نقایص مادرزادی قلب مانند سوراخ قلب

نقایص مادرزادی قلب مانند سوراخ قلب

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

نقایص مادرزادی قلب مانند سوراخ قلب: مشکلات قلبی خیلی متنوع و گسترده هستند و هنوز نیاز است که مطالعات تکمیلی روی آن ها صورت بگیرد تا متوجه شویم در حقیقت این نقایص از کجا نشأت می گیرند. یکی از مواردی که خیلی زیاد تجربه می شود، نقایص مادرزادی قلب مانند سوراخ قلب است که شاید خیلی از شما به آن مبتلا باشید اما در مورد آن اطلاعات کافی نداشته باشید. ما در این مقاله کارتان را راحت تر کردیم. پس علاوه بر اینکه باید به بهترین دکتر قلب تهران مراجعه کنید، باید اطلاعات پایه و اساسی هم از قبل داشته باشید.

نقص مادرزادی قلبی چیست؟

زمانی که  قلب یا رگ های خونی نزدیک به قلب، قبل از تولد به اندازه کافی و به شکل طبیعی رشد نداشته باشند، نقص مادرزادی قلب اتفاق می‌افتد. بیشتر این نقص ها باعث می شوند که جریان خون غیر طبیعی داخل قلب وجود بیاید یا جریان خون داخل قلب و عروق دچار انسداد و گرفتگی شوند و عملکرد قلب حالت طبیعی نداشته باشد.

گاهی مشکلات خیلی ساده هستند و نیاز به درمان‌ های خاص پیدا نمی کنند اما اگر پیچیدگی داشته باشند، شما حتما باید آنها را تحت درمان فوری قرار دهید. یعنی ممکن است کودک در یک دوره چند ساله چندین عمل قلب نیاز داشته باشد تا نقص قلبی مادرزادی برطرف شود.

نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که نقص مادرزادی قلب تقریباً در یک درصد نوزادان اتفاق می افتد اما خطر مرگ ندارد. یعنی خیلی از این افراد تا بزرگسالی هم زندگی طبیعی خود را پیش می برند. علت ایجاد این نقایص هم معمولاً ناشناخته است اما چیزی که بیش از همه روی آن تاکید می شود، این است که عفونت ویروسی در بدن مادر می تواند چنین اتفاقی را رخ بدهد. گاهی اوقات مصرف الکل یا مواد مخدر در دوران حاملگی هم می تواند عامل ایجاد چنین مشکلی شود.

نقص مادرزادی قلبی چیست؟

نقایص مادرزادی قلب مانند سوراخ قلب

سوراخ قلب به عنوان نقص مادرزادی قلبی

یکی از نقایص مادرزادی قلب، سوراخ قلب است که به آن نقص سپتوم هم گفته می‌ شود. یعنی در دیواره یا سپتوم قلب، هنگام تولد، یک سوراخ وجود دارد که جزو دیوار در قلب است که باعث جدا شدن سمت راست و سمت چپ قلب می شود و موجب می شود که خون در دو طرف قلب با یکدیگر ترکیب شود. یعنی خون حاوی اکسیژن و مواد مغذی با خون بدون اکسیژن ترکیب می گردد. اگر شما به فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران مراجعه کنید، شرایط را دقیق تر برایتان بررسی می کند.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
اکوکاردیوگرام یا اکو قلب

علائم سوراخ در قلب

سوراخ در قلب به عنوان یکی از نقایص رایج مادرزادی تلقی می شود و خیلی از نوزادان با این نقص متولد می شوند و هیچ علامت و نشانه ای در آنها نمی بینیم تا اینکه به سن بزرگسالی می رسند و علائم ظهور می کند که شامل موارد زیر هستند:

  • ورم پا یا ورم شکم
  • آریتمی یا ضربان قلب به صورت نامنظم
  • خستگی زیاد
  • تنگی نفس مخصوصاً در حین ورزش
  • سوفل قلب که همان صدای غوغایی است که از طریق گوشی پزشکی قابل شنیدن است
  • تپش قلب

عوامل خطر سوراخ شدن قلب

اگر به این قضیه مشکوک باشید، شما را به مراکز انجام اکو قلب تهران می فرستند تا مطمئن شوند چنین مشکلی دارید یا خیر.‌ در حقیقت سوراخ شدن فشار وارد شده به قلب را بالا می برد و در دوران حاملگی نباید چنین مشکلی وجود داشته باشد یا اگر وجود دارد، باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد تا چنین مشکلی در نوزاد به وجود نیامده باشد که این عوامل خطر شامل موارد زیر می شود:

  • مصرف مواد مخدر مثلاً کوکائین
  • مصرف تنباکو یا الکل
  • بیماری دیابت
  • بیماری لوپوس
  • ابتلا به عفونت سرخجه آلمانی که در چند ماه اول حاملگی حتماً باید زیر نظر باشد
  • استفاده از بعضی از داروها مثلاً داروی ضد تشنج یا دارو برای اختلالات خلقی و رفتاری فرد
عوامل خطر سوراخ شدن قلب

نقایص مادرزادی قلب مانند سوراخ قلب

کلام آخر

نقایص مادرزادی قلب مانند سوراخ قلب، اگر در همان دوران نوزادی تشخیص داده شود، تحت عمل جراحی قرار می گیرد اما گاهی اوقات فرد متوجه این قضیه نمی شود و هیچ پیامدی هم وجود ندارد و گاهی در سن بزرگسالی علائم ظاهر می شوند. در چنین حالتی باید حواستان به این علائم باشد تا هرچه سریع‌تر آن را پیگیری کنید و بتوانید مشکل را برطرف کنید که ما در این مقاله راجع به این نقص به طور کامل برایتان توضیح دادیم. برای تعیین وقت با دکتر جوزانی و بررسی این مشکل می توانید به صفحه اصلی سایت دکتر جوزانی مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + شانزده =