علل ایجاد تنگی دریچه سه لتی

تنگی دریچه سه لتی چیست؟

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

تنگی دریچه سه لتی نوعی اختلال دریچه قلب است که در آن دریچه موجود بین دهلیز راست و بطن راست ضخیم می شود. این دریچه برای محدود کردن جریان خون از دهلیز به بطن در قسمت ورودی باریک و تنگ می باشد. اما با افزایش تنگی آن عبور خون از دهلیز راست به بطن راست سخت تر می گردد و به مرور زمان به دلیل کارکرد نامناسب قلب دهلیز راست بزرگ می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص اکوکاردیوگرافی قلب

تنگی دریچه سه لتی چیست؟

دریچه سه لتی

دریچه سه لتی یا تریکوسپید که بزرگترین دریچه در بین دریچه های قلب می باشد، در سمت راست قلب قرار دارد  و دهلیز و بطن راست را

از هم جدا می سازد. به طور کلی وظیفه این دریچه، تنظیم عبور جریان خون از دهلیز راست به بطن راست می باشد. به این صورت که با انقباض دهلیز راست این دریچه باز می شود و به واسطه آن خون به درون بطن راست جریان می یابد. پس از آن دریچه مسدود می گردد و بطن راست منقبض می شود، در نتیجه این عمل خون به سمت ریه ها جریان می یابد. این دریچه برای محدود کردن جریان خون از دهلیز به بطن در قسمت ورودی باریک و تنگ می باشد.

تنگی دریچه سه لتی چیست؟

بیماری تنگی دریچه سه لتی

در این بیماری دریچه سه لتی تنگ شده و و جریان عبوری توسط این دریچه از دهلیز راست به بطن راست کاهش می یابد. در اثر این

بیماری قلب (دهلیز راست) لازم است جهت انتقال خون از دریچه سه لتی به درون بطن راست با سختی بیشتری پمپ نماید و فشار

بیشتری به قلب وارد می شود و به مرور زمان دهلیز راست بزرگ می شود. در این زمان خون به سمت عقب پس زده می شود چرا که قدرت پمپاژکردن خون از این دریچه  کاهش می یابد.

تنگی دریچه سه لتی خفیف

به طور معمول نارسایی خفیف این دریچه علامتی ندارد و تقریبا ۶۵-۸۵٪ از جمعیت درگیر این نارسایی هستند. بنابراین این عارضه را می‌توان یک عارضه نرمال به حساب آورد. اما عارضه تنگی دریچه سه لتی متوسط و یا شدید با ناهنجاری ‌های جدی همراه هستند.

چگونگی تشخیص تنگی دریچه سه لتی

معاینه قلب به طور کامل، به همراه بررسی علائم بالینی و سوابق بیمار توسط پزشک متخصص قلب و عروق راه تشخیص تنگی دریچه سه لتی است. معمولا هنگام معاینه در افراد مبتلا به این عارضه، پزشک صدای خفیفی ناشی از عبور خون از دریچه تنگ را می شنود. بعلاوه بهترین روش جهت تشخیص قطعی وتعیین شدت این بیماری اکوی قلب، نوار قلب و گرفتن عکس از قفسه سینه می باشد.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
تشخیص بیماری های دریچه قلب توسط بهترین دکتر قلب چگونه است ؟

علایم این بیماری

علایم این عارضه در افراد متفاوت است و می توان به علایمی چون احساس ضعف و بی حالی، احساس لرزش در گردن، تپش قلب و

یا همان ضربان سریع و نامنظم قلب، بزرگ شدن کبد و درد در قسمت فوقانی سمت راست شکم اشاره نمود.

 

تنگی دریچه سه لتی چیست

علل ایجاد تنگی دریچه سه لتی

به طور معمول این عارضه هنگامی بروز می کند که سطح دریچه بین دهلیز راست و بطن راست کاهش یابد .در نوع شدت یافته این بیماری، بیمار دچار نارسایی احتقانی قلب  می گردد. همچنین اگر تنگی دریچه شدید باشد خون به وریدهای بزرگ پس زده می شود که در اثر اتساع وریدهای گردنی، موجب احساس لرزش در گردن و همچنین بزرگی کبد می گردد.

  • شايعترين علت نارسایی دریچه سه لتی، اتساع بطن راست (حفره پایین سمت راست) است. بطن راست مسئول انتقال خون از قلب به ریه ها است. هنگامی که بطن راست مجبور به انجام کار اضافی شود، برای جبران آن متسع می گردد.
  • علت دیگر ایجاد این عارضه می تواند ابتلا به تب روماتیسمی در دوران کودکی باشد.
  • همچنین وجود تومور یا بیماری های مرتبط با بافت همبند می تواند منجر به تنگی این دریچه شود.
  • بعلاوه درصد بسیار کمی از افراد نیز با چنین عارضه ای متولد می شوند و به طور مادرزادی تنگی دریچه سه لتی دارند. لازم به ذکر است که این وضعیت تحت تاثیر وراثت قرار نمی گیرد.

علل ایجاد تنگی دریچه سه لتی

درمان تنگی دریچه سه لتی

درمان این بیماری به شدت و وضعیت بیمار وابسته است و به طور معمول این عارضه به خودی خود نیازی به درمان ندارد. می توان گفت که هیچ دارویی برای اصلاح تنگی این دریچه وجود ندارد و بعضی از داروها تنها جهت کاهش کار قلب و تنظیم ضربان قلب تجویز می گردند. در صورت لزوم و تشخیص پزشک از هولتر استفاده میشود. به علاوه اگر پزشک متخصص قلب تصمیم به ترمیم و یا جایگزینی این دریچه با دریچه های بیولوژیکی و مکانیکی بگیرد نیاز به جراحی می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 13 =