ساختار قلب انسان

ساختار قلب انسان

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

ساختار قلب انسان – ساختار قلب انسان از چهار حفره تشکیل شده است که هر کدام وظایفی برعهده دارند. در ادامه در مورد هر کدام مفصّل تر خواهیم گفت.

ساختار قلب انسان و کارکرد بخش‌های مختلف آن

ساختار قلب به گونه ای است دارای حفره ها و لایه هایی است که هر کدام وظایف مخصوص به خود را دارند که در ذیل آمده است.

حفره

قلب یک اندام عضلانی است که از چهار حفره ساخته شده است و اندازه آن تقریبا به اندازه ی یک دستِ مشت شده است و وزن آن بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم است. قلب دارای دو حفره در سمت راست و دو حفره در سمت چپ است. چهار حفره قلب شامل دهلیز راست و دهلیز چپ، بطن راست و بطن چپ  می باشد. در صورت بروز مشکل در حفره ها وقت اکو قلب گرفته و از سلامت قلب خود مطمئن گردید.

لایه های قلب

تقسیم‌بندی دیگری در مورد ساختار قلب انسان وجود دارد که مربوط به لایه‌های آن است. قلب سه لایه دارد که شامل موارد زیر می باشد

لایه اپیکارد

لايه اندوكارد

لایه میوکارد

قسمت بیرونی قلب به وسیله ی لایه اپیکارد احاطه شده است. لایه میوکارد لایه‌ای است که از سلول‌های عضله قلب تشکیل شده است و بخش لایه میانی و قسمت زیادی از دیواره قلب را تشکیل  داده است. لایه اندوكارد در درون قلب قرار دارد. كل ساختمان قلب به وسیله ی پرده‌اي به نام پريكارد محافظت مي‌شود كه وجود آن موجب محافظت از قلب می گردد

سمت راست قلب

کارکرد سمت راست بدین صورت است که خونی که از کل بدن جمع آوری شده است وارد آن می‌شود. ابتدا این خون وارد حفره اول سمت راست که دهلیز راست است می شود. بعد از آن توسط دریچه « تری‌کوسپید » به حفره دوم سمت راست که بطن راست است وارد می‌شود. در این هنگام ماهیچه‌ قلب منقبض می شود و این خون را توسط دریچه « پولمونر » به ریه‌ها می‌رساند تا مجددا مراحل اکسیژن‌گیری انجام شود.

 

کارکرد سمت چپ قلب در ساختار قلب انسان

سمت چپ قلب در ساختار قلب انسان نقش مهمی دارد. خون بعد از اینکه از ریه‌ها تامین اکسیژن کرد وارد اولین حفره در قسمت چپ که دهلیز چپ است می‌شود. سپس توسط دریچه « میترال » به حفره دوم در طرف چپ قلب که بطن چپ است می شود. بطن چپ وظیفه دارد خون‌ را به کلیه ی اندام‌های بدن برساند.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
تفاوت متخصص قلب و جراح قلب چیست؟

در این زمان بطن دچار انقباض می‌گردد و خونِ دارای اکسیژن را توسط دریچه آئورت وارد رگ آئورت می کند و از آنجا به کلیه ی نقاط بدن فرستاده می شود. به طور میانگین با هر ضربان قلب تقریبا یک فنجان خون از قلب به اندام‌ها پمپاژ می گردد و کل خونی که در بدن یک انسان بالغ جریان دارد تقریبا پنج لیتر است.

اگر در هر کدام از موارد بالا دچار مشکل شدید فورا وقت اکو قلب بگیرید و آزمایشات لازم را انجام دهید. شما با گرفتن وقت اکو قلب و نشان دادن ازمایش های خود به پزشک متخصص می توانید از سلامت قلب خود مطمئن شوید.

تعداد تپش يا ضربان قلب

تعداد تپش قلب هر انسانی در زمان های مختلف زندگی از نظر عدد ضربان متفاوت می باشد ولی مقدار متوسط تعداد تپش ساختار قلب انسان در دوره‌های گوناگون سنی به صورت زیر می باشد.
برای نوزادی که تازه متولد شده حالت نرمال تعداد تپش قلب تا ١٤٠- ۱۳۰ تپش در دقیقه می باشد.

برای نوزاد سه ماهه  ۱۴۰ تپشدر دقیقه می باشد.

برای نوزاد ۶ ماهه  به ۱۳۰ تپش در دقیقه میرسد.

در یک سالگی تعداد ضربان ۱۲۰ تپش در دقیقه می باشد

در ۲ سالگی ۱۱۵ تپش در دقیقه است.

در سنین ۳، ۴ و ۵ سالگی  به ۱۰۰ تپش در دقیقه تغییر پیدا می‌کند.

برای کودک ۸ ساله به ۹۰ تپش در دقیقه می رسد.

برای فرد ۱۲ ساله به ۸۵ تپش در دقیقه می رسد.

و در نهایت برای یک انسان بالغ تعداد ضربان قلب بین ۶۰ تا ۱۰۰ تپش در دقیقه است

نکته: مقدار میانگین تعداد تپش قلب انسان ۷۲ ضربان در دقیقه می باشد.

در این مقاله شما را با اطلاعات مفیدی در مورد حفره های قلب آشنا کردیم. قلب عضو مهم بدن است که بایستی مراقب آن بود. در صورت بروز مشکل در ناحه قلب می توانید با گرفتن وقت اکو قلب توسط پزشک متخصص از قلبتان فیلمهایی گرفته شود تا از سلامتی قلب خود مطمئن شوید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 17 =