بیماری های کرونری قلب

بیماری های کرونری قلب :قلب به عنوان یک عضو حیاتی و مهم همیشه باید تحت نظر باشد، زیرا اگر کوچک ترین مشکلی در آن به وجود بیاید، روی تمام اعضای بدن اختلال ایجاد می‌ شود. در نتیجه خیلی از شما به دنبال این هستید که به مراکز انجام اکو قلب تهران مراجعه کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید تا خیالتان از بابت قلب راحت باشد.

یکسری بیماری‌ ها به عنوان بیماری های کرونری قلب هستند که شاید خیلی از شما نام آنها را شنیده باشید اما در این زمینه اطلاعات کافی ندارید که ما آنها را برایتان توضیح خواهیم داد.

منظور از عروق کرونر قلبی چیست؟

شریان ها و رگ های کرونری در قسمت بیرونی قلب واقع شده‌اند و به طور کل سه شریان اصلی را تشکیل می‌ دهند که دو عدد از آنها شریان کرونر اصلی چپ هستند که یک شریان کرونری راست هم از آئورت جدا می شود.

عروق کرونری در کنار یکدیگر داخل شیار کرونر قلب را دور می‌زنند و به شاخه های کوچکتر تقسیم می گردند که همگی به سمت نوک قلب جهت میگیرند. خون داخل هر رگ از داخل ورید های قلبی عبور کرده و به سمت سینوس کرونر تخلیه می گردد.

نکته مهمی که باید دقت کنید  این است که توزیع خون در شریان های کرونر بسیار اهمیت دارد. در واقع در افراد مختلف خونرسانی به بخش مشخصی از قلب از طریق عروق کرونری به صورت متفاوت صورت می گیرد.

بیماری های کرونری قلب

مسئله این است که خیلی‌ ها به بیماری های کرونری قلب دچار می‌ شوند. اگر شما به بهترین دکتر قلب تهران مراجعه کنید، او می تواند تایید کند که به این بیماری مبتلا هستید یا نه اما سوال اینجاست که دقیقا این بیماری ها چگونه هستند.

عضله قلب باید به طور دائم اکسیژن دریافت کند. شریان‌ های کرونری که در بالا برایتان توضیح دادیم، بعد از اینکه از خون پر می شوند، خونرسانی را آغاز می‌ کنند. بیماری عروق کرونر باعث تنگ شدن یک یا چند از شریان ها می شود که باعث می شود انسدادی در جریان خون به وجود بیاید.

زمانی که جریان خون از طریق عروق کرونر محدودیت پیدا کند، میوکارد قلب مختل می‌ شود و بیماری عروق کرونر اتفاق می‌ افتد. گاهی اوقات تجمع پلاک داخل پوشش داخلی شریان باعث انسداد یا باریک شدن آن می‌ شود که اولین علت برای تنگی عروق کرونر است. البته علل دیگری هم می تواند وجود داشته باشد که مثلاً ناهنجاری مادرزادی عروق کرونر جزو آنهاست.

حمله قلبی هم زمانی اتفاق می‌ افتد که نیازهای متابولیک بافت از طریق خون رسانی به میوکارد رخ ندهد. زمانی که فرد به سندرم حاد کرونری مبتلا باشد، در داخل یک شریان کرونر یک انسداد ناگهانی رخ می دهد، خونرسانی کم می شود یا به طور کامل قطع می گردد و مشکلی با عنوان ایسکمی رخ می دهد که به آن عدم خونرسانی به بافت هم گفته می شود.

اگر جریان خون تا حد زیادی کم شود یا بیشتر از چند دقیقه این قطعی خونرسانی طول بکشد، بافت قلب از بین می رود و می میرد که به آن حمله قلبی یا آنفارکتوس میوکارد گفته می شود.

تنگی عروق کرونر که می‌ تواند عامل بیماری ها و مشکلات مختلفی باشد، از طریق آنژیوگرافی، سی تی اسکن نوار قلبی و اکوکاردیوگرافی قابل بررسی است.

علائم بیماری های کرونری قلب

علائم مختلفی هستند که شما از طریق آنها می توانید متوجه شوید عروق کرونر گرفتگی دارند یا نه که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر است:

احساس سنگینی یا فشار روی قفسه سینه

تعریق زیاد

درد قفسه سینه همراه با حالت تهوع

درد بازوی چپ

عرق سرد

تنگی نفس

خستگی

درد فک

درد شکم

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ قلب عضو حیاتی و بسیار مهمی است که حتماً باید از آن مراقبت شود. در نتیجه شما باید اطلاعات تان را در این زمینه بالا ببرید و راجع به مشکلات مختلف از جمله بیماری های کرونر قلب اطلاعات کافی داشته باشید و همچنین اگر مشکلی پیش آمد، به فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران مراجعه کنید که ما دکتر جوزانی را به شما معرفی کردیم که می تواند یک تشخیص دقیق و اصولی داشته باشد و به دنبالش یک راهکار درمانی مناسب برایتان ارائه دهد.