آیا برای انژیوگرافی نیازی به بستری شدن است؟

برای انژیوگرافی بستری نیاز است؟

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

برای تشخیص بیماری ها امروزه فناوری علمی راه های زیادی را پیش روی پزشکان و متخصصین قرار داده است که فرایند  درمان آنها را راحت تر نموده است. از جمله انجام تصویربرداری های دقیق علمی که از طرق مختلفی مانند استفاده از اشعه لیکس، استفاده از امواج مافوق صوت، استفاده از لیزر و دیگر موارد می باشد که تشخیص استفاده از کدام راهکار وظیفه بهترین دکتر قلب است. یکی از این روش های تشخیص و درمان استفاده از تکنیک آنژیوگرافی می باشد. در مقاله پیش رو به آن پرداخته و در مورد این مسئله که آیا برای انژیوگرافی نیازی به بستری شدن است توضیحاتی خواهیم داد.

آنژیوگرافی چیست؟

پزشکان برای تشخیص علت برخی از بیماری ها توسط دستگاه های پیشرفته اقدام به تصویر برداری از درون بدن می کنند. آنژیوگرافی نوعی از تصویریرداری محسوب می شود که به وسیله آن امکان رویت داخل رگهای خونی اندام های بدن به صورت دقیق فراهم می گردد. مورد استفاده این نوع تصویربرداری بیشتر در مورد قلب شامل شریان، سیاهرگ و حفره های داخلی قلب می باشد. با توجه به نحوه انجام این تکنیک میزان جریان خون در رگ های منتهی به قلب بررسی دقیقی می شود. در این بررسی مواردی از جمله تنگی عروق و  گرفتگی مشخص می شود. در صورت امکان حتی درمان آن نیز انجام می گردد. این که آنژیوگرافی چگونه انجام می شود و آیا برای انژیوگرافی نیازی به بستری شدن است در ادامه توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص انژیوگرافی قلب

برای انژیوگرافی بستری نیاز است؟

برای انژیوگرافی بستری نیاز است؟

نحوه انجام آنژیوگرافی

برای انجام آنژیوگرافی از مسیر رگ های اصلی بدن(شاهرگ) استفاده می شود. از دو طریق دست و پا انجام می گردد. در انجام آنژیوگرافی در واقع با استفاده از وسائل خاص و ازطریق رگ دست یا پا لوله بسیار ظریفی وارد بدن می گردد. در حین این کار ماده حاحب نیز به آرامی در رگ تزریق شده و کار تصویربرداری انجام می گردد. استفاده از ماده حاجب باعث می گردد که جریان خون موجود در رگ ها بهتر دیده و تصویربرداری شفاف تر باشد.

نکته قابل ذکر این که ماده حاحب بعد از اتمام آنژیوگرافی به مرور از طریق کلیه ها و ادرار دفع می گردد. در حال حاضر تکنیک آنژیوگرافی استاندارد ترین روش برای تشخیص مشکلات پیش آمده در رگ ها بویژه قلب و عروق آن می باشد. اما آیا برای انژیوگرافی نیازی به بستری شدن است؟

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص اکوکاردیوگرافی قلب

نحوه انجام آنژیوگرافی

انجام آنژیو برای بیماری عروق

در حال حاضر از مهم ترین مواردی که انجام آنژیوگرافی را واجب می نماید می توان به موارد زیر اشاره نمود. بیمارانی که با علامت درد شدید در سینه به اورژانس بیمارستان مراجعه می کنند. آزمایشات اولیه نشان دهنده تنگی شدید در عروق قلب می باشد.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
مصرف دارو های قلبی در کودکان زیر یک سال

موارد اورژانسی مانند گرفتگی شدید رگ و به اصطلاح مرحله اول سکته قلبی که نیاز به استفاده از استنت(فنر) برای باز شدن رگ می باشد.

بیمارانی که در آزمایشات تست ورزش یا اکو استرس مشخص گردیده که ناراحتی شدید و مهم در رگهای قلبی دارند. جهت تعیین وضعیت قطعی و انجام مراحل بعدی درمان آنژیو اهمیت دارد.

بیماران قلبی که به هر دلیلی نیاز به انجام عمل قلبی دارند قبل از انجام عمل اصلی فرایند آنژیوگرافی ضروری می باشد.

آیا برای انژیوگرافی نیازی به بستری شدن است؟

یکی از دغدغه های بیمارانی که آنژیوگرافی را انجام می دهند مسئله بستری شدن آنها می باشد. نکته مهم قبل از هر چیزی در مورد بستری شدن قبل از عمل می باشد. بستگی به وضعیت بیمار دارد. چون این نوع عمل بیشتر برای موارد اورژانسی می باشد شاید یک شب و یا کمتر نیاز به بستری داشته باشد و نرمال بستری شدن برای آنژیوگرافی یک شب یا کمتر می باشد.

مرحله حساس و مهم بعد از عمل آنژیوگرافی می باشد. باز هم بستگی به وضعیت جسمی بیمار و تشخیص پزشک دارد اما بعد از عمل آنژیوگرافی محل برش داده شده اگر در قسمت پا باشد با استفاده از کیسه شن مخصوص که بر روی پا قرار داده می شود. بایستی به مدت 8 ساعت بی حرکت بماند تا محل بریدگی به خوبی التیام یابد و  یک شب را بایستی تحت نظر در بیمارستان بستری باشد.

بیشتر بخوانید: مراکز انجام اکو قلب

برای انژیوگرافی بستری نیاز است؟

برای انژیوگرافی بستری نیاز است؟

سخن آخر

سوال مهم این است که آیا برای انژیوگرافی نیازی به بستری شدن است؟ نکته مهم مراقبت های بعد از عمل می باشد. بایستی به این نکته توجه داشته باشید که زندگی بعد از عمل آنژیوگرافی مراقبت های خاص خود را دارد. هم از لحاظ دوران درمان دارویی و هم از لحاظ رژیم غذایی. هر گونه انجام ورزش و پیاده روی حتما بایستی زیر نظر پزشک باشد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − دو =