اکو قلب چقدر طول می کشد؟

اکو قلب چقدر طول می کشد؟

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

اکو قلب چقدر طول می کشد؟ بیماری های قلبی از دیرباز در زندگی افراد وجود داشته است. متاسفانه قبلا خیلی از افراد به واسطه همین بیماری جان خود را از دست می دادند که اکثرشان بخاطر عدم شناخت دقیق بیماری و راه های تشخیص و درمان بوده است. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه تشخیص بیماری های مختلف برای شناخت بیشتر بیماری های قلبی نیز شاهد ورود دستگاه های مختلف به صحنه تشخیص و درمان هستیم. به همین منظور و شناخت بیشتر شما در مقاله پیش رو قصد داریم درمورد اکو قلب و این که اکو قلب چقدر طول می کشد توضیحاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

دستگاه اکو قلب چیست؟

اکوکاردیوگرافی نام دستگاهی است که با استفاده از امواج اولتراسوند(مافوق صوت) تصاویری را به صورت زنده از بخش های مختلف قلب  و عروق و حتی جریان گردش خون در رگ ها به صورت زنده از طریق مانیتور در اختیار پزشک متخصص قرار می دهد. این تصاویر می تواند به بهترین دکتر قلب در تشخیص علت بیماری و انجام اقدامات لازم جهت فرایند درمان از طریق دارو و یا عمل کمک موثری نماید. در ادامه می خواهیم بدانیم اکو قلب چقدر طول می کشد؟

اکو قلب چقدر طول می کشد؟

اکو قلب چقدر طول می کشد؟

چگونگی عملکرد دستگاه اکو کاردیوگرافی

این دستگاه با استفاده از یک مبدل بنام پروب امواج اولتراسوند(فراصوت) را با روش های مختلف به سمت قلب فرستاده و پژواک آن به صورت تصاویر زنده از مونیتور پخش می شود. انجام اکو قلب به روش های مختلف صورت می پذیرد که در ادامه به چگونگی انجام این آزمایشات و مدت زمانی که برای انجام آن لازم است می پردازیم.

روش اکو قلب از طریق قفسه سینه و مدت زمان آن

رایج ترین نوع آزمایش اکو قلب از طریق قفسه سینه می باشد. در این روش پروب امواج فراصوت بر روی پوست قفسه سینه قرار گرفته و امواج را به سمت قفسه سینه ارسال نموده و پژواک آن به صورت تصویر زنده بر روی مونیتور به نمایش گذاشته می شود. مانیتور دستگاه امکان نمایش تصاویر دو بعدی، سه بعدی و حتی چهار بعدی را نیز دارد. نکته مهم در مورد اکو قلب از طریق قفسه سینه راحت بودن این روش نسبت به روش های دیگر می باشد. سوال این است که اکو قلب چقدر طول می کشد؟ مدت زمانی که برای اکو قلب از طریق قفسه سینه است، حدود 15 دقیقه می باشد.

روش اکوکاردیوگرافی از طریق مری

در برخی موارد تشخیص پزشک متخصص قلب این می باشد که اکو قلب از طریق قفسه سینه نتیجه لازم را نداشته و برای تصویر برداری و نتیجه بهتر اکو قلب از طریق مری را تجویز می کند. در این روش یک لوله منعطف از طریق دهان و گلو به سمت مری عبور داده می شود. دستگاهی در انتهای لوله امواج صوتی را به سمت قلب ارسال می کند به واسطه این که مری در پشت قلب قرار دارد تصاویر بسیار واضح تر به دستگاه ارسال می گردد. برای اکو قلب از طریق مری نیاز به مراجعه به بیمارستان و یا کلینیک ویژه این آزمایش می باشد. در این روش اکو نیاز به فرایند پیش آزمایش می باشد. باید بدانیم اکو قلب چقدر طول می کشد؟

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
خصوصیات بهترین متخصص قلب چیست؟

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص اکوکاردیوگرافی قلب

اکو قلب چقدر طول می کشد؟

اکو قلب چقدر طول می کشد؟

4 الی 6 ساعت قبل از انجام اکو نبایستی آب و غذا خورد. نکته مهم این که به دلیل استفاده از آرامبخش بهتر است یکنفر همراه تان باشد. انجام اکو از طریق مری بین 30 الی 60 دقیقه به طول می انجامد. به دلیل استفاده از مواد بی حسی بهتر است تا مدتی از خوردن و نوشیدن خودداری کنید.

 روش استرس

پزشک متخصص ممکن است لازم باشد تشخیص دهد که قلب در حالت استرس و سختی چه عکس العملی نشان خواهد داد. در اکوی ورزشی به دو صورت دوچرخه ثابت و تردمیل آزمایش انجام می شود.

زمان انجام آزمایش اکوی ورزش به مدت 6 الی 15 دقیقه تحت فعالیت مداوم وپیش رونده قرار می گیرد و هر 3 دقیقه یک بار حین ورزش مواردی مانند ضربان قلب، فشارخون و وضعیت قلب مورد ارزیابی قرارمی گیرد. در مورد انجام اکوی ورزش بایستی حداقل  3 ساعت قبل از انجام ورزش از خوردن و نوشیدنی خودداری شود. ضمن این که بیمار حین انجام تست ورزش از لباس و کفش راحت استفاده کند.

اکو قلب کودک

اکو قلب چقدر طول می کشد؟در ادامه به بررسی این سوال می پردازیم. این آزمایش معمولا از طریق قفسه سینه انجام می گیرد. مدت زمان بین 5 الی 10 دقیقه طول می کشد. این اکو قلب طبق تشخیص پزشک زمانی تجویز می شود که نسبت وضعیت قلب کودک و یا وجود ناراحتی قلبی مادرزادی مشکوک باشند.

اکو قلب جنین

در برخی موارد پزشک متخصص نسبت به وضعیت قلب جنین مشکوک شده و دستور اکو قلب جنین را می دهد. این آزمایش در هفته 18 الی 24 بارداری انجام‌می شود. البته توصیه پزشکان قبل از هفته نوزدهم می باشد. انجام اکو قلب جنین از طریق شکم مادر صورت می پذیرد و بخاطر دقت بالا چیزی بین 30 تا 60 دقیقه طول خواهد کشید.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص انژیوگرافی قلب

سخن آخر

ما در این سوال پاسخ دادیم که اکو قلب چقدر طول می کشد؟ کلام پایانی این که انجام هر نوع اکو قلب فقط با تشخیص پزشک متخصص می باشد و ممکن است نوع آزمایشی که برای یک بیمار تجویز می شود در همان خانواده برای کسی دیگر نوع دیگری باشد یا تکرار اکو با تشخیص پزشک و جهت نتیجه گیری بهتر توصیه شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + شش =