رابطه مصرف الکل و بیماری قلبی

رابطه مصرف الکل و بیماری قلبی چیست؟

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

رابطه مصرف الکل و بیماری قلبی چیست؟ مصرف الکل دارای اثرات مضر زیادی برای سلامت بدن انسان می باشد. این اثرات می توانند شامل نامنظم شدن ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، ایجاد فشار و بار اضافی به قلب و به تبع آن آسیب به ماهیچه های قلبی، بروز سکته مغزی، ایجاد بیماری ها و مشکلات ریوی و بروز برخی سرطان ها باشد.

همچنین مصرف زیاد الکل موجب بالا رفتن سطح تری گلیسیریدها (نوعی چربی ) در خون می شود و از آن جاییکه الکل دارای کالری بسیار بالا می باشد مصرف آن موجب اضافه وزن و چاقی می گردد که این بروز چاقی نیز می تواند منجر به دیابت گردد. بیماری دیابت و چاقی دو فاکتور مهم جهت افزایش بیماری های قلبی و عروقی می باشند. بعلاوه نوشیدن الکل موجب کاهش توانایی فرد در کنترل احساسات خود شده و فرد در تصمیم گیری دچار اختلال می گردد.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص اکوکاردیوگرافی قلب

رابطه مصرف الکل و بیماری قلبی چیست؟

رابطه مصرف الکل و بیماری های قلبی

به طور کلی مصرف الکل در اشکال مختلف می تواند به سلامت قلب به طور مستقیم و یا غیر مستقیم آسیب ‌رساند و منجر به ایجاد بیماری ‌های مزمن قلبی شود. در ادامه به بررسی این مشکلات می پردازیم:

افزایش فشار خون: مصرف الکل حتی به ندرت موجب افزایش فشار خون به صورت موقت می شود و مصرف مداوم آن می تواند منجر به ابتلا به فشار خون بالا گردد که افزایش فشار خون باعث ضخیم شدن شریان ها، افزایش خطر حملات قلبی و به دنبال آن سکته قلبی و مغزی شود.

فیبریلاسیون دهلیزی: مصرف الکل به دلایل ناشناخته می تواند منجر به فیبریلاسیون دهلیزی گردد. این بیماری در واقع ریتم نامنظم قلب است که می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی حتی در افرادی که سابقه بیماری های قلبی ندارند نیز ممکن است رخ دهد که دلایل آن هنوز مشخص نیست. به علاوه بر اساس مطالعات انجام گرفته نوشیدن الکل می تواند موجب بزرگ شدن دهلیز چپ شده و انقباضات قلب را ضعیف و پمپاژ خون به سایر قسمت های بدن را کاهش دهد و به دنبال آن مشکلات قلبی جدی ایجاد می شود.

رابطه مصرف الکل و بیماری قلبی چیست؟

بالا رفتن ضربان قلب: با نوشیدن الکل ضربان قلب در فرد بالا رفته و به دنبال آن ممکن است فرد در ناحیه مرکزی قفسه سینه خود درد شدیدی شبیه به درد ایجاد شده در حمله قلبی را احساس نماید. به این عارضه سندرم قلب تعطیلات گفته می شود. به طور معمول به دنبال نوشیدن مقدار بسیار بالای الکل سندرم قلب تعطیلات ایجاد می شود که در این شرایط تپش قلب نامنظم شده و احساس تنگی شدید در تنفس ایجاد می شود. در این حالت احتمال ایجاد حمله قلبی و مرگ ناگهانی بسیار زیاد است.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
آترواسکلروزیس در کودکان

اختلال در تپش قلب: مصرف الکل می تواند موجب آریتمی و ایجاد اختلال در ضربان قلب گردد و معمولا این اختلال همراه با احساس تنگی نفس ایجاد می شود. به دنبال این اختلالات فشار خون بالا می رود و همه این عوامل خطر حمله قلبی و ایست ناگهانی قلبی را افزایش می دهند و حتی ممکن است منجر به مرگ گردد.

افزایش ریسک حمله قلبی: بر اساس مطالعات انجام شده، زیاده روی در مصرف الکل به خصوص در افرادی که سابقه مصرف الکل را ندارند موجب به وجود آمدن لخته های خونی می شود. ایجاد لخته های خونی نیز می تواند بروز سکته قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: مراکز انجام اکو قلب

رابطه مصرف الکل و بیماری های قلبی

افرادی که منع مصرف الکل دارند:

در رابطه با منع مصرف الکل می توان گفت که الکل برای سلامت بدن تمامی افراد مضر می باشد و بهتر است هیچ از یک از افراد الکل

مصرف ننمایند. با این حال در افرادی که مبتلا به بیماری های دیابت، چربی خون بالا (تری گلیسیرید بالا)، فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، نارسایی قلبی، آریتمی قلبی (ریتم غیر طبیعی و نامنظم قلب)، کاردیومیوپاتی (افزایش ضخامت قلب و ضعیف شدن ماهیچه قلب) می باشند و یا افرادی که سابقه بیماری های کلیوی و یا قلبی و یا سکته مغزی دارند اصلا نباید الکل مصرف نمایند و در صورت مصرف ضروری است که به پزشک متخصص خود مراجعه نمایند.

افرادی که منع مصرف الکل دارند:

لازم به ذکر است که افرادی که دارای تاکی کاردی (تپش تند قلب) هستند و یا افرادی که به تازگی جراحی قلب انجام داده اند نباید الکل مصرف نمایند. همچنین زنان باردار جهت حفظ سلامت بدن جنین و یا افراد چاق جهت حفظ سلامت بدن خود نباید از الکل مصرف نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + هشت =