سوراخ قلب نوزاد یا ASD خطرناک است؟

سوراخ قلب نوزاد یا ASD خطرناک است؟ راه های درمان آن – دکتر زهرا جوزانی کهن

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

سوراخ قلب نوزاد یا ASD خطرناک است؟ علائم سوراخ قلب در نوزادان چیست؟بهترین متخصص قلب برای درمان سوراخ قلب در نوزادان کیست؟ اثرات سوراخ بودن قلب در کودکان چیست؟چگونه میتوان سوراخ بودن قلب در نوزادان را تشخیص داد؟

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سوراخ قلب نوزاد یا ASD  تا انتهای متن همراه ما باشید.

 

سوراخ بودن قلب نوزاد چیست؟

سوراخ قلب نوزاد به نام علمی ASD شناخته می‌شود. این بیماری یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مادرزادی و قلبی در نوزادان است. در این بیماری در دیواره قلب، سوراخ با اندازه‌های مختلفی وجود دارد و این بیماری تحت عنوان سوراخ قلب نوزاد شناخته می‌شود.

گاهی این سوراخ ‌ها ممکن است قبل از بدنیا آمدن نوزاد، بسته شوند، ولی در صورت عدم بسته شدن این سوراخ می­تواند به قلب صدمه بزند‌. صدمه وارد شده به قلب می تواند زمینه‌ای برای ایجاد سایر بیماری‌ها در سنین بالا شود. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به نارسایی‌های قلبی، تپش‌های نامنظم قلب و ‌… اشاره کرد.

اثرات ASD در قلب نوزاد چیست؟

بطور کلی هر طرف قلب، مسئولیت پمپاژ خون به قسمتی از بدن را بر عهده دارد. ولی وجود این بیماری و وجود سوراخ در قلب نوزاد، باعث خروج بیشتر خون از این قسمت‌ها می‌شود. در صورت بزرگ بودن اندازه این سوراخ در قلب نوزاد، مقدار خون بیشتری پمپ می‌شود، و این عمل می‌تواند به قلب نوزاد صدمه وارد کند.

ولی ممکن است سوراخ کوچکی در قلب نوزاد باشد و هیچ گونه علایمی دیده نشود و تا بزرگسالی این حفره باقی بماند که به آن PFO می‌گویند.

اثرات ASD بر نوزاد

میزان خطرناک بودن این عارضه قلبی، با توجه به اندازه حفره توسط پزشک تشخیص داده می­شود. کوچک بودن حفره در دیواره قلب نوزاد بدون هیچ علایمی است و مشکل خاصی برای نوزاد به وجود نمی‌آورد. ولی اگر این حفره اندازه بزرگی داشته باشد، ممکن است با معاینه صدای قلب نوزاد، و شنیدن صدای غیر نرمال از قلب، وجود این بیماری مادرزادی مشخص شود‌.

 

نشانه‌های بیماری ASD

وجود سوراخ قلب نوزاد یکی از بیماری‌های رایج مادرزادی است که اکثرا در هنگام تولد تشخیص داده نمی­شود. و علائم آن در سنین بالاتر ظاهر می‌گردد.

از جمله این علایم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •     داشتن تنگی نفس در هنگام ورزش و فعالیت
  •     خسته شدن زود هنگام
  •     وجود ورم در شکم و یا در پا
  •     ضربان نامنظم قلب
  •     صدای ناهنجار قلب
با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
اکوکاردیوگرافی جنین چگونه است؟

نحوه تشخیص سوراخ قلب نوزاد

گاهی پزشک می ‌تواند با بررسی صداهای اضافی قلب، به وجود این بیماری شک کند و با انجام آزمایش‌های دقیق‌تر از وجود این بیماری مطمئن شود.

از جمله این آزمایش‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •     عکس از قفسه سینه
  •      گرفتن نوار قلب
  •      گرفتن اکوی قلب
  •    آنژیوگرافی
  •     MRI

راه‌های درمان سوراخ قلب نوزاد

در اکثریت موارد این بیماری در نوزادان به مرور زمان خود به خود برطرف می شود و نیاز به درمان خاصی ندارد. در مورد نوزادانی که این بیماری در آن ها رفع نمی شود، کار به جراحی کشیده خواهد شد. مراحل جراحی در بیماری ASD شامل دوختن حفره ایجاد شده و یا وصله زدن انجام می شود. که انتخاب مورد مناسب جراحی بر عهده پزشک متخصص است.

علاوه بر روش جراحی، امروزه روش­های غیر تهاجمی دیگری نیز وجود دارند که این روش­ها توسط متخصص قلب ماهر انجام می­شود. لازم به ذکر است که روش های دیگری نیز وجود دارند که به دلیل سختی کار کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و این روش ها شامل ترکیبی از هر دو روش جراحی و روش غیر تهاجمی است.

در حال حاضر دستگاه هایی هستند که بدون احتیاج  به جراحی، بتوانند این بیماری را درمان کنند.

روش‌های پیشگیری از ASD

معمولاً این بیماری غیر قابل پیش ‌بینی است‌. اما با رعایت برخی نکات تا حدی می توان از ایجاد این بیماری در نوزاد جلوگیری کرد.

در ادامه به برخی از این نکات اشاره شده است:

  •     اطمینان از واکسیناسیون قبل از بارداری
  •     مشورت با پزشک در مورد برخی از بیماری‌های موجود در بدن مانند قند خون، فشار خون و ….
  •     بررسی عوامل ژنتیکی و گرفتن مشورت از مشاورژنتیک

جمع بندی

قلب از مهمترین اندام های بدن انسان است و نقص در آن برای نوزاد بسیار خطرناک است.. تولد نوزاد دارای حفره در دیواره قلبی، در فرایند پمپاژ کردن خون به بدن اختلال ایجاد می­کند. در اکثر موارد این نقص خود به خود از بین می­رود ولی در صورت عدم بسته شدن سوراخ قلب نوزاد، بهترین دکتر قلب با تشخیص اندازه این حفره در دیواره قلب، با استفاده از مناسب­ترین روش درمان برای برطرف نمودن آن اقدام خواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 5 =