سندروم قلب شکسته، آشنایی با علائم و راه های درمان آن

سندرم قلب شکسته، آشنایی با علائم و راه های درمان آن

لطفاپس از مطالعه امتیاز دهید

سندروم قلب شکسته، آشنایی با علائم و راه های درمان آن برای بساری از افراد نا شناخته است هدف ما در این مقاله ارائه اطلاعات کامل در این مورد است.توجه داشته باشید که مراجعه به بهترین متخصص قلب و تشخیص سریع این مشکل بسیار مهم است پس باید نسبت به تمام علائم غیر عادی که مشاهذه می کنید بی تفاوت نباشید.

سندروم قلب شکسته، آشنایی با علائم  آن

سندرم قلب شکسته وضعیتی است که اغلب در هنگام استرس رخ می دهد. به عنوان مثال، مرگ یکی از عزیزان می تواند آن را تحریک کند. صدمات ناشی از تصادف یا جراحی نیز می تواند عاملی برای سندرم قلب شکسته باشد.

با این سندرم، فرد دچار درد قلبی می شود یا احساس می کند در حال حمله قلبی است. در این مقاله با علائم سندرم قلب شکسته، علت، پیشگیری و درمان این سندرم و تفاوت آن با حمله قلبی آشنا می شویم.

سندروم قلب شکسته، آشنایی با علائم و راه های درمان آن

علائم سندروم قلب شکسته چیست؟

سندروم قلب شکسته، آشنایی با علائم و راه های درمان آن بسیار مهم است، علائم سندرم قلب شکسته مشابه علائم حمله قلبی است و شامل موارد زیر است:

  • درد قفسه سینه
  • دشواری در تنفس

درد در قلب می تواند نشانه ای از سندرم قلب شکسته باشد. بنابراین مراقبت از آن و مراجعه به مرکز فوریت های پزشکی در صورت بروز هرگونه درد در ناحیه قفسه سینه بسیار مهم است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد قفسه سینه، تپش قلب یا تنگی نفس دارید، بلافاصله پس از هر رویداد استرس زا به مرکز فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

دلایل سندرم قلب شکسته چیست؟

علل اصلی و خاص سندرم قلب شکسته کشف نشده است. اما به نظر می رسد افزایش ترشح هورمون های استرس مانند آدرنالین می تواند به طور موقت به قلب برخی افراد آسیب برساند. مشخص نیست که چگونه این هورمون ها آسیب می رسانند یا چه چیزهای دیگری باعث سندرم های قلب شکسته می شود.

انقباضات موقت عروق کوچک یا بزرگ قلب ممکن است در بروز این سندرم نقش داشته باشد. به طور کلی، این سندرم به دلیل یک مشکل جسمی شدید یا رویداد عاطفی ایجاد می شود. در اینجا مواردی وجود دارد که می تواند بدن شما را تحریک کند:

  • شنیدن خبر فوت ناگهانی یکی از عزیزان;
  • آگاهی از وجود یک بیماری شدید و ترسناک؛
  • از دست دادن یا به دست آوردن مقادیر زیادی پول؛
  • قرار گرفتن در معرض خشونت خانگی؛
  • ورود به یک مهمانی غافلگیر کننده؛
  • از دست دادن شغل؛
  • اجبار به انجام کاری در مقابل جمع؛
  • طلاق؛
  • عوامل استرس زای فیزیکی مانند حملات آسم، تصادفات یا جراحی های جدی.
با مطالعه مقاله زیر از ما حمایت کنید
پیوند قلب و مراقبت های پس از آن

سندروم قلب شکسته، آشنایی با علائم و راه های درمان آن

تفاوت سندروم قلب شکسته با حمله قلبی چیست؟

در حملات قلبی، رگ های قلب به طور کامل یا تقریباً کامل مسدود می شوند. این انسداد به دلیل لخته شدن خون ناشی از رسوبات چربی در دیواره داخلی شریان (آترواسکلروز) است، اما در سندرم قلب شکسته با وجود کاهش جریان خون، انسدادی وجود ندارد.

 

درمان سندرم قلب شکسته چگونه است؟

هیچ درمان استانداردی برای این سندرم وجود ندارد. تا زمانی که مشکل فرد شناسایی نشود، از همان درمان های مفیدی که برای درمان استرس و حمله قلبی استفاده می شود، برای مشکل استفاده می شود. بسیاری از افراد تا بهبودی کامل در بیمارستان بستری می شوند. هنگامی که یک پزشک میتواند تشخیص قطعی سندرم قلب شکسته را بدهد، داروهای قلب مناسب آن را تجویز می کند.

در طول بستری شدن در بیمارستان، بیمار داروهایی مانند تعدیل کننده های انعقاد، بتا بلوکرها و مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) را برای کاهش فشار بر قلب و جلوگیری از حملات بیشتر دریافت می کند. اکثر بیماران در یک ماه یا بیشتر درمان می شوند. از پزشک خود در مورد مدت زمان مصرف دارو بپرسید.

بسیاری از افراد بعد از 6 ماه نیازی به داروی قلب ندارند. استراتژی هایی مانند آنژیوپلاستی، استنت گذاری یا جراحی که در درمان حملات قلبی مفید هستند برای درمان سندرم قلب شکسته استفاده نمی شوند. این روش ها به رفع کامل انسداد رگ و عروق کرونر کمک می کنند و هیچ نقشی در درمان این سندرم ندارند. اما آنژیوگرافی عروق کرونر می تواند به تشخیص علت درد قفسه سینه کمک کند.

پیشگیری از بروز مشکلات قلبی

گاهی اوقات سندرم قلب شکسته می تواند در مدت کوتاهی عود کند. به همین دلیل است که پزشکان درمان طولانی مدت با مسدودکننده های بتا یا داروهای مشابه را تجویز می کنند که عوارض جانبی هورمون های استرس بر قلب را کاهش می دهد. یکی از نکات کلیدی برای پیشگیری از سندرم قلب شکسته، کنترل و مدیریت استرس است.

ممکن است  به یکباره، سندرم عود کند. هیچ درمان خاصی برای جلوگیری از این امر وجود ندارد. بسیاری از پزشکان درمان طولانی مدت با مسدود کننده های بتا یا داروهای مشابه را برای کاهش اثر هورمون های استرس بر قلب توصیه می کنند. شناخت و مدیریت استرس در زندگی نیز می تواند به پیشگیری از این سندرم کمک کند، اما هیچ چیز به طور قطعی ثابت نشده است.