انواع تست قلب

انواع تست قلب

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

انواع تست قلب: در مقاله پیش رو در مورد انواع تست قلب توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد. یکی از بیماری هایی که امروزه در صدر مشکلات و دغدغه های جامعه امروزی قرار دارد ناراحتی ها و بیماری های قلبی می باشد. متاسفانه سبک زندگی امروزی اصلی ترین دلیل بروز این بیماری ها حتی در قشر جوان می باشد. عادات غلطی مانند عدم تحرک کافی، رژیم غذایی نامناسب و دیگر موارد می تواند آغازی بر بروز بیماری های قلبی می باشد.

معمولا بیماری های قلبی برای فرد بیمار همراه با نشانه هایی می باشد. مانند درد در ناحیه قفسه سینه، تنگی نفس، عدم توانایی برای انجام کارهای روزمره و دیگر موارد که تشخیص آن با پزشک متخصص می باشد. برای تشخیص دقیق بیماری های قلبی روش ها و آزمایش های مختلفی وجود دارد. تست های مختلف قلب وجود دارند که می تواند راهی برای تشخیص بیماری باشد.

بیشتر بخوانید: اکو قلب

انواع تست قلب

انواع تست قلب

تست قلب چیست؟

به آزمایشاتی که برای مشخص شدن وضعیت قلب در انواع مختلفی انجام می گردد تست قلب می گویند. ممکن است تست قلب از طریق ورزش و یا انجام فرایند های دیگر باشد که پیرامون آن در ادامه توضیحات بیشتری خواهیم داد.

تست های اولیه

در فردی که داری علائم بیماری های قلبی می باشد بهترین کار مراجعه به بهترین متخصص قلب می باشد. اولین مرحله در ویزیت پزشک متخصص با سؤالاتی در مورد سابقه فرد و خانوادگی اطلاعات عمومی اولیه را بدست خواهد آورد.

انجام تست اولیه ضربان قلب و فشار خون و نوار قلب

پزشک متخصص اولین کاری که در انواع تست قلب انجام می دهد گرفتن دقیق ضربان قلب و فشارخون در آرامش کامل می باشد. معمولا گرفتن نوار قلب اولیه در مطب پزشک انجام می گردد که اطلاعات دقیق و کامل اولیه در اختیار پزشک قرار می گیرد.

تست نوار قلب

همانگونه که گفتیم تست نوار قلب اولین مرحله در فرایند تشخیص می باشد. نوار قلب که با نام علمی الکتروکاردیوگرام شناخته می شود یک آزمایش کوتاه می باشد که فعالیت های الکتریکی قلب را به صورت ساده بررسی می کند.

تست اکوقلب

پزشک متخصص برای اطمینان کامل بعد از انجام مراحل اولیه در صورت نیاز دستور انجام اکوی قلب را می دهد. اکوی قلب(اکوکاردیوگرافی) نوعی تصویربرداری بر پایه امواج مافوق صوت می باشد که از آن برای تشخیص وضعیت دریچه های قلب، وضعیت داخلی قلب، آئورت و شریان های منتهی به آن استفاده خواهند نمود. اکوکاردیوگرافی قلب انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی و کاربردخاص خود را دارند و تجویز آن با نظر پزشک می باشد.

انواع تست قلب اکو

انواع تست قلب

تست ورزش

تست ورزش که به آن تست استرس نیز گفته می شود در صورتی تجویز می شود که پزشک بخواهد وضعیت عملکرد قلب را در حالت فعالیت شدید بررسی کند. در تست  ورزش ممکن است از بیمار خواسته شود که بر روی تردمیل دویده و یا دوچرخه ثابت رکاب بزند. در طول فعالیت ضربان قلب و فشار خون بیمار اندازه گیری و ثبت خواهد شد.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
علائم و عوارض سوراخ قلب در بزرگسالان و راهکارهای درمانی

تست سی تی اسکن قلب

در این مدل تست قلب پزشک متخصص از وضعیت رسوبات کلسیم در عروق کرونر قلب مطلع خواهد شد.

تست ام ار ای قلب

با این تست پزشک از وضعیت ماهیچه ها، عضله قلب و بیماری های کرونر قلب مطلع خواهد شد.

تست ضبط 24 ساعته ضربان قلب

در این گزینه از انواع تست قلب که به آن هولتر مانیتورینگ قلب نیز گفته می شود در طول 24 ساعت وضعیت قلب از لحاظ ضربان اطلاعات دقیق تری به پزشک داده می شود.

انواع تست قلب تهاجمی

در مورد تست های قلب انواع دیگری نیز وجود دارند که بایستی طبق تجویز و صلاحدید پزشک انجام گردد. این تست ها که روش های تهاجمی نیز نامیده می شوند عبارتند از:

آنژیوگرافی کرونر

پزشک متخصص در این روش یک لوله منعطف از طریق رگ خونی در کشاله ران و یا دست وارد بدن نموده و تصاویر زنده از رگ های منتهی به قلب و وضعیت آنها را بدست می آورد. در آنژیوگرافی پزشک با استفاده از ماده حاحب از وضعیت گرفتگی رگهای عروق کرونر مطلع خواهد شد. در آنژیوگرافی ممکن است پزشک با فرستادن بالون و یاقرار دادن فنر (استنت) گرفتگی رگ های کرونری را برطرف کند.

تست بیوپسی

در این تست که در اعمال جراحی بعد از پیوند قلب صورت می گیرد. پزشک اقدام به برداشتن نمونه از بافت قلب پیوندی می کند. تنها روش مشخص شدن احتمال پس زده  شدن قلب پیوندی از طریق انجام همین تست می باشد.

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی انواع تست قلب پرداختیم. تشخیص نوع تست و زمان انجام آن بستگی به نظر و تشخیص پزشک متخصص دارد. نکته مهم دیگر این که چه نوع تستی مناسب چه بیماری می باشد با پزشک است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =