بیماری سیانوتیک قلبی

بیماری سیانوتیک قلبی ، آشنایی با بیماری مادرزادی قلبی

بیماری سیانوتیک قلبی یک بیماری مادرزادی ست که نوزاد یا کودکان مبتلا به این بیماری سطح اکسیژن پایین تری نسبت به حد معمول دارند. از این رو انگشتان دست این گروه از کودکان دچار کبودی می شود و مخاط و ملتحمه به رنگ دیگری در می آید.

در این حالت نواقصی به وجود خواهد آمد که باعث درگیری عروق قلب و ریه می شود. در ادامه مشکلاتی مانند جابجایی عروق، تنگی سرخرگ و یا سوراخ بین بطنی را شاهد خواهیم بود. از مشکلاتی که با وجود بیماری سیانوتیک قلبی ایجاد می شود، تترالوژی فالو را می توان نام برد که نه تنها تنگی سرخرگ ریوی شدید را ایجاد می کند بلکه سوراخ بین بطنی هم دارد. این بیماری ممکن است در اوایل بیماری علائم را کمتر نشان دهد اما به تدریج بر شدت علائم افزوده می شود و فرد را درگیر می کند. بیماری تترالوژی فالو از شایع ترین بیماری های قلبی مادرزادی می باشد.

علائم بیماری سیانوتیک قلبی

از شایع ترین و قابل مشاهده ترین علائم بیماری می توان به کبودی در صورت و لب اشاره کرد که زمان گریه در کودکان شیرخوار و کودکان بزرگتر در زمان راه رفتن بیشتر خود را نشان می دهد. ممکن است در اوایل علائم کمتر دیده شود از این رو در برخی مواقع ممکن است بیماری به موقع شناخته نشود، در این گروه از کودکان بیمار معمولا علائم قلبی عروقی، وتنگی نفس دیده نمی شود. از این رو بیماری سیانوز دیرتر تشخیص داده می شود.

تشخیص بیماری سیانوتیک قلبی

این بیماری را از طریق اکوکاردیوگرافی می توان تشخیص داد در واقع این عمل بهترین راه تشخیص علت بیماری سیانوتیک می باشد.

بنابراین به منظور تشخیص بهتر مراجعه به بهترین متخصص اکوکاردیوگرافی قلب و انجام سی تی اسکن توصیه می شود.

درمان بیماری سیانوز

درمان بیماری سیانوتیک قلبی با جراحی امکان پذیر است، جراحی را به منظور رفع تنگی رگ ها و … انجام می دهند. بیماری در برخی از افراد با کمک جراحی بر طرف نشده و نیاز به جراحی مجدد توسط بهترین دکتر قلب میباشد‌. جراحی به منظور باز کردن سرخرگ ها و … انجام می شود.

زمان مراجعه به اورژانس

در اکثر مواقع بیماری سیانوتیک قلبی در اورژانس تشخیص داده می شود چرا که نوزادان بعد از گریه شدید دچار حملات این بیماری شده اند و در نهایت بی حالی نگران کننده خواهند داشت.

زمان مراجعه به اورژانس

اما در برخی موارد هم ممکن است بیماری این علائم را نشان ندهد و همان طور که بیان شد در اورژانس قابل تشخیص نباشد.  برای بهبود وضعیت شیرخواران به سرعت او را به پهلو بخوابانید و پاها را به درون شکم جمع کنید، این کار باعث می شود وضعیت به تدریج بهتر شود و علائم سیانوز را تا حد قابل قبولی بهبود می بخشد.

جلوگیری از کبودی بعد از آنژیوگرافی

کودکانی که سن بیشتری دارند معمولا بر روی زانو می نشینند و در این حالت تنگی نفس آن ها بهبود می یابد.

پیگیری بیماری سیانوز

در هفته های اول نوزادی عوامل ژنتیکی مختلف در ایجاد این بیماری تاثیر دارند. در حال حاضر درمانی برای تشخیص بیماری در رحم و در دوران جنینی وجود ندارد.

لازم است در دوران بارداری اکوکاردیوگرافی قلب جنین در مراکز انجام اکو قلب انجام شود معمولا در خانواده هایی که سابقه بیماری سیانوتیک قلبی وجود دارد به شدت توصیه می شود. اکوکاردیوگرافی قلب در دوران جنینی می تواند بیماری های مختلف قلب را مشخص سازد.

بیماری دیگر قلبی که در دوران جنینی فرد را درگیر می کند جابجایی عروق است. در این بیماری جای دو سرخرگ آئورت و سرخرگ ریوی عوض می شود. در حالت عادی باید خون حاوی اکسیژن وارد بدن شود و خون تیره به سمت ریه هدایت شود. در بیماری جابجایی عروق ، خون تیره وارد بدن و خون روشن به سمت ریه هدایت می شود. همین امر باعث کبودی جنین و نوزادان شیرخوار می شود.

اگردر زمان زایمان یا در دوران جنینی این بیماری شناخته نشود، ممکن است منجر به مرگ جنین شود. از این رو ازجمله  بیماری های مهم شناخته می شود.

همان طور که در متن مقاله بیان شد، بیماری سیانوتیک قلبی یک بیماری مادرزادی می باشد که اگر به موقع شناخته و درمان نشود جان کودک را به خطر می اندازد. از علائم واضح بیماری کبود شدن جنین و رنگ پوست می باشد. لازم است در مشاهده چنین شرایطی به سرعت به اورژانس مراجعه نمایید. در آمار ارائه شده از مرگ جنین و نوزادان این بیماری بالاترین درصد را داشته است.

پیگیری بیماری سیانوز