعث وارد آمدن فشار به دیواره ی عروق می شود در نتیجه دیواره ضعیف و متورم می شود و باعث ایجاد واریس پا می گردد.

واریس چه کسانی را درگیر می کند؟

احتمال بروز این بیماری در افرادی که بیشتر وقت خود را برای مدت طولانی در حالت ایستاده یا نشسته روی صندلی به سر می برند دیده می شود. عوامل دیگری که باعث این بیماری می شوند شامل افزایش سن، بارداری، سابقه خانوادگی، تغییرات هورمونی و یا وارد شدن آسیب است.

درمان واریس پا

با توجه به شرایط بیمار، پزشک روش های مختلفی را پیشنهاد می کند. درمان به صورت روش های خود مراقبتی هم امکان پذیر است و در مراحل پیشرفته تر جراحی های سرپایی و ساده ممکن است باعث بهبود شوند.

راهکارهایی برای بهبود واریس

هر چه پاها قوی تر باشند احتمال تجمع خون در نتیجه ی ضعیف شدن دریچه های رگ کمتر می شود. بنابراین ورزش کردن می تواند بسیار مهم باشد.

• اگر مدت زمان نشستن شما طولانی می باشد، هر 30 دقیقه یک بار کمی قدم بزنید. این کار باعث انقباض عضلات پا حین راه رفتن می شود و فشار به دیواره ها کاهش می یابد.
  • بعد از نشستن طولانی مدت حتما بعد از هر 30 دقیقه پاها را از حالت آویزان خارج کنید.
  • حمام طولانی مدت در آب داغ مضر می باشد زیرا دمای بالا باعث گشاد شدن عروق و تجمع خون در رگ ها می شود.
علائم و عوارض سوراخ قلب در بزرگسالان و راهکارهای درمانی

جوراب واریس:

نوعی جوراب که با وارد آوردن فشار زیاد اثراتی که ضعف دریچه های رگ های پا به همراه دارند را کم می کند و باعث برگشت جریان خون به سمت قلب می شود و در نهایت با کاهش تورم در بخش های پایینی پا باعث جلوگیری از لخته شدن خون می شود. ولی هنگام خرید از متخصصین کمک بگیرید تا جورابی با اندازه و فشار مناسب تهیه کنید.

درمان واریس پا با دستگاه

از نظر دکتر جوزانی کهن، بهترین متخصص قلب و عروق، اسکلروتراپی از روش های رایج برای درمان عروق واریسی است. این روش باعث می شود تا دیواره ی رگ ها به هم بچسبند تا خون نتواند در آن ها جاری شود و تجمع یابد که این کار باعث بهبود جریان خون و کاهش تورم پا می شود.

با این روش طی 3 الی 4 ماه رگ ها درمان خواهند شد و برای نتیجه ی بهتر دو تا سه بار آن را امتحان کنید. این روش می تواند توسط متخصص یا جراح بدون بستری شدن و بیهوشی صورت بگیرد.

لیزر از دیگر راه های درمان است که برای درمان عروق کوچک واریسی به کار می رود. طی 1 تا 3 ماه عروق ناپدید می شود و برای نتیجه ی بهتر این روش را چند بار تکرار کنید.

لیزر درمانی درون وریدی و رادیو فرکانسی از جدید ترین روش های درمان واریس است. در این روش از تخریب درون وریدی استفاده می شود و می توان گفت درمان قطعی واریس پا می باشد. روش لیزر درون وریدی برای درمان عروق واریسی کوچک تر و روش رادیو فرکانسی برای عروق واریسی بزرگ تر استفاده می شوند.