انواع مشکلات قلبی در دوران بارداری و بعد آن

انواع مشکلات قلبی در دوران بارداری و بعد آن

5/5 - (1 امتیاز)

بدن زنان باردار دردوران بارداری نسبت به سایر مواقع بسیار در معرض آسیب خواهد بود و این احتمال وجود دارد که بسیاری از بیماری هایی که قبلا اثری از آن ها نبود به تدریج خود را نشان دهند. ازجمله بیماری هایی که در دوران بارداری شدت می یابد می توان بیماری قلبی را نام برد. با توجه به وجود جنین در دوران بارداری قلب زنان باردار دوبرابر فعالیت می کند که این امر سیستم قلبی، فشار و گردش خون را تحت تاثیر خود قرار می دهد. انواع مشکلات قلبی در دوران بارداری وجود که دارد که در زنان باردار ایجاد نگرانی و استرس می کند.

انواع مشکلات قلبی در دوران بارداری و بعد آن در مادران کدامند؟

مراقبت از خود در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد که این امر در رشد و تکامل نوزدان نقش بسزایی دارد. بنابراین زنان باردار اگر زمینه ی بیماری قلبی را داشته باشند احتمال شدت گرفتن این بیماری در دوران حاملگی به اوج خود خواهید رسید و برای آن ها ایجاد مشکل خواهد کرد.انواع مشکلات قلبی در دوران بارداری وجود دارد که بسیار نگران کننده است به این دلیل که در این شرایط قلب بیش از هر دوره ای بسیار کار می کند و احتمال بروز نارسایی قلبی وجود دارد. با این اوصاف بررسی شرایط سلامت مادر قبل از دوران حاملگی اهمیت زیادی دارد که باید جدی گرفته شود. بناباین با شناخت انواع مشکلات قلبی در دوران بارداری می توان زندگی مادر و نوزاد را بهبود بخشید.

شناخت انواع مشکلات قلبی دوران حاملگی

شناخت انواع مشکلات قلبی در دوران بارداری

مشکلات قلبی در زنان باردار انواع متنوعی می باشد که البته در دو دسته جای می گیرد. این بدین معنی است که برخی از افراد قبل از دوران بارداری دچار مشکلات قلبی و عروقی بوده اند و دسته دوم نیز شامل زنان بارداری است که پس از دوران بارداری به بیماری قلبی و عروقی دچار می شوند.اما ممکن است این سوال ایجاد شود که آیا پس از دوران بارداری نیز ممکن است مشکلات قلبی نیز پیش بیاید؟

  • مشکلات قلبی قبل از دوران بارداری
  • فشار خون بالا
  • نارسایی قلبی
  • بیماری دریچه‌ای قلب
  • شرایط آریتمی مزمن
  • بیماری‌های قلبی ژنتیکی
  • سابقه قبلی پیوند قلب

همان طور که بیان کردیم زنان باردار بیشتر در معرض بیماری های قلبی خواهند بود و عوارض جدی را در مادر و نوزاد ایجاد می کند. در برخی از موارد بیماری قلبی در دوران بارداری ممکن است منجر به مرگ مادر و نوزاد شود. بنابراین با جدی بودن این مساله غربالگری قلب و چکاپ منظم سلامت بدن را به خوبی جدی بگیرید به این دلیل که تشخیص زود هنگام موجب برنامه های درمانی موثر بر بیماری قلبی می شود.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
هماتوم چه زمانی خطرناک است؟ دوران بارداری بیشتر مراقب باشید

اما ممکن است این سوال ایجاد شود که در دسته دوم آپس از دوران بارداری چه مشکلات ممکن است برای قلب پیش بیاید؟

بیماری های قلبی پس از دوران بارداری

  • ایسکمی قلب
  • روماتیسم قلبی
  • کاردیومیوپاتی هنگام زایمان
  • مشکلات فشار خون بارداری از جمله اکلامپسی و پره اکلامپسی

 

علائم و نشانه‌های بیماری قلبی در طی دوران بارداری کدامند؟

اگر قبل از دوران بارداری، پزشک و کادر درمان از سوابق بیماری قلبی شما اطلاع داشته باشند بنابراین پیش بینی های لازم در مورد این بیماری را انجام می دهند و تاززمان تولد نوزاد در کنار شما خواهند بود تا زایمان با کمترین ریسک طی شود. اما اگر مادر سابقه ای از بیماری قلبی نداشته باشد که کار راحت تر خواهد بود و نیاز به هیچ نگرانی نیست. از علائم و نشانه های بیماری قلبی در زنان باردار می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. سرگیجه
  2. خستگی های شدید
  3. سخت نفس زدن
  4. وجود فشار و درد در قفسه سینه
  5. ایجاد تورم در اندام های بدن
  6. غش کردن به دفعات
  7. تنفس سخت در پوزیشن درازکش
  8. تپش قلب بالا
  9. اختلال در خواب به دلیل تنگی نفس
  10. نفس‌های سریع و منقطع
  11. وجود درد یا فشار در قفسۀ سینه
  12. ایجاد تورم در اندام‌ها

البته برخی از علائم نظیر سرگیجه و خستگی در دوران بارداری طبیعی است که نیاز نیست مضطرب شوید و در صورت بروز برخی از تشانه های دیگر بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

علائم و نشانه‌های بیماری قلبی در طی دوران بارداری کدامند؟

عوامل موثردر بروز بیماری های قلبی در دوران بارداری

اما با این تفاسیر شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که چه عواملی موجب بروز بیماری قلبی در دوران بارداری می شود؟
در پاسخ به این سوال می توان این طور بیان کرد که عوامل زیادی است که زنان بارار را در معرض انواع مشکلاتت قلبی در دوران بارداری قرار می دهندکه عبارت اند از:

نژاد

جالب است بدانیدوالدین سیاه پوست نسبت به والدین سفید پوست چندین برابر در معرض بیماری های قلبی هستند که این امر ناشی از نابرابری در مراقبت های بهداشتی خواهد بود. البته با توجه به اینکه نژاد سیاه پوست در کشورمان نیست اما حاشیه نشین ها در اطراف شهرها و استان ها و مناطق محروم به دلیل بی عدالتی در دریافت خدمات بهداشتی بیشتر در معرض بیماری قلبی خواهند بود!

