تشخیص بیماری های قلبی توسط بهترین دکتر قلب

تشخیص بیماری قلبی توسط بهترین دکتر قلب به چه صورت انجام می شود؟

بیماری‌های قلبی یا بیماری قلبی عروقی که این روزها بسیاری از ما درگیر آن هستیم؛ در نتیجه تنگ و یا مسدود شدن رگ‌های خونی صورت می‌پذیرد. حاد شدن این شرایط خود را با حمله قلبی، سکته قلبی، درد قفسه سینه نمایان می کند.

البته با دچار شدن به هر یک از این آسیب‌ها باید جسم خود را در شرایطی ببینیم که از ابعاد متعدد در تهدید قرار گرفته‌، که با تشخیص به موقع و صحیح پزشک متخصص قلب و در پیش گرفتن دوره درمانی مناسب به سلامت سابق بازخواهد گشت. اما نیاز است بدانید با قرار گیری در چنین شرایطی و دچار شدن به بیماری‌های قلبی، به چه روشی توسط پزشک قلب تشخیص داده می‌شود؟

بیشتر بخوانید:بهترین دکتر قلب تهران

تشخیص بیماری های قلبی توسط بهترین دکتر قلب

بیماری قلبی توسط بهترین پزشک قلب چگونه قابل تشخیص است؟

افراد زیادی به واسطه روبرو شدن با علائم متعدد و مشکوک؛ به پزشک قلب مراجعه خواهند کرد؛ تا واقعیت ماجرا را توسط معاینات و تشخیص پزشک متوجه شوند. این علائم عبارتند از:

• غش

• ضربان قلب آهسته یا سریع

• تنگی قفسه سینه

• درد قفسه سینه

• تورم ناگهانی در پاها، مچ پا و یا شکم

هر کدام از این نشانه‌ها هر چند جزئی و بی‌اهمیت به نظر می‌رسند اما می‌توانند آستانه ایجاد سکته و حملات قلبی و یک بیماری مهم قلبی باشند که تشخیص نوع پیشرفت آن بر عهده متخصص قلب می‌باشد.

پزشک با تکیه بر آزمایشات و تست‌هایی که با عنوان پیشگیری و غربالگری در نظر گرفته می‌شوند والبته قسمت اعظمی از بیمه‌ها آنها را پوشش قرار می‌دهد، به تشخیص نهایی خواهد رسید. این تست‌های تشخیصی در دو حالت ممکن به واسطه پزشک تجویز می‌گردد.

البته فراموش نکنید که نباید در مقابل انجام هیچ‌یک از تست‌های تشخیصی مقاومت  نمایید چرا که یک پزشک حتی در جایگاه بهترین و متبحرترین متخصص قلب برای یک تشخیص صحیح و البته قطعی و بعد از آن انتخاب نتیجه بخش‌ترین راه درمان؛ نیازمند انجام برخی از این تست‌ها خواهد بود. نوع تست وابسته به وضعیت بیماری و جسمی بیمار می‌باشد.

معاینه فیزیکی و آزمایش خون

در جلسات ابتدایی پزشک سعی می‌کند با جزئیات علائم شما و نیز سوابق پزشکیتان آشنا گردد. علاوه بر آن ضربان قلب و میزان فشار خون را بررسی و اندازه‌گیری می‌کند و در صورت وجود هر گونه ابهامی؛ آزمایش خون را تجویز خواهد کرد.

برای مثال یک نوع از این آزمایش‌ها با هدف اندازه‌گیری سطح چربی و کلسترول در جریان خون و تاثیر آن در ابتلا به بیماری و حملات قلبی است. در این آزمایش کلی، وضعیت ۴ نوع چربی در بدن بیمار معین خواهد شد.

داروهای کاهنده کلسترول خون

شاید این آزمایش نوعی تست ابتدایی در تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی بشمارآید اما؛ تا میزان زیادی دلیل ایجاد آسیب‌ها و میزان پیشرفتشان را معین خواهد نمود.

