دریچه قلب مصنوعی

دریچه قلب مصنوعی ، معرفی انواع دریچه قلب مصنوعی و مزایای آن

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

دریچه قلب مصنوعی برای بیماران قلبی کارایی دارد که نارسایی دریچه قلبی داشته یا اینکه در دریچه های قلب مشکل دیگری وجود داشته است. در این موارد معمولا خون به عقب باز می گردد در این صورت خون برگشت خورده به دهلیز با بطن وارد می شود. این شرایط نارسایی قلبی را ایجاد می کند. پزشکان برای رفع این مشکل از دریچه مصنوعی استفاده می کنند.

بیماران لازم است بدانند از کدام دریچه برای چه نوع اختلالی استفاده میکنند.

انواع دریچه قلب مصنوعی

در برخی از بیماری های قلبی پزشکان با دارو درمانی یا روش های دیگر نمی توانند بیماری را رفع کنند از این رو تنها چاره تعویض دریچه قلب می باشد. معمولا این کار با عمل باز قلب انجام‌ می شود. اختلالات قلب ممکن است ژنتیکی و یا مادرزادی باشد‌. اختلالات مربوط به دریچه که باعث می شود برای بیمار دریچه مصنوعی کار شود، یکی یا همه حفره های قلب یعنی دریچه ریوی، دریچه آئورت، دریچه میترال و سه لتی را درگیر می کند. در این حالت پزشک متخصص قلب برای بیماران دریچه مصنوعی تجویز می کند.

دریچه قلب مکانیکی

این دسته از دریچه مصنوعی قلب دارای سه نوع گوی و قفس، دیسکی و دریچه دولتی می باشد.

دریچه گوی قفس یک گوی سیلیکونی ست که داخل یک محفظه قرار دارد و در آن حرکت می کند. اما بعد از تحقیقات انجام شده مشخص شد این مدل مصنوعی دریچه باعث ایجاد لخته بر روی دریچه قلب می شود، از این رو استفاده از آن ها کنسل شد.

نوع دوم دریچه مصنوعی قلب یعنی دریچه دیسکی از گذشته تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است، اما امروزه کاربرد زیادی ندارد. ساختار آن به گونه ای ست که حلقه های فلزی داخل پارچه های تفلونی قرار گرفته اند و با هر بار ضربان دریچه قلب را باز و بسته می کند.

دریچه دولتی کمتر از دو مورد دیگر باعث لخته خون می شود اما این مورد بیش از دو مورد دیگر خون را بر می گرداند. جنس آن پیروکربنی بوده که در بین یک حلقه استیل قرار دارد.

دریچه های فلزی

اینکه دریچه مصنوعی قلب فلزی بهترین گزینه برای بهبود و تعویض دریچه ها می باشند یا نه را بهترین متخصص اکوکاردیورافی قلب تشخیص می دهد. این دریچه که جنس پیروکربن بوده و فلز آن استیل می باشد، مقاومت بسیار بالایی دارد و با استفاده از این نوع دریچه مصنوعی نیازی به جراحی مجدد نخواهد بود.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
مهم ترین علائم بیماری عروق کرونر چیست؟ بررسی بیماری عروق کرونر

 

دریچه های فلزی

 

این دسته از دریچه ها معمولا معایبی هم دارند که می توان به تخریب سلول های خونی، صدای کلیک در زمانی که قلب ضربان دارد، هدایت خطی خون از قلب اشاره کرد. در کل ممکن است این دسته از تجهیزات دوام‌ و طول عمر بالایی داشته باشند اما باعث ایجاد لخته در حفره های قلب می شوند.

دریچه بیولوژیک قلب

این دسته از دریچه قلب مصنوعی را از حیواناتی مانند گاو یا خوک می گیرند. در واقع به دلیل کم بودن اهدا کنندگان دریچه انسانی، می توان از بافت های حیوانی استفاده کرد. از طرفی نگهداری دریچه قلب انسان بسیار مشکل و هزینه بر است و حتما باید در نیتروژن مایع از آن نگهداری کرد تا سالم بماند.

معمولا در آمار ، باقی مانده انسانی برای بیمارانی استفاده می شود که مشکل مادرزادی دارند و یا مبتلا به اندوکاردیت هستند.

افرادی که پیوند دریچه بیولوژیک انجام می دهند باید حتما حداکثر تا ۶ ماه از داروی ضد انعقاد استفاده کنند.

مزایای دریچه بیولوژیک

استفاده از دریچه مصنوعی قلب بیولوژیک از لخته خون در قلب و دریچه ها جلوگیری می کند. دریچه های مصنوعی فلزی معمولا نمی توانند ایمنی خود را فراهم کنند، اما در این نوع دریچه یعنی دریچه بیولوژیک بعد از عمل جراحی نیازی نیست فرد مدام و تا آخر عمر از داروی ضد انعقاد استفاده کند.

اما این دسته از دریچه ها طول عمر پایین تری نسبت به گروه های دیگر دارد که باعث می شود فرد بعد از ده سال دوباره نیازمند عمل جراحی شود. البته در مواردی که افراد در سنین میانسالی و پایین تر از آن هستند سرعت تخریب در این حد است اما افراد بالای ۶۵ سال نیاز کمتری به عمل مجدد خواهند داشت.

دریچه قلب استنتی

دریچه های استنتی همان دریچه های بیولوژیک هستند که داخل یک استنت فلزی قرار داده شده اند. برای کار گذاشتن این دریچه مصنوعی قلب نیازی به عمل جراحی باز نبوده و دریچه از طریق کشاله ران یا از روش اینترونشن داخل حفره قلب قرار می گیرد. از این دریچه ها معمولا برای تعویض با ترمیم دریچه آئورت استفاده می شود.

اگر قرار باشد برای دریچه های دیگر از این روش استفاده شود، باید دریچه های قبلی تخریب شده باشند.

مزایای دریچه استنتی

این دریچه مصنوعی قلب خطر یا ریسک مرگ و میر را کاهش می دهد. چرا که نیازی به عمل جراحی باز نمی باشد. یک عمل کم تهاجمی می باشد که در آن قفسه سینه برش نمی خورد، استفاده از داروی ضد انعقاد مانند وارفارین در این تعویض وجود نخواهد داشت‌.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
تنگی دریچه سه لتی چیست؟

با توجه به مشکلات قلبی ایجاد شده بهترین متخصص قلب تشخیص می دهد که کدام نوع دریچه برای بیمار نیاز است.

مزایای دریچه استنتی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 14 =