سی تی آنژیوگرافی چیست؟

سی تی آنژیوگرافی چیست؟

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

سی تی آنژیوگرافی چیست؟ مشکلات قلبی از آن دسته مشکلاتی به حساب می آید که هر چه سریع تر باید آن را پیگیری کنید، زیرا هر چقدر از آن زمان بگذرد، شرایط برایتان دشوار تر می شود. از طرفی اگر قلب سالم نداشته باشید، در انجام کارهای روزانه دچار مشکل می شوید .

پس چه بهتر که سریعاً مراکز انجام اکو قلب تهران را پیدا کنید و طبق نظر پزشک وضعیت قلبی خود را بررسی کنید. یکی از آزمایشاتی که شاید در این باره به گوش تان خورده باشد، سی تی آنژیوگرافی است اما خیلی از شما در مورد آن اطلاعات کافی ندارید. ما در این مقاله راجع به این سیتی با شما صحبت می کنیم.

سیتی آنژیو چیست؟

بهتر است که از همین اول یک تعریف دقیق از این موضوع داشته باشیم. سی تی آنژیوگرافی یک آزمایشی است که برای تشخیص مشکلات قلبی از آن استفاده می‌ کنند. یک ماده کنتراست را داخل رگ های خونی تزریق می کنند، سپس با سی تی اسکن وضعیت بیماری های عروقی و مشکلات مرتبط با آن را تشخیص داده یا ارزیابی می‌‌ کنند.

مثلاً برآمدگی رگ یا انسداد رگ از این طریق مشخص می شود. در سی تی آنژیوگرافی، شما را وارد بخش رادیولوژی بیمارستان یا مراکز تصویر برداری می‌‌کنند و به صورت سرپایی، کار را برایتان انجام می‌‌ دهند.

 قبل از اینکه این آزمایش را انجام بدهید، حتما باید در مورد احتمال بارداری، بیماری های اخیر، داروهای مصرفی، مشکلات پزشکی و حساسیت‌ های خود صحبت کنید. چند ساعت قبل از آن نباید آب و غذا بخورید و باید کاملاً ناشتا باشید.

 اگر به ماده کنتراست حساسیت دارید، پزشک برایتان دارو تجویز می‌ کند تا قبل از انجام این کار آن ها را مصرف کنید که باعث می شود خطرات واکنش آلرژیک کم شود.

نکته دیگری که وجود دارد، این است که باید جواهرات تان را در منزل بگذارید و با خودتان همراه نکنید. لباس گشاد و راحت بپوشید که البته به شما روپوش مخصوص هم می‌ دهند. اگر هم شیرده هستید، حتماً باید به پزشک اطلاع رسانی کنید.

سیتی آنژیو چیست؟

سی تی آنژیوگرافی چیست؟

اندام های مخصوص برای سی تی آنژیوگرافی

این نوع سیتی اسکن را برای همه اندام ها انجام نمی دهند. در واقع اگر شما به فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران مراجعه کنید، می تواند بگوید که کدام اندام شما باید تحت این سی تی قرار بگیرد. به طور کل، اندام هایی که روی آنها سی تی آنژیوگرافی انجام می دهند، شامل موارد زیر است:

  •     گردن
  •           مغز
  •           قفسه سینه
  •           قلب
  •          داخل شکم مانند کلیه و کبد
  •         دست
  •           بازو
  •           پا
  •           لگن

تشخیص بیماری ها از طریق سی تی آنژیوگرافی

پزشک باید شرایط شما را بخوبی بشنود، شما را معاینه کند و اگر تشخیص داد، برایتان سی تی آنژیوگرافی تجویز کند. بیماری هایی که از این طریق تشخیص داده می‌ شوند، شامل موارد زیر هستند:

  •           انسداد رگ های خونی
  •         لخته خون
  •         آنوریسم
  •          نقص مادرزادی دستگاه قلب و عروق
  •           گسیختگی عروق مانند نقص  یا پارگی رگ
  •           تومور

تفسیر نتیجه آزمایش سی تی آنژیوگرافی

زمانی که سی تی آنژیوگرافی را با دستورالعمل‌ های لازم انجام می دهید، رادیولوژیست یعنی پزشکی که نتایج رادیولوژی را تفسیر می کند و در این زمینه تخصص دارد، تصاویر سی تی اسکن شما را می بیند و آنها را تحلیل می‌ کند‌، گزارش خود را به پزشکی که آزمایش برایتان تجویز کرده، ارسال می‌ کند.

ممکن است پزشک تشخیص دهد با توجه به نتیجه آزمایشی که دارید، آزمایش های بیشتری بدهید و علت را هم برای شما توضیح خواهد داد تا ارزیابی، دقیق تر صورت بگیرد و درمان، اصولی تر پیش برود. گاهی هم نیاز به آزمایش های اضافه تر نیست و همچنین برای بررسی تغییرات و زیر نظر گرفتن بهبودی شما بعد از مدتی دوباره سی تی آنژیوگرافی برایتان تجویز می شود تا روند درمان سریعتر طی گردد.

بیشتر بخوانید: آنژیو گرافی مغز و کاربرد های آن

تفسیر نتیجه آزمایش سی تی آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی چیست؟

کلام آخر

برای بررسی عملکرد قلب آزمایش های مختلفی هستند که افراد می توانند از آن ها استفاده کنند. یکی از این آزمایشات سی تی آنژیوگرافی است که در این مقاله به طور کامل راجع به آن صحبت کردیم و اطلاعات دقیقی در اختیارتان قرار دادیم. زمانی شما می توانید از این آزمایش ها بهترین نتیجه را بگیرید که به بهترین دکتر قلب تهران مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 8 =