سی تی اسکن قلب

سی تی اسکن قلب ، همه چیز در مورد سی تی اسکن قلب

3/5 - (1 امتیاز)

سی تی اسکن قلب که توسط دستگاه انجام می شود، برای قلب و رگ های خونی مورد استفاده قرار می گیرد. این اسکنر شبیه به حلقه است و نباید با دستگاه ام آر آی اشتباه گرفته شود. در نهایت با استفاده از اشعه ایکس تصاویر ایجاد می شوند. در صورتی که فرد بیماری قلبی داشته باشد با کمک این تصاویر می توان آن را تشخیص داد که پزشک به کمک آن می تواند بیماری را در مراحل اولیه شناخته و برای درمان و از بین بردن علائم آن تلاش کند.

در واقع با کمک سی تی اسکن قلب می توان جان افراد را نشان داد. در این مطلب به بررسی سی تی اسکن و کاربردهای آن می پردازیم.

کاربرد سی تی اسکن

این روش یکی از بهترین راه ها برای تشخیص بیماری های قلبی می باشد، مواردی که این روش در آن استفاده دارد شامل گزینه های زیر می شود. با کمک سی تی اسکن می توان بیماری های قلبی مادرزادی را تشخیص داد. در صورتی که رگ های قلبی مسدود شده باشند، می توان به کمک سی تی اسکن محلهای انسداد رگ های قلبی را مشخص کرد.

تومور قلبی و توده ها با کمک این دستگاه قابل شناسایی می باشند. سی تی اسکن می تواند عملکرد پمپاژ قلب را مورد بررسی قرار دهد.

سی تی اسکن قلب چند نوع دارد

رسوب کلسیم در قلب با سی تی اسکن مشخص می گردد و آن را اسکن کلسیم می نامند و این یک نوع از سی تی می باشد. اکوکاردیوگرافی که توسط بهترین متخصص اکوکاردیوگرافی قلب انجام می شود با سی تی اسکن متفاوت می باشد .

 

سی تی اسکن قلب چند نوع دارد

آمادگی قبل از انجام سی تی اسکن قلب

قبل از انجام تصویر برداری با سی تی اسکن لازم است که آمادگی های لازم را انجام دهید.

لازم است که سی تی اسکن به صورت ناشتا انجام شود و باید ۴ ساعت ناشتا باشید.

به مدت دو ساعت قبل از انجام تصویربرداری نباید سیگار بکشید‌

لازم است برای انجام سی تی مقداری آب بنوشید‌.

قبل از انجام سی تی اسکن نباید ورزش سنگین انجام دهید، حداقل به مدت دو ساعت.

از مصرف چای و قهوه قبل از سی تی اسکن خود داری کنید لازم است به مدت دوازده ساعت این نوشیدنی ها مصرف نشوند.

برای انجام سی تی اسکن باید ضربان قلب در حد لازم باشد، اکر ضربان به حد لازم نرسد به شما یک قرص داده می شود. بعد از اینکه این قرص به شما داده شد نباید به مدت ۴ تا ۶ ساعت رانندگی کنید بنابراین بهتر است برای انجام این عمل یک همراه داشته باشید.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
داروهای رقیق کننده خون ، برای کاهش خطر لخته شدن

باید برای سی تی اسکن لباس راحت بپوشید و تنها لباس بالا تنه قرار است تعویض شود.

از آن جایی که قبل از سی تی اسکن رگ گیری انجام می شود لازم است ساعت و یا جواهرات را از خود جدا کنید. به همین دلیل قبل از انجام عمل به شما تذکر داده می شود که فلزات را از خود جدا کنید.

 

آمادگی قبل از انجام سی تی اسکن

انجام سی تی اسکن

برای انجام سی تی اسکن باید به پشت دراز بکشید و دست های خود را بالای سر قرار دهید. بعد از آن لیدها بر روی قفسه سینه قرار می گیرند و ضربان قلب بر روی صفحه کامپیوتر نمایش داده می شود. در طول مدتی که سی تی اسکن انجام می شود، به شما دستورات تنفسی داده می شود.

بعد از آن ماده حاجب به شما تزریق می گردد، ممکن است طعم دهان شما تغییر کند و مزه فلز را حس کنید و یا احساس کنید مثانه شما پر است و به شدت احساس گرما خواهید داشت.

بعد از انجام سی تی اسکن قلب

بعد از این که سی تی اسکن انجام می شود، نتیجه بر روی مانیتور نمایش داده می شود. در این حالت کانول رگ گیری جدا می شود و شما می توانید دوباره لباس های خود را بپوشید. لازم است بعد از سی تی اسکن به مدت ۳۰ دقیقه در مطب بمانید.

برای اینکه ماده حاجب از بدن شما خارج شود بهتر است به مقدار کافی آب بنوشید. همان طور که بیان شد سی تی اسکن قلب راه درمان نمی باشد و تنها یک راه برای تشخیص بیماری های قلبی می باشد که توسط بهترین متخصص قلب توصیه می شود.

بعد از انجام سی تی اسکن قلب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =