چه مواردی باعث غلظت خون می شود؟

چه مواردی باعث غلظت خون می شود؟

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

چه مواردی باعث غلظت خون می شود؟ غلظت خون می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما نکته‌ای که مهمتر از دلایل اصلی است، این است که شما بدانید غلظت خون اتفاقی است که باید آن را درمان کنید. اگر آن را نادیده بگیرید، می‌تواند منجر به مشکلات زیادی بشود و گاهی مشکلاتی به وجود می آورد که شما را مجبور می‌کند به پزشکان و متخصصان قلب مثلاً فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران مراجعه کنید. پس هرگز آن را نادیده نگیرید. در انتها با ما همراه باشید تا برایتان توضیح دهیم چه مواردی باعث غلظت خون می شود.

غلظت خون یعنی چه؟

قبل از اینکه بخواهیم علت های غلظت خون را بررسی کنیم، اول باید بدانیم که غلظت خون چه معنایی دارد و  غلیظ شدن خون یعنی چه؟

در حقیقت غلظت خون یعنی گلبول های قرمز  درصد قابل توجهی از خون را به طور کامل اشغال می کنند. در خانم ها میزان هموگلوبین باید بین ۳۶ تا ۴۸ درصد باشد. در مردان این عدد بین ۴۲ تا ۵۶ درصد است و این طبیعی تلقی می‌ شود اما اگر شما به غلظت خون دچار باشید‌ یعنی میزان گلبول قرمز خون شما بیش از این درصد ها شده است.

چه مواردی باعث غلظت خون می شود؟

چه مواردی باعث غلظت خون می شود؟

اگر بخواهیم علت غلظت خون را برای شما شرح دهیم، می توانیم به دو دلیل اصلی اشاره کنیم که شامل موارد زیر هستند:

بیشتر بخوانید: تفاوت جراحی قلب باز و بسته

پلی سیتمی

پلی سیتمی که به آن گلبول قرمز بالاهم گفته می‌شود، یعنی سطح گلبول قرمز در خون خیلی بالا رفته و غلیظ شده است. همین باعث می شود که خون ضخامت بیشتری پیدا کند و رد شدن خون از رگ ها و اندام ها کمی با مشکل روبرو شود که از علائم اصلی آن این است که جریان خون در فرد کند می‌شود.

اریتروسیتوز

در چنین حالتی بدن بیش از حد گلبول قرمز تولید می کند که باعث می شود باز هم خون به حالت غلیظی برسد و ممکن است منجر به لخته شدن خون و عوارض دیگر در بدن هم بشود. گاهی اوقات این دو وضعیت با یکدیگر اشتباه گرفته می‌‌شوند اما در اصل این دو با یکدیگر متفاوت هستند.  به عنوان اصلی ترین علت های غلظت خون می توانیم به صورت زیر هم ماجرا را برای شما شرح دهیم:

 علت اولیه

گاهی اوقات بافت اسفنجی داخل استخوان که همان مغز استخوان است و وظیفه تولید سلول های خونی را دارد، بدون اینکه هیچ محرک و تحریک کننده ای خارج از بدن وجود داشته باشد، یک رفتار غیر طبیعی از خودش نشان می دهد و گلبول قرمز را بیش از حد نیاز تولید می کند که غلظت خون بالا می رود.

علت ثانویه

 در مورد علت ثانویه وضعیت متفاوت است. زمانی که اکسیژن خون به زیر سطح مشخص خودش برسد، شما علائمی پیدا می کنید. مثلاً دچار گیجی، بی قراری، سردرد و تنگی نفس می شوید. حدود ۹۰ درصد کسانی که به خاطر غلظت خون به بهترین دکتر قلب تهران مراجعه می کنند، افرادی هستند که غلظت خون به خاطر علت ثانویه دارند. زیرا اکسیژن کافی به بافت های بدن و اندام آنها نمی رسد. کمبود اکسیژن رسانی در بافت های بدن با افزایش تولید گلبول قرمز جبران می‌ شود و همین باعث می‌ شود که غلظت خون بالا برود.

بیشتر بخوانید: زمان سی پی آر

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
تنگی دریچه سه لتی چیست؟

علائم غلظت خون

در واقع شما علاوه بر اینکه باید علت ها و و موارد عامل ایجاد غلظت خون را بدانید، باید با علائم آن هم آشنا شوید تا اگر آن را داشتید، هرچه سریع تر پیگیری کنید و ببینید که علت از کجاست. علائم غلظت خون شامل موارد زیر است:

1.     مشکلات تنفسی و تنگی نفس

2.     عرق خیلی زیاد

3.     تشنج

4.     مشکلات مربوط به بینایی یا مشکلات تکلم

5.     حالت تهوع و استفراغ زیاد

6.     احساس ضعف عمومی در بدن و اندام ها

7.     درد شدید در نواحی مختلف از جمله شکم که معمولا بعد از صرف غذا افزایش پیدا می‌ کند

8.     وجود خون در ادرار

9.     تب

10.نفخ

11.اسهال

12.مدفوع خونی

13.فشار خون بالا

کلام آخر

طبق توضیحات ارائه شده، شما متوجه شدید که غلظت خون چه علتی دارد. یعنی فهمیدید که چه چیزهایی می تواند باعث افزایش تولید گلبول قرمز و افزایش غلظت خون بشود. ما در این مقاله در مورد علت ها و علائم غلظت خون با شما صحبت کردیم تا سریع تر بتوانید جلوی این اتفاق را بگیرید و از پیشرفت آن پیشگیری کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + سه =