آزمایش‌های غیر تهاجمی

بعد از انجام معاینات ابتدایی که شامل معاینه جسمی و انجام آزمایش خون می‌گردد؛ وقت آن است که پزشک برای احاطه بیشتر بر وضعیت جسمانی بیمار اقدام به تجویز آزمایشات غیر تهاجمی کند. اما منظور از آزمایشات غیر تهاجمی چیست؟

در آزمایشات غیر تهاجمی نیازی به شکافتن پوست یا قسمتی از بدن برای راهیابی به آن نخواهد بود و تست‌ها در شرایط نرمال بدنی و بدون نیاز به بستری در بیمارستان صورت می‌پذیرند:

الکتروکاردیوگرام

الکتروکاردیوگرام که با نام عامیانه نوار قلب شهرت یافته است. مدت زمان محدودی را برای انجام به خود اختصاص می‌دهد و نشان دهنده فعالیت الکتریکی در قلب می‌باشد. نتیجه بعد از پایان با نشان دادن میزان و نوع ضربان قلب بر کاغذ به ثبت می‌ رسد.

اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرام در قالب یک سونوگرافی از قلب و با هدف ارزیابی دریچه‌های قلب و عضلات قلب  انجام می‌پذیرد. در این ارزیابی نیاز است تا وضعیت و کارکرد قلب در چند حالت ممکن بدنی مورد بررسی قرار گیرد.

به این منظور که مسئول آزمایش از شما درخواست می‌‌کند تا فرد بر روی یک تردمیل یا دوچرخه ثابت حرکت کند تا وضعیت نرمال قلب نسبت به زمانی که دچار استرس و فعالیت نسبت سنگین می‌ شود را مورد نظارت و بررسی قرار دهند.

سونوگرافی کاروتید

اگر نیاز باشد تا متخصص میزان رسوب پلاک در شریان‌ها و نیز خطر ابتلا به سکته مغزی را مورد بررسی قرار دهد؛ انجام سونوگرافی کاروتید را تجویز خواهد کرد. این روش به واسطه امواج صوتی برای ایجاد تصاویر شریان‌های کاروتید در هر دو طرف گردن صورت می‌گیرد.

مانیتور هولتر

گاهی نیاز است تا شما یک پزشک مصنوعی را در مدت زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعت همراتان داشته باشید تا بتواند وضعیت قلب شما را تحت کنترل قرار دهد. این دستگاه کوچک همچون یک الکتروکاردیوگرام، به شکل مداوم فعالیت می‌کند. بعد از مدت مقرر دستگاه توسط پزشک بررسی می‌شود تا اگر ناراحتی‌های قلب همچون آریتمی یا ضربان قلب نامنظم ناشناخته‌ای وجود دارد، مشخص گردد.

اشعه ایکس قفسه سینه

گاهی بیمار در کنار سایر علائم با شکایت از درد در قفسه سینه یا ضعف در تنفس به پزشک مراجعه می کند. البته که این شرایط نیز همچون سایر علائم نیازمند تشخیص علت است. پزشک با تصویر اشعه ایکس قفسه سینه موفق خواهد شد که  علت ضعف تنفس یا درد قفسه سینه را حدس بزند.

فیزیوتراپی بعد از عمل قلب باز

سی تی اسکن

نمی‌توانیم یک تعریف کلی از سی‌تی اسکن ارائه دهیم چرا که پزشک نسبت به وضعیت جسمانی و میزان احتمالات ایجاد آسیب در قلب بیمار، تصمیم به تجویز نوعی از سی‌تی اسکن مربوطه می‌ گیرد. در سی تی اسکن از چندین تصویر اشعه ایکس  بهره برده می شود‌‌.

MRI قلب

در طی یک MRI قلب، تکنسین تصاویری از رگ‌های خونی و قلب می‌گیرد. متخصص قلب و عروق با تکیه بر این آزمایش و تصویری که در دست دارند؛ به قطعیت می‌تواند بیماری‌های عضلانی قلب و بیماری عروق کرونری را تشخیص و بهترین گزینه درمانی را نسبت به شرایط جسمانی بیمار در ابعاد دیگر در پیش روی او قرار دهد.

البته آزمایشات تشخیصی به همین موارد خلاصه نمی‌شوند و گاهی پزشک متخصص قلب و عروق از تست‌های تهاجمی جهت تشخیص بیماری‌های قلبی  استفاده می‌کند که شامل ابزارهایی چون سوزن و لوله خواهند شد که وارد بدن می‌گردند.