ریتم نرمال قلب

ریتم نرمال قلب

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

ریتم نرمال قلب – ریتم نرمال قلب در هر دقیقه 60 الی 100 بار می زند. اگر شخص دارویی مصرف می کند که باعث می شود این ریتم طبیعی قلب به هم بخورد و فرد را دچار بیماری کند فورا باید به بهترین متخصص قلب مراجعه کند و وقت اکو قلب بگیرد تا اگر در جواب آزمایشاتش مشکلی وجود داشت تحت درمان قرار بگیرد

 

برای انقباض عضله های بدن و عضله قلب به مقدار کمی نیروی الکتریکی نیاز است. در مورد عضلات اسکلتی بدن این نیروی الکتریکی به وسیله ی مغز و سیستم عصبی به آنها می رسد اما در مورد قلب  باید گفت این نیروی الکتریکی به وسیله ی سلول های ضربان ساز یا پیس میکر قلب تولید می گردد.

 

سلول های ضربان ساز قلب به شکل منظم  یک نیروی الکتریکی خیلی ضعیف به اندازه ی چند میلی ولت تولید می کنند که توسط سیستم الکتریکی اختصاصی قلب به عضله های قلب در دهلیزها و بطن  می رسد و آنها را به حرکت و انقباض وادار می کند.

 

باندل هیس و ریتم نرمال قلب

ضربان تولید شده ابتدا وارد عضله های دهلیز راست و چپ می شود و آنها را منقبض می کند تا خونی که در دهلیزها  است وارد بطن ها شود. بعد نیروی الکتریکی وارد «گره دهلیزی – بطنی» که مابین دهلیزها و بطن ها قرار دارد می شود و سپس از طریق کابل الکتریکی که نام آن «باندل هیس» است وارد بطن ها می شود. در ابتدای دخول به بطن ها، باندل هیس به دو باندل شاخه ای کوچکتر به نام «باندل شاخه ای راست» و « باندل شاخه ای چپ » تقسیم شده  است که اولی وارد بطن راست و دومی وارد بطن چپ می شود و هم زمان با هم  بطن راست و بطن چپ را منقبض می کند

بعد از انجام هر انقباض این نیروی الکتریکی در قلب خاموش می شود و مجددا این چرخه از ابتدا آغاز می شود. برای قلب نرمال این مراحل در هر دقیقه 60 الی 100 بار و برای تمامی عمر تکرار می شود.

ریتم نرمال قلب چیست؟

ریتم نرمال قلب به ریتمی می گویند که در آن ضربان قلب به شکل طبیعی از گره سینوسی شروع می شود و با تعداد ضربان بین 60 تا 100 بار در دقیقه  ابتدا دهلیزها  را تحریک می کند و سپس وارد  بطن ها  می شود و آنها را تحریک می کند.

 

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
انواع ورزش برای سلامت قلب (بهترین راهکاری های حفظ سلامت قلب)

البته تعداد ضربان قلب از یک شخص با شخص دیگری متفاوت است. حتی تعداد ضربان قلب در یک شخص هم درساعت های مختلف شبانه روز یکسان نیست. برای اینکه تعداد ضربان قلب تحت تاثیر عوامل زیادی است که هر کدام می توانند تعداد ضربان قلب را تحت تاثیر بگذارند و آن را افزایش یا کاهش بدهند. برای مثال حجم خون داخل بدن، فشارخون، انجام دادن فعالیت های بدنی، میزان استراحت، استرس های روحی و جسمی، فعالیت عضله های بدن و داشتن آمادگی جسمانی هر شخصی بر روی تعداد ضربان قلب او تاثیر می گذارد.

 

ریتم ضربان قلب

 

تاثیر بیماری ها بر تعداد ضربان قلب

علاوه بر موارد بالا، فعالیت ارگان های داخلی و بیماری آنها هم روی تعداد ضربان قلب تاثیر می گذارند مانند کم کاری یا پرکاری غده تیرویید، کارایی کلیه و کبد،  داشتن کم خونی، وضعیت سلامت ریه، مصرف کردن سیگار، حاملگی و عفونت های بدن.

در کنار این دلایل، مصرف کردن بعضی از داروها مهم هستند. بعضی از داروها می توانند سبب کندی ضربان قلب گردند مانند بسیاری از داروهای «بتا بلوکرها»  که شامل پروپراتولول، آتنولول ، متوپرولول، بیزوپرولول،کارودیلول و  داروهای «کلسیم بلوکرها» که شامل وراپامیل و دیلتیازم هستند.

 

تاثیر مصرف دارو بر ریتم نرمال قلب

بنابراین افرادی که این داروها را مصرف می کنند باید مواظب باشند که با مجوز پزشک معالج این داروها را مصرف کنند تا اگر مشکلی پیش آمد به دکتر متخصص خود مراجعه کنند و پزشک داروی مناسبی برای آنها تجویز کند تا بتوانند بهبودی خود را به دست آورند

برعکس موارد بالا داروهایی هم هستند که مصرف کردن آنها می تواند ضربان قلب را افزایش دهد مانند داروهای  آدالات، لووتیروکسین، اسپری های ریه مانند سالبوتامول و تئوفیلین که مصرف این داروها تعداد ضربان قلب را بالا می برند

آریتمی ها بسیار رایج هستند و آنها از موارد ضعیف و بدون علامت تا بیماری های کشنده می توانند متغیر باشند . توجه کردن به علامت و نشانه های مهم آنها و تشخیص و درمان به موقع آنها می تواند نقش مهم و اصلی در کاهش علایم و مرگ و میر اشخاص داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =