اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE)

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE)

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE): امروزه علم پزشکی با وجود تجهیزات پیشرفته توانسته راههای مختلفی برای شناسایی و درمان بیماری ها پیدا کند از جمله توانایی دیده شدن بهتر اجزاء داخلی بدن توسط سیستم های عکس برداری نوین. یکی از این سیستم های شناخت مشکلات داخلی و بیماری ها اکوکاردیوگرافی می باشد که خود از تنوع بالایی برخوردار است. در مقاله پیش رو ضمن ارائه اطلاعت کلی در مورد اکوکاردیوگرافی ، پیرامون اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE) توضیحات بیشتری خواهیم داد. اگر برای وقت اکو قلب نیاز به اطلاعات دقیق دارید با ما در تماس باشید.

اکوکاردیوگرافی چیست؟

بهترین و ساده ترین تعریفی که می توان برای اکوکاردیوگرافی گفت سونوگرافی قلب می باشد. (Echocardiography) یا پژواک نگاری قلب که به آن اکوی قلب نیز گفته می شود. روشی می باشد که با استفاده از امواج صوتی، ساختمان داخلی قلب را می توان به تصویر کشید. با استفاده از این فرایند تصویربرداری می توان به تشخیص استانداردی از مشکلات و بیماری های قلبی دست یافت.

در مورد سیستم کاری اکوکاردیوگرافی می توان گفت که بر اساس امواج صوتی با فرکانس بالا به سمت قلب هدایت می شوند.

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE)

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE) چیست و چگونه انجام می گردد؟

یکی از روش های  اکوکاردیوگرافی قلب  یا (Trans Thiracc Echo. TTE)که نام دیگر ان اکو از راه قفسه سینه می باشد. در این روش امواج صوتی از راه قفسه سینه و از فضای بین دنده ها به سمت قلب ارسال می گردد.

در این روش فردی که قرار است اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک را انجام دهد بر روی تخت و معمولا به سمت چپ و به صورت نیمه به پهلوی چپ قرار می گیرد. پزشک یا اپراتور انجام دهنده در سمت راست فرد(در برخی موارد در سمت جپ) فرد قرار می گیرد. توسط دستگاه پروب اکو (که همان دستگاه فرستنده امواج مافوق صوت است)در فضای بین دنده ای که مناسب برای ارسال امواج است قرار می گیرد و با دست دیگر به تنظیم دستگاه جهت گرفتن و بررسی تصاویر بر روی دستگاه اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE) می پردازد.

بیشتر بخوانید: بهترین دکتر قلب

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE) چیست و چگونه انجام می گردد؟

البته ذکر این نکته لازم به یادآوری است که در برخی موارد جهت ارسال امواج و گرفتن عکس از قلب فرد به صورت طاق باز روی تخت خوابیده و پاها را به سمت داخل شکم جمع می نماید. در این حالت پزشک یا اپراتور دستگاه اکو را بر روی ناحیه پایین جناغ سینه (بالای شکم ) قرارمی دهد. نکته دیگر این که در اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE) اگر هدف  تصویربرداری از آئورت و دیگر قسمت های پایه قلب باشد بایستی سر فرد بیمار مختصری به سمت بالاجابجا گردد و دستگاه پروب بالای جناغ سینه قرار گیرد.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
بهترین ورزش ها برای تقویت قلب در بیماران قلبی

روند دستور اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE)

پزشک متخصص قلب طبق تشخیص در موارد زیر دستور انجام اکو کاردیو گرافی قلبی ترانس توراسیک  (TTE) را خواهد داد:

میزان قدرت انقباضی قلب

یکی از راههای تشخیص این قدرت انقباضی که نسبتا دقیق، سریع و آسان می باشد استفاده از همین روش است که ضمن بررسی عملکرد قلب، به بررسی شدت نارسایی عضلات قلب نیز پرداخته خواهد شد. برای بررسی ضخامت دیواره قلب از نظر بیماری های مزمن مانند بیماری های دریچه ای قلب و یا فشارخون بالا و بررسی دقیق شکل کلی قلب و وضعیت حرکت دیواره های قلبی نیز از این روش استفاده می شود.

اندازه حفره های قلبی و بررسی عملکرد آنها

در این مورد بایستی توضیح داده شود که قلب دارای چهار حفره اصلی است . شامل یک بطن و دهلیز در سمت راست و یک بطن و دهلیز در سمت چپ می باشد.

با انجام اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE) قلب می توان بزرگ شدن  حفره های قلب یا وجود لخته خون یا تومور داخل این حفره ها را به راحتی دید.

 بررسی دقیق دریچه های داخلی قلب

با این روش اکوکاردیوگرافی قلب می توان به صورت دقیق به مسئله بررسی دریچه های  قلب و تشخیص بیماری های آنها مانند گشادی یا تنگی دریچه ها پرداخت.

در روش اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE) می توان به بررسی عروق اصلی که به سمت خارج قلب(آئورت) که وظیفه خونرسانی به اعضاء داخلی  را دارد پرداخت. و به اندازه گیری دقیق فشار آنها پرداخت.

بررسی و تشخیص لایه اطراف قلب از نظر تجمع مایع یا سفت شدن آن با این روش امکان پذیر می باشد.

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE)

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی روند اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE) پرداختیم.  انجام اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک قلب (TTE) چه در افراد بزرگسال و چه در اطفال هیچگونه عارضه ای نخواهد داشت. نکته دیگر این که این روش در خانم های باردار برای خودشان و جنین نیز هیچگونه مشکل یاعارضه ای بوجود نخواهد آورد. نکته آخر این که برای برخی آقایان و برای نتیجه گیری بهتر تراشیدن موهای سینه ممکن است لازم باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 2 =