علائم بیماری قلبی در بیماران دیابتی

علائم بیماری قلبی در بیماران دیابتی چگونه است؟ بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در میان افراد مبتلا به دیابت است. حتی اگر سطح کلسترول شما در محدوده طبیعی باشد و هیچ علامتی را تجربه نکنید، ابتلا به دیابت آسیب پذیری شما را در برابر بیماری قلبی افزایش می دهد.

دیابت این پتانسیل را دارد که ترکیب شیمیایی برخی مواد در خون را تغییر دهد و منجر به باریک شدن یا بسته شدن کامل رگ‌های خونی شود.

هنگامی که رگ ها مسدود می شوند و مداخله به موقع انجام نمی گیرد، جراحی قلب باز تنها راه حل برای جایگزینی شریان های آسیب دیده است. در ادامه به برخی از علائم بیماری قلبی در بیماران دیابتی، اشاره خواهیم کرد.

چه عواملی در بروز بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت نقش دارند؟

علائم بیماری قلبی در بیماران دیابتی

چه عواملی در بروز بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت نقش دارند؟

عامل اصلی منجر به بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت، آترواسکلروز عروق کرونر است. این وضعیت شامل تجمع کلسترول در رگ های خونی است که مسئول تامین اکسیژن و مواد مغذی ضروری قلب هستند. هنگامی که پلاک های کلسترول آسیب دیده یا پاره می شوند، بدن با تلاش برای ترمیم پارگی با پلاکت ها پاسخ می دهد.

علاوه بر این، افراد مبتلا به دیابت نه تنها با افزایش خطر بیماری قلبی روبرو هستند، بلکه احتمال بیشتری برای تجربه نارسایی قلبی دارند، یک وضعیت پزشکی شدید که در آن قلب قادر به پمپاژ خون کافی نیست. این می‌تواند منجر به تجمع مایع در ریه‌ها و در نتیجه مشکلات تنفسی یا احتباس مایعات در قسمت‌های مختلف بدن، به‌ویژه پاها، و باعث تورم شود.

فوق تخصص انژیوگرافی در تهران توصیه می کند که افراد مبتلا به دیابت مانند افرادی که قبلا حملات قلبی داشته اند، درمان شوند.

علائم بیماری قلبی در بیماران دیابتی

در مراحل اولیه، علائم بیماری قلبی در بیماران دیابتی بیماری معمولاً هیچ علامتی ندارد. با این حال، همانطور که دیابت بر قلب بیشتر تأثیر می گذارد و بیماری قلبی پیشرفت می کند، افراد ممکن است با علائم خاصی روبرو شوند.

وجود و شدت این علائم بسته به نوع بیماری قلبی متفاوت است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• احساس سرگیجه یا ضعف
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  • تورم در پاها
  • احساس فشار، سفتی یا درد در قفسه سینه که ممکن است به بازوها، گردن یا پشت تابش کند.

شایان ذکر است که افراد مبتلا به دیابت ممکن است درد قفسه سینه را تجربه نکنند زیرا دیابت می تواند به اعصاب قلب آسیب برساند.

احتمال مرگ در آنژیوگرافی چقدر هست؟ آیا خطرناک است؟

عواملی که خطر بیماری قلبی را در افراد مبتلا به دیابت افزایش می دهد

اگر به بیماری دیابت دچار هستید و از طرفی نگران ابتلا به بیمارهای قلبی در خود هستید، لازم است حتما به یک سری نکات توجه کنید. عواملی که موجب افزایش خطرات بیماری قلبی میشود عبارتند از:

سیگار کشیدن

سیگار خطر ابتلا به بیماری قلبی را تشدید می کند. اگر دیابت دارید، ترک سیگار بسیار مهم است زیرا هم سیگار و هم دیابت رگ های خونی را باریک می کنند.

علاوه بر این، سیگار احتمال ابتلا به سایر عوارض طولانی مدت مانند بیماری ریوی را افزایش می دهد. همچنین می تواند به رگ های خونی پاهای شما آسیب وارد کند و احتمال عفونت پا، زخم و قطع عضو را تشدید کند.

بیشتر بخوانید: اصول پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق در افراد دیابتی

فشار خون بالا

فشار خون بالا می تواند باعث تحریک قلب شود، رگ های خونی شما را گشاد کند و خطر حملات قلبی، سکته مغزی، مشکلات چشمی و مشکلات کلیوی را افزایش دهد.

عدم فعالیت بدنی

درگیر شدن در فعالیت بدنی منظم، حفظ یک رژیم غذایی متعادل و دستیابی به وزن مناسب می‌تواند نقش مهمی در کاهش احتمال ابتلا به حملات قلبی و سکته داشته باشد. هر شکلی از فعالیت بدنی، خواه ورزش، کارهای خانه، باغبانی، یا کارهای مربوط به کار، به این تلاش کمک می کند.

چاقی

چاقی، به ویژه در اطراف شکم، خطر قابل توجهی برای بیماری قلبی دارد. حتی کاهش وزن متوسط ​​10 درصد (مثلاً کاهش 10 کیلوگرم برای یک فرد با وزن 100 کیلوگرم) می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

سخن پایانی

ابتلا به دیابت الزاما با ابتلا به بیماری قلبی برابری نمی کند. شما توانایی محافظت از سلامت قلب خود را از طریق اصلاح سبک زندگی دارید. با انجام فعالیت بدنی و پرهیز از سیگار کشدن، سلامت قلب خود را تقویت کنید.

دکتر زهرا جوزانی بهترین دکتر قلب در تهران و  همچنین با انجام اکو قلب می تواند در طراحی یک استراتژی درمانی مناسب برای کاهش تاثیر دیابت بر قلب شما کمک کند.