عفونت قلبی

عفونت قلبی :آیا تا به حال در مورد این موضوع چیزی شنیده‌اید که فردی دچار این بیماری بشود؟ آیا می دانید که این عفونت دقیقاً چگونه است و چه مشکلاتی را به وجود می‌آورد و چه علائمی دارد؟ اگر خواهان اطلاعات بیشتر هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا اگر متوجه شدید در معرض این خطر می باشید، بتوانید به بهترین دکتر قلب تهران دکتر جوزانی مراجعه کنید تا شرایط شما تحت بررسی قرار بگیرد. پس با ما همراه باشید.

عفونت قلب به چه معناست؟

عفونت می تواند در هر بخشی از بدن اتفاق بیفتد و قلب هم به خاطر اینکه عضو مهم بدن است در این قاعده و قانون قرار می گیرد. در واقع عفونت قلبی به عفونتی گفته می‌ شود که در پوشش داخلی قلب اتفاق می‌ افتد و به خاطر وجود باکتری ها رخ می دهد. مثلاً عفونت لثه می تواند به عفونت قلب تبدیل شود. یعنی زمانی که شما یک دندان خراب داخل دهان داشته باشید، قلب تان دچار مشکل می شود و علائم و نشانه های آن را مشاهده می‌ کنید که در چنین حالتی تنها راهکار این است که به بهترین دکترها مراجعه کنید تا مشکلتان را تشخیص دهد.

عفونت قلبی

علائم عفونت قلبی

علائم این بیماری می تواند خیلی گسترده و زیاد باشد اما مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

درد مفصل، عضله و ماهیچه ها

درد قفسه سینه مخصوصاً هنگام نفس عمیق

خستگی زیاد

عرق هنگام شب

علائم مربوط به آنفولانزا مثل تب و لرز

درد شکم

تنگی نفس

سوفل قلبی (صدایی که حاصل از جریان خون غیرطبیعی  در قلب است و با گوشی پزشکی قابل شنیدن است)

کاهش وزن و بی اشتهایی بدون دلیل

وجود خون داخل ادرار

ایجاد حساسیت در طحال به عنوان یک عضو مبارزه کننده با عفونت

وجود خطوط یا دانه های قرمز یا تیره تر زیر ناخن ها

لکه های قرمز کف دست و کف پا

لکه های ریز بنفش و قرمز روی پوست

عوامل خطر عفونت قلبی

عواملی هستند که اگر در شما وجود داشته باشند باعث ایجاد خطر بیشتر عفونت قلبی می‌ شوند. در واقع اگر شما به فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران مراجعه کنید، این علائم را برای شما شرح می دهند اما عواملی که خیلی مهم هستند شامل موارد زیر می باشند:

سن بالا. معمولاً عفونت قلبی در افراد بالای ۶۰ سال بیشتر اتفاق می‌افتد.

داروهای شیمی درمانی

نقص مادرزادی قلب. اگر یک سری نقایص مادرزادی قلب وجود داشته باشد، مثلاً دریچه غیر طبیعی ، قلب شما بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری ها از جمله عفونت می شود.

سابقه اندوکاردیت. اندوکاردیت مشکلی است که به بافت قلب و دریچه های آن آسیب وارد می‌کند یعنی عفونت قلبی  اتفاق میفتد.

مشکلات زمینه ای در قلب. از بیماری‌های قلبی که باعث آسیب به قلب و افزایش احتمال ابتلا به عفونت می شود، دریچه قلب آسیب دیده است.   این مشکل می تواند عاملی برای عفونت قلبی بشود و خطر ابتلا به عفونت را بالا ببرد . زمانی که شما دریچه مصنوعی داشته باشید میکروب ها و باکتری ها بیشتربه آن  انتشار پیدا می‌کند و شرایط را سخت تر است

درمان عفونت قلبی

خوشبختانه تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده که افراد توانستند روی این مسئله تحقیق و آزمایش های زیادی انجام دهند و درمانی برای عفونت قلب پیدا کنند. یکی از مهم ترین آنها درمان از طریق دارو است که نوع دارو در افراد مختلف با توجه به نوع عامل ایجاد عفونت متفاوت خواهد بود اما معمولاً آنتی بیوتیک برای افراد تجویز می شود. اگر شما علائمی مانند تب داشته باشید، نوع دارو های شما متفاوت خواهد بود.

عمل جراحی هم یکی دیگر از راهکارهای درمانی است. به این صورت که دریچه قلب را برای شما جراحی می کنند تا عفونت های قلبی از بین برود و آسیب دیدگی ها برطرف شود و ممکن است یک دریچه مصنوعی جایگزین آن کنند که از قلب خود فرد، یا انسان دیگر یا مواد مصنوعی شود.

کلام آخر

این بیماری می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. اگر پزشک مشکوک باشد که شما به این مشکل دچار هستید، حتماً باید به مراکز انجام اکو قلب تهران مراجعه کنید تا وضعیت شما مورد بررسی قرار بگیرد، تشخیص دقیق اتفاق بیفتد و راجع به این عفونت و علائم با شما صحبت کردیم. در نهایت هم گفتیم که درمان های آن از چه طریقی انجام می شود.