پراسوگرل چیست و چه تاثیری در بهبود بیماری قلبی دارد؟

پراسوگرل چیست و چه تاثیری در بهبود بیماری قلبی دارد؟

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

پراسوگرل چیست ؟پراسوگرل که نام دیگر آن آفینت است، یک داروی ضد پلاکتی است که از تجمع پلاکت‌های موجود در جریان خون و تشکیل لخته‌ های خون جلوگیری می‌کند. این دارو همچنین برای جلوگیری از لخته شدن خون در افراد مبتلا به سندرم حاد کرونری که تحت یک عمل جراحی پس از حمله قلبی یا سکته اخیر هستند و در افراد مبتلا به اختلالات خاص استفاده می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب مصرف این دارو آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص اکوکاردیوگرافی قلب

پراسوگرل چیست و چه تاثیری در بهبود بیماری قلبی دارد؟

اهمیت جلوگیری از تشکیل لخته و مهار پلاکت ها

در خون سلول های چسبنده ای به نام پلاکت وجود دارد. هنگامی که پوست برش داده می شود، پلاکت ها به یکدیگر می چسبند یا به اصطلاح لخته می شوند تا زخم را ببندند. گاهی اوقات پلاکت ها در داخل یک سرخرگ به یکدیگر می چسبند که این امر ترومبوز نامیده می شود. اگر ترومبوز در رگ خونی اطراف قلب ایجاد شود، جریان خون به قلب کاهش می یابد.

اصطلاح سندرم حاد کرونری ACS طیفی از اختلالات ناشی از این مشکل اساسی را در بر می گیرد و شامل حملات قلبی و نوعی درد قفسه سینه به نام آنژین ناپایدار می شود. اگر قبلاً به دلیل اینکه دچار حمله قلبی شده اید یا به دلیل ابتلا به آنژین ناپایدار به روشی برای باز کردن یک شریان مسدود شده در قلب خود نیاز دارید، در طول عمل یک داروی ضد پلاکت مانند پراسوگرل برای شما تجویز می شود.

برای برخی از افراد مبتلا به بیماری ACS، مناسب ترین درمان، قرار دادن استنت برای بازگرداندن جریان خون  در شریان مسدود شده یا باریک است. استنت مانند یک لوله سیمی است که از رگ خونی پشتیبانی می کند. پس از قرار دادن استنت در بدن، داروهای ضد پلاکت به طور معمول توسط پزشک معالج تجویز می شود.

این نوع داروها چسبندگی پلاکت ها را کاهش می دهند و این امر از چسبیدن پلاکت ها به داخل شریان و تشکیل لخته (ترومبوز) پیشگیری می کند. پراسوگرل یکی از این دارو های ضد پلاکت است که پزشک همراه با آن آسپرین را تجویز می‌ کند تا مصرف کنید.

پراسوگرل چیست و چه تاثیری در بهبود بیماری قلبی دارد؟

آیا پراسوگرل باعث بهبود بیماری های قلبی می شود؟

برای دریافت پاسخی واضح و روشن به این سوال ابتدا باید مزایا و معایب مصرف این دارو را بیشتر تشریح کنیم. همان طور که اشاره شد این دارو جهت درمان عوارض برخی از بیماری های قلبی تجویز می شود و تاثیرات مثبتی بر کنترل و بهبودی نسبی بیماران قلبی عروقی دارد. برای درک بیشتر اهمیت مصرف داروی پراسوگرل در درمان و بهبود عوارض قلبی و نیز آشنایی با مضرات آن، به مزایا و معایب این دارو توجه کنید. مزایا و معایب داروی پراسوگرل به ترتیب شامل موارد زیر هستند:

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
اکوکاردیوگرافی داپلر چیست؟

آیا پراسوگرل باعث بهبود بیماری های قلبی می شود؟

مزایا:

از مزایای این دارو می توان موارد زیر را نام برد.

  • داروی پراسوگرل به صورت چشمگیری از تشکیل لخته بر روی استنت در قلب شما جلوگیری می کند و این امر می تواند باعث جلوگیری از حمله قلبی دیگر شود.

  • برای جلوگیری از انسداد استنت قلب بهتر از کلوپیدوگرل عمل می کند.

  • این دارو در یک فرم عمومی در داروخانه ها موجود است.

معایب:

در کنار مزایای هر دارو، معایبی هم همراه است. از معایب مصرف این دارو عبارت اند از:

  • افینت در مقایسه با کلوپیدوگرل (پلاویکس)، باعث خونریزی شدید تری می شود.

  • این دارو فقط برای افرادی است که در قلب خود استنت دارند.

  • برای افرادی که سابقه سکته مغزی یا مینی سکته مغزی TIA)) دارند، از این دارو نباید استفاده شود.

  • داروی پراسوگرل در اکثر افراد بالای 75 سال نباید استفاده شود.

نکات مهم مصرف پراسوگرل

قبل از مصرف پراسو گرل باید از نکات زیر اطلاع داشته و آن ها را رعایت کنید.

  • افینت یا همان (پراسوگرل) را هر روز در زمان مشخصی مصرف کنید.از دست دادن یک دوز یا قطع ناگهانی این دارو می تواند سبب ایجاد لخته در استنت شما شده که در این صورت می تواند باعث حمله قلبی شود.

  • زمانی که پراسوگرل را را با آسپرین روزانه مصرف می کنید، بهترین اثر را دارد.

  • پراسوگرل مانند تمام دارو های رقیق کننده خون، می تواند سبب خونریزی یا کبودی غیر منتظره شود.شما باید با پزشک معالج خود در مورد چگونگی مراقبت از مشکلات جدی خونریزی صحبت کنید.

  • از مصرف دارو های NSAID مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا ناپروکسن (Aleve) و… خودداری کنید.مصرف این دارو ها احتمال خونریزی شما را بیشتر می کنند.

  • برای تب یا درد، می توانید استامینوفن (تیلنول) مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: مراکز انجام اکو قلب

نکات مهم مصرف پراسوگرل

پراسوگرل سخن آخر

در این گفتار اطلاعاتی پیرامون داروی پراسوگرل و عوارض و مزایای آن بیان شد. این دارو با مهار پلاکت ها از تشکیل لخته های خون در بافت های حساس مانند رگ های قلبی جلوگیری می کند. انسداد رگ ها در اثر تشکیل لخته خون ممکن است سبب انفراکتوس یا حتی مرگ شود. این دارو با مکانیسم اثر توضیح داده شده، نقش موثری در جلوگیری از ایجاد لخته در عروق دارد. در صورت مصرف درست و به اندازه این دارو می توان از عوارض ناخواسته آن تا حد قابل توجهی پیشگیری کرد.

2 پاسخ
  1. Avatar
    عنایت گفته:

    سلام دو سال پیش بای پس کرده ام و بیست روز پیش هم از استند مجبور به استفاده شده ام سه عدد. از پرآسو گرل روزی یک عدد استفاده میکنم بعد از استند دچار خواب آلودگی هستم و وقتی میخواهم بخوابم دچار ترس و آشوب شده بیدار می شوم
    از داروهای زیادی استفاده میکنم ولی تنها دارویی که بعد از استند به لیست دارواهایم اضافه شده و این حالت را پدید آورده همین پاسو گرل شاید باشد بنظر

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 15 =