سن

زنان باردار که سن آن ها بیش تر از 40 سال است نسبت به زنان جوان تر بیشتر در معرض بیماری های قلبی خواهند بود.

فشار خون بالا

داشتن فشار خون بالا در دوران بارداری به عنوان یک رویداد قلبی در طول یا بعد از بارداری افزایش می یابد.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
درامان ماندن از بیماری های قلبی

چاقی

زنان باردار که قبل و در طول بارداری دچار چاقی هستند نیز بیشتر در معرض انواع مشکلات قلبی در دوران بارداری خواهند بود.

  • آیا بارداری برای افرادی که دچار بیماریهای قلبی هستند خطرناک است؟
    بسیاری از مادران قبل از دوران بارداری زیر نظر پزشک و روند درمانی خود نیز می توانند دوران بارداری را پشت سر بگذرانند و فرزند سالمی به دنیا بیاورند. البته دوران بارداری بسیار حساس است که برای افرادی که زمینه ی بیماری قلبی دارند وضعیت کمی متفاوت تر خواهد بود و باید زیر نظر پزشک این دوران را سپری کنند و در صورت لزوم داروهایی که توسط پزشک با توجه به شرایط دوران بارداری تجویز می شود را به طور مستمر مصرف کنند.

درمان بیماری قلبی در بارداری

درمان بیماری قلبی در بارداری چگونه است؟

درمان انواع مشکلات قلبی دوران حاملگی به عواملی همچون زمان آشکار شدن، علت ها و علائم این بیماری دارد. بنابراین اگر از قبل سابقه بیماری قلبی را داشته باشید باید در طول دوران بارداری تحت نظر باشید. با توجه به اینکه بارداری دوران بسیار حساس و پر خطری است باید مراقبت های بیشتری را دریافت کنید تا در نهایت زایمان موفقی داشته باشید و نوزادتان سالم به دنیا بیاید. البته افرادی هم که در دوران بارداری دچار مشکلات قلبی می شوند در کنار پزشک زنان و زایمان باید زیر نظر متخصص قلب نیز باشند. در واقع متخصص قلب با معاینه و پیگیری بیماری قلبی در شما با توجه به حامله بودن شما داروهای مناسب و بی ضرر را تجویز می کند.دریافت کنید تا در نهایت زایمان موفقی داشته باشید و نوزادتان سالم به دنیا بیاید. البته افرادی هم که در دوران بارداری دچار مشکلات قلبی می شوند باید در کنار پزشک زنان و زایمان زیر نظر متخصص قلب نیز باشند. در واقع متخصص قلب با معاینه و پیگیری بیماری قلبی در شما با توجه به حامله بودن شما داروهای مناسب و بی ضرر را تجویز می کند.

کلام آخر درباره مشکلات قلبی دوران بارداری

از بیماری هایی که در دوران بارداری شدت می یابد می توان به بیماری قلبی اشاره کرد. با توجه به وجود جنین در دوران بارداری قلب زنان باردار دوبرابر فعالیت می کند که این امر سیستم قلبی، فشار و گردش خون را تحت تاثیر خود قرار می دهد. انواع مشکلات قلبی در دوران بارداری وجود که دارد که در زنان باردار ایجاد نگرانی و استرس می کند. دوران بارداری یکی از دوران های حساس برای همه زنان خواهد بود بنابراین افرادی که قبل از دوران حاملگی یا در طول این دوران دچار انواع مشکلات قلبی می شوند نیاز است به متخصص قلب نیز مراجعه کنند و دوران بارداری خود را در کنار پزشک متخصص قلب سپری کنند.

با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
چگونه متوجه بیماری قلبی کودکان می شوند؟

سوالات متداول درباره انواع مشکلات قلب در دوران بارداری و بعد آن در مادران

1-در افرادی که دچار بیماری های قلبی هستند زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

برای برخی زنان بارداری که دچار بیماری های قلبی هستند زایمان طبیعی بیشتر از سزارین توصیه می شود. و مشکلی برای مادر و نوزاد به وجود نمی آورد که البته سرازین نیز باید زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد.

2- آیا پیگیری درمان بیماری قلبی زیر نظر پزشک متخصص قلب در دوران بارداری باید انجام گیرد؟

بله، افرادی که در دوران بارداری دچار علائم بیماری های قلبی هستند باید برای تشخیص و درمان بیماری به پزشک متخصص قلب مراجعه کنند و البته از خوردن داروهای قلبی به صورت سرخود نیز اجتناب کنند.

3- عوارض قرص ضد باردارى براى بیماران قلبى چیست؟

مصرف قرص ضد بارداری در زنانی که سابقه بیماری قلبی و عروقی دارند باید زیر نظر پزشک انجام گیرد.

4-عوارض بیماری قلبی چه اثری بر جنین خواهد داشت؟

جنین مادری که دچار بیماری قلبی است بیشتر در معرض بیماری ها و مشکلاتی نظیر محدودیت رشد، زایمان زودرس و اختلات قلبی ارثی خواهد بود از طرفی این عوارض خطر مرگ و میر مادر و نوزاد را در دوران بارداری افزایش خواهد داد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + هجده =