آزمایش اکوکاردیوگرام استرس چگونه است؟

آزمایش اکوکاردیوگرام استرس چگونه است؟

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

آزمایش اکوکاردیوگرام استرس چگونه است؟ وقتی که شما مشکل قلبی پیدا می کنید یا علائمی را در خودتان مشاهده می کنید که احتمال می دهید به خاطر بیماری قلبی باشد، احتمالا به پزشک مراجعه می‌ کنید تا وضعیتتان بررسی شود. معمولا اولین اقداماتی که یک پزشک به انجام می رساند، این است که از شما اکو می‌ گیرند که اکوها هم انواع مختلفی دارند. شاید برای ‌تان تجویز کرده باشند که آزمایش اکوکاردیوگرام استرس انجام دهید. بنابراین در این مقاله هم تصمیم گرفتیم که در مورد انجام این آزمایش با شما صحبت کنیم و توضیحاتی برایتان داشته باشیم.

آزمایش اکوکاردیوگرام استرس چگونه است؟

آزمایش اکوکاردیوگرام استرس چگونه است؟

اکوکاردیوگرام چیست؟

 قبل از صحبت کردن راجع به آزمایش اکوکاردیوگرام استرس؛ اول باید اکو را تعریف کنیم. در واقع اکوکاردیوگرام آزمایشی است که از طریق آن ساختار قلب و عملکرد آن را بررسی می‌ کنند و در نتیجه متوجه می شوند که وضعیت خون رسانی، عروق، ضربان قلب و دیگر عملکردهای قلب چگونه است تا اگر نکته غیر طبیعی دیدند، بتوانند آن را پیگیری کنند.

اکوکاردیوگرام استرس چیست؟

 آزمایش اکوکاردیوگرام استرس آزمایشی است که بررسی می کند قلب شما هنگام استرس چه عملکردی از خودش نشان می دهد. این استرس یا فشار را می توان از طریق یک وسیله ورزشی ایجاد کرد، مثلاً دویدن  روی تردمیل می‌ تواند عاملی برای فشار و استرس به قلب باشد یا اینکه از تزریق دارو استفاده کنند؛ مثلاً داروی دوبوتامین به شما تزریق می‌ کنند تا اینکه متوجه شوند عملکرد قلب تان هنگام استرس چگونه است. در حالت دوم به آن آزمایش اکو کاردیوگرام استرس با دارو می گویند.

 یعنی شاید فرد شرایطی داشته باشد که نتواند ورزش کند؛ مثلاً اگر سنش بالا باشد و توانایی دویدن روی تردمیل را نداشته باشد، به او دارو تزریق می کنند که نام آن همان دوبوتامین است. این دارو به یکی از رگ ها تزریق می گردد و تاثیر آن شبیه به تاثیر ورزش یا همان فشار و استرس است که قلب تند کار می کند؛ سپس از این طریق وضعیت قلب را می سنجند.

اکوکاردیوگرام استرس چگونه انجام می شود؟

در چنین حالتی یک مبدل مثل میکروفون که حاوی موج های صوتی اولتراسونیک است را با فرکانس خیلی بالا ارسال می‌ کنند. این مبدل  را روی قفسه سینه شما قرار می دهند.

 قرار گرفتن آن باید در مکان ها و زوایای خاص باشد. سپس امواج صوتی اولتراسونیک از طریق پوست و دیگر بافت های بدن وارد بافت قلب می شود. دقیقا اینجاست که امواج انرژی حالت گسستگی پیدا می کنند و دوباره امواج منعکس شده جمع آوری می شود و به یک رایانه ارسال می گردد. سپس دستگاه اکوکاردیوگرافی وضعیت های مختلف قلب را تفسیر می‌ کند، نتایج را تحلیل کرده و تصویر زنده از قلب به دست می‌ آید و وضعیت قلبی عروقی و دریچه های قلبی به طور واضح نشان داده خواهد شد.

اکوکاردیوگرام استرس برای چه افرادی تجویز می شود؟

 آزمایش اکوکاردیوگرام استرس برای افرادی است که قرار است وضعیت های زیر در آنها بررسی شود:

  • برای ارزیابی قلب، ساختار و عملکرد آن

  • برای ارزیابی درجه بیماری قلبی

  •  قبل از شروع برنامه توانبخشی قلب

  •  برای تعیین محدودیت های ورزشی ایمن

  • برای بررسی رویداد قلبی مثل حمله قلبی یا انفارکتوس یا بعد از جراحی قلب

  •  برای بررسی وضعیت قلب قبل از عمل قلب باز

آزمایش اکوکاردیوگرام استرس چگونه است؟

آزمایش اکوکاردیوگرام استرس چگونه است؟

آیا اکوکاردیوگرام استرس عوارض دارد؟

خیلی‌ ها از آزمایش اکوکاردیوگرام استرس به خاطر عوارضش می ترسند. خطرات احتمالی که ممکن است  به وجود بیاید شامل موارد زیر است:

  •       خستگی خیلی شدید

  •        حمله قلبی در موارد خیلی نادر

  •         حالت تهوع

  •         درد قفسه سینه

  •         ضربان قلب نامنظم

  •        فشار خون شدید

 البته از قبل همه این ها توسط پزشک بررسی می‌ شود. اگر متخصص تشخیص داده باشد که خطراتی دارد، از یک روش دیگری برای شما استفاده میکند. بهترین حالت این است که به بهترین متخصص قلب دکتر جوزانی مراجعه کنید تا بدانید که کدام نوع برای شما مناسب تر است.

آزمایش اکوکاردیوگرام استرس چگونه است؟

آزمایش اکوکاردیوگرام استرس چگونه است؟

کلام آخر

 در این مقاله متوجه شدید که آزمایش اکوکاردیوگرام استرس چگونه است و در نتیجه زمانی که این آزمایش برایتان تجویز می‌ شود، با اطلاعات بیشتری به سراغ انجام آن می‌ روید اما همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، اگر می‌ خواهید آزمایش خوبی را پشت سر بگذارید و نتایج آن به طور دقیق بررسی شود، حتماً به بهترین متخصص اکوکاردیوگرافی یعنی دکتر جوزانی مراجعه کنید که در این زمینه تجربه زیادی دارد و می‌ تواند دقیق ترین تشخیص را داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =