اعتیاد به آلپرازولام

اعتیاد به آلپرازولام

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

اعتیاد به آلپرازولام: داروهای مختلفی هستند که بعد از مصرف آنها شما حس آرامش پیدا می کنید. یعنی شبیه به مواد مخدر عمل می کنند و حس آرامش را در شما به وجود می‌آورند اما این آرامش دائمی نیست و بعد از مدتی دوباره نیاز به مصرف همان پیدا می کنید.

با این تفاوت که سطح بیقراری شما افزایش پیدا می‌ کند و این دقیقاً همان اتفاقی است که در اعتیاد برای شما رخ می دهد. در این مقاله تصمیم گرفتیم که راجع به اعتیاد به آلپرازولام صحبت کنیم که خیلی از متخصصان و بهترین دکتر قلب تهران هم در این باره صحبت هایی داشته اند. با ما همراه باشید.

آلپرازولام چیست؟

آلپرازولام که به نام زاناکس هم شناخته می شود‌، یک قرص قوی است که از آن برای درمان اختلال اضطراب و بی خوابی و هراس استفاده می کنند. اگر شما آن را در مدت زمان طولانی استفاده کنید، به آن اعتیاد پیدا می کنید. در واقع آن را در دسته بندی داروهای روانپزشکی تجویز می کنند. ۷۰ درصد کسانی که به زاناکس یا آلپرازولام اعتیاد دارند، در مصارف اولیه هیچ اطلاعاتی در مورد اعتیاد آور بودن این دارو نداشتند.

آلپرازولام چیست؟

اعتیاد به آلپرازولام

اعتیاد به آلپرازولام

بعد از اینکه مدت زمانی از مصرف آلپرازولام سپری می شود‌ بدن در برابر آن مقاومت زیادی نشان می دهد و برای اینکه بدن بتواند اثرات مورد نظر این دارو را ایجاد کند، نیاز دارد که دوز بالاتر از آن را مصرف کند؛ تا جایی که شما به طور کامل به آن احتیاج پیدا می کنید.

 در واقع میزان مصرف فرد معتاد به این دارو ممکن است در طول روز بین ۲۰ تا ۳۰ قرص باشد. اگر شما به عنوان فرد مصرف کننده تصمیم بگیرید، آلپرازولام را به طور کامل کنار بگذارید، یکسری اثرات در بدن شما ایجاد می شود؛ دقیقاً مانند زمانی که می‌‌خواهید اعتیاد را ترک کنید. مثلاً بی حسی، بی خوابی، رعشه و لرزش به وجود می‌ آید که بعد از قطع دارو تشدید پیدا می‌کند.

علائم اعتیاد به آلپرازولام

اگر میخواهید علائم رفتاری اعتیاد به  آلپرازولام را بدانید‌ باید آن را در موارد زیر جستجو کنید:

  •         شما مسئولیت های روزانه خودتان را در محیط مدرسه، دانشگاه، خانواده یا کار نادیده می گیرید.
  •         در صورتی که به ترک آن تمایل داشته باشید، باز هم نمی‌ توانید آن را قطع کنید.
  •          به کارهایی که قبلا علاقه داشتید، دیگر علاقه ندارید.
  •           نسبت به مصرف این قرص دچار وسواس می شوید و می ترسید که دیگر به آن دسترسی نداشته باشید.
  •           روی مقدار دوز مصرفی آن کنترل ندارید.

ترک اعتیاد به آلپرازولام

اگر متوجه شدید به هر دلیلی به آلپرازولام اعتیاد پیدا کرده اید، باید به پزشک مراجعه کنید. فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران هم راجع به اعتیاد به این قرص و اثرات منفی آن روی بدن صحبت هایی داشته است. به هر حال شما باید وابستگی به این دارو را از بین ببرید و بدون نظارت و مشورت با پزشک متخصص نباید این کار را بکنید‌.

در واقع باید همان کاری را بکنید که برای ترک اعتیاد و الکل انجام می دهند اما اگر خودتان بخواهید خودسرانه و بدون مشورت پزشک اقدام به ترک اعتیاد بکنید، ممکن است اتفاقاتی مثل تشنج اتفاق بیفتد و حتی عامل مرگ باشد. در نتیجه ترک این دارو باید به صورت تدریجی باشد. یعنی کم کم باید دوز دارو کاهش پیدا کند و شما از یک مصرف کننده دائمی به یک مصرف کننده مقطعی تبدیل شوید.

بیشتربخوانید: تاثیر آلپرازولام بر قلب ، آیا مصرف خودسرانه خطرناک است؟

اعتیاد به آلپرازولام

علائم اوردوز بر اثر مصرف آلپرازولام

زمانی که شما به این دارو اعتیاد پیدا می کنید، ممکن است علائم اوردوز در شما مشاهده شود، زیرا بیش از حد اقدام به مصرف آن می کنید. علائم اوردوز بر حسب مصرف این دارو شامل موارد زیر است:

  •           احساس پیری
  •          گیجی و سردرگمی
  •          ضربان قلب خیلی آرام و پایین
  •          تنفس خیلی سخت و دشوار
  •          خواب‌آلودگی خیلی شدید و زیاد
  •          ضعف بدن و اندام ها
  •           از دست دادن تعادل بدن
  •           بیهوشی و غش کردن
  •          ضعف در ماهیچه ها

کلام آخر

طبق توضیحاتی که در این مقاله برایتان ارائه دادیم، متوجه شدید که اعتیاد با الپرازولام می تواند برای افرادی که بی رویه آن را استفاده می‌کنند، رخ بدهد و هم می‌تواند عوارض جبران ناپذیر را به وجود بیاورد. در نتیجه شما باید حواستان را جمع کنید که بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده نکنید. از طرفی اگر می خواهید اعتیاد خود به این دارو را از بین ببرید، باید باز هم زیر نظر پزشک باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − پنج =