شلی دریچه قلب

شلی دریچه قلب یا شلی دریچه میترال

شلی دریچه قلب از جمله بیماری های قلبی ست که در استرس، اضطراب، فشار روحی و کاری علامتدار میشود. تمامی این موارد می توانند بیماری های قلبی را تشدید نمایند‌ به علاوه درد ناحیه قفسه سینه را هم ناشی می شوند. در این پست دکتر جوزانی کهن بهترین دکتر قلب به بررسی این مشکل می پردازند.

شلی دریچه قلب

دریچه میترال بین دهلیز و بطن چپ قرار گرفته است، زمانی که قلب فرد دچار مشکل شلی دریچه باشد، به این معناست که در هر تپش دریچه به سمت دهلیز برجسته می گردد. در این شرایط خون از بطن به دهلیز نشت می کند . این بیماری معمولا خیلی نگران کننده نیست و‌ نیاز به جراحی یا مصرف دارو در آن دیده نشده است.

حتی گاهی نیاز به تغییر در سبک زندگی هم نمی باشد. با این حال ممکن است برای برخی از افراد این شرایط خطرناک باشد.

علل افتادگی دریچه میترال

در بسیاری از مواقع اختلال قلبی افراد مربوط به شلی دریچه قلب می شود که با این حال تا کنون دلایل قطعی برای این بیماری گزارش نشده است.‌ یکی از علل ایجاد آن سابقه خانوادگی بوده است. به طور کلی از دلایل ایجاد نارسایی دریچه قلب ممکن است موارد زیر گزارش شود.

بیماری های ناشی از عروق کرونری قلب

اختلالات ناشی از بافت پیوندی

کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک انسدادی

تومور در نزدیکی دریچه

داشتن سابقه بیماری روماتیسمی در قلب

علائم بیماری شلی دریچه قلب

ممکن است فردی به این بیماری مبتلا باشد اما هرگز علائمی از خود نشان ندهد و متوجه این بیماری نگردد، با این حال اگر علائمی هم وجود داشته باشد به صورت دائمی نخواهد بود‌.

در نهایت علائم در شرایطی نشان داده می شوند که خون پس زده شود و نارسایی رخ دهد. با توجه به این که بیماری در افراد مختلف با شدت متفاوت ایجاد می شود، علائم متفاوتی هم خواهد داشت اما از بین گزارشات می توان دریافت که علائم بیماری شلی دریچه قلب موارد زیر می باشد.

اولین مورد که در بیماری های قلبی شایع است، آریتمی یا ضربان نا منظم می باشد. از آنجایی که خونرسانی ممکن است با مشکل رو به رو گردد، سرگیجه و سبکی سر از علائم دیگر این بیماری ست. و نیز سخت نفس کشیدن زمانی که به پشت دراز می کشید یا فعالیت فیزیکی سنگین انجام می دهید.

معمولا حمله قلبی یا بیماری عروق کرونری خستگی و درد قفسه سینه را ایجاد می کنند، این علامت میتواند نشان دهنده شلی دریچه قلب هم باشد.

کاتتر گذاری قلبی ، اهداف درمانی کاتتر گذاری در عروق مرکزی

عوارض ناشی از شلی دریچه قلب

همانطور که بیان شد این بیماری معمولا در افراد علائم و عوارض خطرناکی از خود نشان نمی دهد با این حال ممکن است موارد زیر در گزارشات بیماری درج گردد.

نارسایی دریچه میترال

از بیشترین عوارضی که شلی دریچه ایجاد می کند این مورد است که در این بیماری بسته شدن دریچه به مقدار کافی نبوده و خون  مقداری هم وارد دهلیز چپ می شود.

این مشکل در مردان و افرادی که فشار خون بالا دارند شایع تر است. اگر افتادگی دریچه و شلی زیاد باشد به منظور جلوگیری از نارسایی قلبی خطرناک، عمل جراحی و راه های پیشگیری دیگر ارائه می گردد.

نارسایی دریچه میترال

مشکلات آریتمی

شلی دریچه قلب ممکن است باعث به وجود آمدن ضربان نا منظم شود. با این که آریتمی و ضربان غیر منظم نمی تواند سلامتی فرد را به خطر اندازد اما در بسیاری از مواقع می توانند ناراحت کننده و عصبی کننده شوند. اگر در دریچه میترال انحنای شدید باشد و یا در این ناحیه نارسایی وجود داشته باشد این آریتمی را تجربه خواهند کرد. در این صورت جریان خون ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

عفونت در قلب

زمانی که پوشش داخلی قلب دچار عفونت شود بیماری به وجود آمده اندوکاردیت نامیده می شود که بر اثر یک باکتری در دریچه قلب ایجاد می کردد. اگر دریچه میترال غیر طبیعی باشد، خطر ابتلا به این بیماری بسیار بیشتر می شود.

چنین افرادی که مستعد این بیماری عفونی هستند لازم است قبل از اقدامات پزشکی حتما از انتی بیوتیک ها استفاده کنند.

تشخیص افتادگی دریچه قلب

معمولا بهترین متخصص اکوکاردیوگرافی قلب طی یک بررسی ساده می تواند این بیماری شلی دریچه قلب را تشخیص دهد با این حال برای اطمینان بیشتر از اکوکاردیوگرافی، داپلر اولترا سوند و آزمایش ایکس قفسه سینه می توان استفاده کرد. که بهترین تست برای تشخیص شلی دریچه قلب استفاده از اکوکاردیوگرافی می باشد که برای وقت اکو قلب از قبل با پزشک مختصص هماهنگ می گردد. در نوار قلب هم می توان تپش ها و ضربان منظم یا نا منظم را مشاهده کرد.

تشخیص افتادگی دریچه قلب