بعد از جراحی قلب باز چه اتفاقی می‌ افتد؟

بعد از جراحی قلب باز چه اتفاقی می‌ افتد؟ جراحی قلب یکی از حساس ترین جراحی هایی است که خیلی ها مجبور می شوند به هر دلیلی آن را انجام دهند اما خوشبختانه علم و تکنولوژی و همچنین سطح دانش جراحان ما آنقدر افزایش پیدا کرده که تقریباً آن را به راحتی انجام می دهند اما شاید شما در این باره کمی نگران باشید و بخواهید بدانید که بعد از جراحی قلب باز چه اتفاقی می افتد.

اول از همه باید به شما بگوییم که اگر به بهترین دکتر قلب تهران   مراجعه کنید، در این مورد نگرانی نخواهید داشت اما به هر حال باید بدانیم که بعد از جراحی چه چیزی در انتظار شماست. با ما همراه باشید تا برایتان اطلاعات کافی را ارائه دهیم.

تعریف جراحی قلب باز

تعریف جراحی قلب باز

جراحی قلب باز می تواند عاملی برای از بین بردن مشکلات قلبی مثل نارسایی قلبی، نقص مادرزادی قلب، آنوریسم، بیماری عروق کرونر یا آریتمی (ضربان غیر طبیعی قلب) باشد. در واقع عمل قلب باز یک نوع جراحی است که از طریق آن قفسه سینه را باز می کنند، روی  دریچه ها، رگ ها یا ماهیچه های قلب عمل جراحی را انجام می دهند و یکی از شایع ترین جراحی هایی است که برای بزرگسالان اتفاق می‌ افتد و جزو اقدامهای تهاجمی دسته بندی می‌ شود و خوشبختانه آمار مرگ و میر بسیار پایینی در بیمارستان بر اثر این جراحی وجود دارد. پس جای نگرانی نیست!

عوارض بعد از جراحی قلب باز

بعد از اینکه شما جراحی را انجام داده و به هوش می‌آیید، با دو یا سه عدد لوله در قفسه سینه خود مواجه می شوید. این لوله ها کمک می کنند تا مایع از ناحیه اطراف قلب خارج شود. همچنین ممکن است خطوطی داخل رگ هم در بازو وجود داشته باشد که از طریق آن مایعات تامین می‌ شود. یک لوله نازک هم در مثانه قرار می‌ گیرد تا ادرار از طریق آن خارج گردد.

شما باید دقت کنید که چه دستگاه هایی به قلب شما وصل شده اند. اگر مشکلی پیش آمده باشد، پرستار کنار شما هست و می تواند به شما کمک کند تا مشکل را برطرف کنید اما اتفاقاتی بعد از جراحی قلب باز تجربه می کنید که رایج هستند. یعنی اگر به بهترین فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران مراجعه کنید، باز هم احتمال تجربه این اتفاقات وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

•         یبوست که به خاطر عوارض جانبی رایج مسکن های قوی اتفاق می افتد.
  •         مشکل در خواب یعنی سخت به خواب رفتن یا بی خوابی یا بیدار شدن از خواب
  •         تغییرات خلق و خویی و احساس افسردگی
  •         ضعف حافظه
  •         بی اشتهایی
  •         درد عضلات مخصوصا در قسمت قفسه سینه
  •         ورم، کبودی یا درد در محل برش جراحی

تعداد روزهای بستری بعد از عمل قلب باز

بعد از اینکه جراحی قلب باز شما انجام می شود، باید در بیمارستان بستری شوید. تعداد روز های بستری معمولاً هفت روز بعد از جراحی داخل بیمارستان است؛ اما به شرطی که به مراقبت های ویژه نیاز نداشته باشید و بهبود و نقاهت شما کاملاً طبیعی پیش برود. در غیر این صورت باید مدت زمان بیشتری در بیمارستان بستری بمانید.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از عمل قلب باز چیست؟

علائم خطرناک بعد از عمل قلب باز

علائم خطرناک بعد از عمل قلب باز

علائمی هستند که کمی خطرناک به نظر می رسند و به خاطر همین بهتر است که هر چه سریع تر بعد از مشاهده آن ها با پزشک تماس بگیرید تا خیالتان راحت باشد:

•         استفراغ و حالت تهوع
  •         تنگی نفس
  •         درد قفسه سینه
  •         تکلم نامفهوم یا علائم شبیه به سکته مغزی
  •         علائم مربوط به عفونت در ناحیه جراحی مثل ترشحات و قرمز شدن پوست

نکته: اگر این علائم سریعاً مورد بررسی پزشک قرار بگیرند، مشکلی برای شما ایجاد نخواهد شد.

کلام آخر

عمل جراحی قلب باز، همان طور که بالاتر هم گفتیم جزو جراحی های رایج به شمار می آید. زمانی که شما احساس ناراحتی و درد در قفسه سینه کنید، به پزشک مراجعه می کنید. سپس او بعد از معاینه کلی، شما را به مراکز انجام اکو قلب تهران می فرستد.

اگر مشکل قلب شما تایید شود، درمان به شما ارائه می دهد. گاهی اوقات بعضی از درمان ها شامل جراحی قلب باز است که ما برایتان توضیح دادیم بعد از این جراحی چه چیزهایی در انتظار شما خواهد بود که برای کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت با پزشک، می توانید از طریق سایت ما اقدام کنید.